Kuka on Katakombi Recordsin kanssa yhteistyökuvioita suunnitellut moniosaaja?
Rytmimusiikin saralta löytyy lukemattomia tapoja ilmaista itseään eri tavalla kuin muut. Valitettavan moni tekijä sortuu kuitenkin ottamaan liikaa vaikutteita esikuviltaan tai pinnalla olevista trendisuuntauksista, hukkuen tämän seurauksena tunnistamattoman massan uumeniin. Sitten on hahmoja kuten Dxxxa D. Sen lisäksi, että hänellä on oma erottuva tyylinsä, hänen tekemisiään on jo lähtökohtaisesti vaikeaa kopioida.
Parin tunnin ajomatkan päässä Tukholmasta, Ruotsin Katrineholmissa syntynyt Dxxxa D on opittu viime vuosikymmenten aikana tuntemaan niin kuvataiteilijana, muusikkona kuin runoilijanakin. Klangin lukijat ovat saattaneet törmätä hänen tuotoksiinsa niin soolona, kollega Hzzzt:n kanssa, Nukkehallitus-yhtyeen kera kuin Anno Fallo -kokoonpanonkin kautta. Hän on tehnyt myös ikimuistoisia vierailuja muun muassa DJ Polarsoulin, Kemmurun sekä Teflon Brothersin albumeilla.
Musiikkipiirien ulkopuolella Dxxxa D saattaa olla tutumpi niin TV:ssä kuin alan festivaaleilla esiintyneenä runoilijana. Jossain toisaalla hän on taas tullut paremmin tutuksi installaatioistaan, joita on ollut esillä Suomen rajojen ulkopuolellakin. Välillä tuntuukin siltä, että kaikki kutsuvat eri termein tätä kulttuurialan moniottelijaa. Dxxxa D:lle nimityksillä ei ole niin väliä.
– Runoilija-räppäri ja kuvataiteilija lienevät kuvaavimmat termit. Teen kyllä musiikkiakin, mutta enemmän taiteilijan uteliaisuudella kuin soittajan pieteetillä saati taidoilla. Koska yleensä solistin ominaisuudessa liidaan muusikkoja eri bändeissäni, visioiden pohtiminen sekä luominen ovat kuitenkin osittain heiniäni. On tässä kyllä ollut kaikenlaista pimputinta ja soitinta kanteleesta klarinettiin matkan varrella. Nyt olen liekeissä vasta hankitusta pianostani. Musiikki on aina ollut minulle intohimo, elämä itse, taiteilija kertoo.
Dxxxa D vieraili kesällä 2018 Ali Jahangirin hyvässä haastattelussa Yle Puheella, minkä kautta kävi ilmi hänen eräänlainen juurettomuutensa. Lapsuudessa ja nuoruudessa on ollut hankalaa löytää paikkaa eri yhteisöistä. Ensin suomalaisten siirtolaisvanhempien muksuna Katrineholmissa, minkä jälkeen Ruotsista muuttaneena kouluikäisenä Lapin Kemijärvellä, minne perhe asettui. Myöhemmin Dxxxa D on asunut eri puolilla Suomea Rovaniemeltä Tampereen kautta aina Helsinkiin.
Hiphop-kulttuurin pariin mies päätyi kuitenkin breikkaamisen siivellä jo 1980-luvun Kemijärvellä. Ajan myötä kuvioihin ilmestyivät myös peinttaaminen ja räppääminen, jota Dxxxa D harjoitti aluksi pitkään englannin kielellä. Voi olla, että tuon aikakauden ensimmäiset riimittelyt ovat Dxxxankin kohdalla olleet ensin imitointia verrattuna nykyiseen tyyliin, joka on hioutunut elämänkokemuksen myötä mielikuvitukselliseen muotoonsa.
Kuten arvata saattaa, Dxxxa D:n ilmaisutyyliä kutsutaan yhtä monilla nimillä kuin hänen leipälajiaan. Joillekin se on spoken wordia, toisille poetry slamia, kolmannelle räppiä, neljännelle stand upia. Ja joillekin varsinkin sanoitukset saattavat olla liikaa. Valtavirtakanavien syöttämään musiikkitarjontaan tottuneiden ilmeet ovat aina yhtä näkemisen arvoisia, kun heille soitattaa vaikkapa Kovan päivän ilta -kappaletta, jonka tekstissä koira tekee omistajansa käskyttämänä itsemurhan. Pistoolilla. Ladattuaan ensin itse lippaan täyteen tassujen ja kuonon avulla.
Täysin absurdia tajunnanvirtaa, joka maalaa mustan huumorin keinoin elokuvamaisen tuokiokuvan äärimmäisyyksiin menevästä lojaaliudesta. Väkisinkin tulee mieleen, että varhaisnuoruuden juurettomuudella on saattanut olla oma tarkoituksensa. Voidaan miettiä, olisiko ilman ulkopuolisuuden tunnetta syntynyt yhtä rohkeaa tekijää, joka kykenee ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Miten Dxxxa D kuvailee omaa tyyliään?
– Minulle kaikki mitä suuni suoltaa on runoutta, muoto ja rytmiikka vain vaihtelee. On vain hyvä, että on laajahko paletti höpöttelyn suhteen. Se antaa paljon pelivaraa ja mahdollisuuksia. Se mikä ei sovi räpättäväksi, sopii usein vapaammin spoken wordina heitettäväksi. Ja toisin päin. Ajattelen tätä asiaa siis aika käytännön läheisesti.
Kaiken lähteenä improvisaatio
Dxxxa D:n musiikillisen polun varrelta pomppaa väkisinkin esiin kaksi pitkäaikaista yhteistyökumppania. Ensimmäinen on Hzzzt eli Janne Hast, joka tunnetaan jäsenenä yhtyeistä kuten Tulenkantajat, Absoluuttinen Nollapiste sekä Jaakko Laitinen & Väärä Raha. Dxxxan kanssa hän on esiintynyt paitsi duona, myös Nukkehallituksen ja The Boys -kokoonpanon riveissä. Kaksikon tiet kohtasivat Rovaniemellä vuosituhannen vaihteessa.
– Jammailin ja heitin freestylea Tulenkantajien ja Nuorten Herrojen treeniksellä, missä myös Hzzzt hengaili. Siitä on kulunut nyt 20 vuotta, kun teimme Hzzztin kanssa ekan demon Hommaa hihnalle ja systeemiä kehiin. Huomasin, että hänellä oli jo silloin musahomma hyvin hallussa sekä ihailtava tapa viimeistellä asiat kunnolla. Siitä se sitten pikku hiljaa lähti.
Erityisesti tämän vuosikymmenen puolella diskografiassa ja keikoilla on vilahdellut myös nimi Minkki. Häneen Dxxxa D tutustui puolestaan Anno Fallon sekä Ilkka Kalevi Tillasen yhteiskiertueella.
– Tillanen esiintyi tuolloin nimellä Isä Aurinkoinen. Hän oli presidenttiehdokkaana, muun muassa kokeillakseen kuinka pitkälle yksityishenkilö voi päästä presidentinvaalikampanjassa ja ottaakseen yleisestikin asioihin kantaa julkisesti. Minkki oli Tillasen taustalaulajana kiertueella. Pyysin sitten myöhemmin Minkin mukaan laulamaan mun ja Hzzztin Pihvi homma -biisille. Teemme yhteistyötä edelleen, Dxxxa taustoittaa.
Osalle seuraajista se tärkein kokoonpano on kuitenkin Dxxxa D & Nukkehallitus. Alun perin kyseessä oli kolmikko, joka perustettiin vuoden 2002 nurkilla. Sen muodostivat Dxxxa D (freestyle), Laineen Kasperi (dj, tuolloin nimellä Kontackto) sekä Ville Jolanki (saksofoni). Alkuperäisjäsenistöllä tehtiin yksi omakustanne, Sokeria kämpillä (2003), ennen kuin homma lähti paisumaan.
– Nukkehallituksen syntyyn liittyi havainto siitä, että räpin freestyle ja jazzin improvisointi ovat hyvin lähellä toisiaan. Kuuntelin jo siihen aikaan paljon jazzia räpin ohella. Alkuperäisellä kokoonpanolla, johon Hzzzt liittyi mukaan myöhemmin, vedimme keikkoja enimmäkseen Tampereella ja Turussa. Yksi keikka oli Helsingissä jossain TAIK:n bileissä. Laineen Kasperi muutti lopulta Helsinkiin, keskittyen omiin hommiin. Päädyimme ottamaan Nukkehallitukseen kourallisen jazzmiehiä. Ensimmäinen keikka isolla bändillä oli Turun Uuden Musiikin Festivaalilla kesällä 2006.
Kotimaisella rap-kentällä on nykyään esimerkiksi Freerap-viisikko, jonka keikat perustuvat puhtaasti freestyleen ja yleisön antamiin aiheisiin. Dxxxa D & Nukkehallitus meni varsinkin alkuvuosinaan vieläkin pidemmälle, sillä freestyle-räppäämisen lisäksi bändin soitto oli ja on edelleen improvisaatiota.
– Emme ole koskaan pitäneet yhdessä treenejä. Bändin soittajat treenaavat ja soittavat useissa bändeissä kukin tahollaan tietenkin. Nykyisin musiikki on yleisesti freetä, pelkkä jazz ei ole se musiikillinen kehys jota väännellään. Itse lopetin freestylen jossain kohtaa, huomatessani kuinka omat kliseet alkoivat toistumaan räpeissä, jolloin hommasta hieman katosi se varsinainen vapaatyylittely, Dxxxa aloittaa.
– Lisäksi joskus oli stressaavaa vetää tunnin keikkoja ilman mitään valmista lyriikkaa. Muistan kuinka olin hajota usein jännityksestä palasiksi ennen vetoa. Pelkäsin ”virheitä” ja erityisesti sitä, että jäädyn kesken keikan. Nyt jälkeenpäin on helppo sanoa, että pelko oli turhaa. Muistelen lämmöllä millaista itsensä kadottamista saatoin harrastaa lavalla ja antautua täysin musiikin sekä sanavirtojen vietäväksi. Oli pirun opettavaista, kun piti osata ajatella ja räpätä yhtä aikaa, pitäen kokonaisuus vielä jotenkin hallussa. Nykyään olen taas heittänyt freestyleakin keikoilla, enemmän spoken word -tyyliin.
Dxxxan mukaan uuden Nukkehallituksen isomman kokoonpanon syntyyn vaikutti erityisesti Ville Jolanki, joka soitti jo tuolloin free jazz -projekteissa kuten Rauhan Orkesterissa.
– Pakko sanoa, että olen lähestulkoon siunattu kun minulla on onni tehdä musiikkia näiden käsittämättömän taitavien, luovien ja lahjakkaiden muusikkojen kanssa. Ne tyypit eivät ole mitään rivisoittajia, vaan taiteilijoita ja muusikkoja, Suomen parhaimmistoa sarallaan. Kaiken lisäksi he ovat ihan vitun hauskoja jätkiä, joiden jutuille saa nauraa maha kippurassa, Dxxxa kertoo.
– Meitä on yhdeksän bändissä tällä hetkellä. Toinen rumpalimme Simo Laihonen päätti keskittyä omiin juttuihinsa ja tilalle tuli Tomi Krutsin, joka on Hastin tavoin soittanut muun muassa Absoluuttisessa Nollapisteessä sekä Tulenkantajissa. Laihonen oli vielä mukana Määän-levyn sessioissa. Krutsin on ollut mukana uusien, tulevien levyjen purkituksissa.
Esiintymisiä laidasta laitaan
Livekeikat täydentävät Dxxxa D -kuuntelukokemuksen huippuunsa. Niillä nimittäin saattaa tapahtua, esiintyvästä kokoonpanosta riippumatta, aivan mitä tahansa. Omaan muistipankkiini on tallentunut lähtemättömästi esimerkiksi keikka Jyväskylän Kortepohjan ravintolassa nimeltä Rentukka, missä paikallisen kulttuurielämän vahva tekijä Marko Kainulainen järjesti mainion Ghetto Party -lähiöfestivaalin. Tapahtuman aikajanalla tämä ajoittuu vuoteen 2013.
Oli alkuilta ja savukoneen tuottaman hämyisyyden keskellä esiintyivät Dxxxa D & Hzzzt. Naamiot päässään, folioasut yllä, pöydän takana istuen, kaljaa välillä siemaillen. Näitä performansseja ja niiden tuottamaa fiilistä on vaikeaa lähteä kuvailemaan, ne pitää kokea itse. Keikoista puhuttaessa Dxxxa D:lle nousee äkkiseltään mieleen kaksi erilaista muistoa vuosien varrelta.
– No, kerran olin Helsingin Korjaamolla päin helvettiä markkinoidulla keikalla, erään festarin oheistapahtumassa. Paikan päälle oli saapunut peräti KAKSI maksanutta rovaniemeläistä katsojaa! Vieläkin harmittaa, etten saanut keikkaa ja sitä lähes tyhjää katsomoa videolle. Vedin settini tietenkin täysillä niin hyvin kuin pystyin ja annoin tyypeille shown koko rahalla. Se on ehdottomasti yksi hauskimmista keikoistani. Siinä oli tahattomasti aika kehäraakki-fiilis, huvittaa vieläkin, Dxxxa D muistelee ja jatkaa.
– Toinen mieleen painunut keikka oli Provinssissa, jossa muutama vuosi sitten esiinnyin piskuisella mattolaiturin kokoisella lavalla, jonka ympärille oli pakkautunut satoja ihmisiä. Pöljäilin ekat 15 minuuttia sisääntulollani. Unohdin muka aina jotain bäkkärille, juoksin hakemaan ja hölkkäsin uudelleen lavalle. Taisin tehdä entrén lavalle 10 – 15 kertaa ja joka kerta kun lönköttelin lavalle, jengi hurrasi kuin jalkapallo-ottelussa maalille. Huh, siinä illassa oli kyllä rakkautta ja riemua ilmassa, artistin ja yleisön välinen kierto oli kohdillaan. Homma lähti niin radalle, etten muista loppukeikasta yhtään mitään.
Aikakaudesta riippumatta jokaisella ajanjaksolla tuntuu olevan se pieni joukko vaihtoehtoisempaa materiaalia tekeviä nimiä, jotka nousevat suureen suosioon ikään kuin luontaisen oloisesti. Samoille lavoille ja kuunteluluvuille kuin kaavamaisempaan tuotantotyyliin luottavat, taustajoukkojen tukemat tähtinimet.
Dxxxa D on luonut urallaan taidetta, joka kestää aikaa ja esiintynyt niin Flowssa, Blockfesteilla kuin TV:ssäkin. Erityisesti näitä keikkamuisteloita ajatellessa tulee kuitenkin mieleen, haluaisiko Dxxxa D saavuttaa isomman kuuntelijakunnan suosiota? Olla niin sanotusti oman genrensä Pyhimys tai Vesta?
– Ei minua haittaisi laajempikaan suosio, jos se vain toteutuisi minun / meidän omalla tyylillä. Käytännössä tämä ”suosio” tarkoittaisi vaikkapa radiosoittoja valtakunnallisilla radiokanavilla ja isompia keikkalavoja. Ei minulla ole intohimoja lähteä hakemalla hakemaan tyyliä, joka asettuisi jonnekin ”valtavirtaan” sen itsensä vuoksi. Silloin koko hommasta katoaisi järki ja nautinto. Esimerkiksi Litku Klemetti on hyvä esimerkki siitä, että voi tavoittaa laajan yleisön ja median huomion tinkimättä omasta tyylistä.
– Marginaaliinhan tämä meidän materiaali asettuu musiikkimedian kentässä, mutta se on vain positio, ei tavoite. Omien polkujen tallailu on tärkeää, pysyy homma hauskana ja mielekkäänä. Jos ei seuraa omaa uteliaisuutta ja intohimoja, niin mitä sitten? Minun on vaikeaa kuvitella, että tekisin soittolistapurkkaa elannon saamiseksi. Mutta hyvä näinkin, olemme saaneet pihalle mukavan määrän roinaa vuosien varrella. Paljon enemmän ja musiikillisesti rikkaampaa kuin uskalsin noin 20 vuotta sitten edes haaveilla. Tästä asiasta olen tyytyväinen.
Lukuisten muiden taiteilijoiden tapaan Dxxxa D on tehnyt uransa aikana välillä päivätöitä taiteen ohella. Hän kertoo olleensa muun muassa sairaalassa duunissa, työskennelleensä joskus raksalla, tehneensä tilauskuvituksia ja opetushommia. Tällä hetkellä hän ei ole päivätöissä, vaan toimii freelancerina.
Työn alla kuusi levyä
Vuonna 2017 ilmestyneen Määän-albumin, jota Dxxxa D pitää tähänastisista levytyksistään parhaimpana tuotoksenaan, jälkeen artistin julkaisurintamalla on ollut irtobiisejä lukuun ottamatta hiljaisempaa. Tähän on kuitenkin tulossa muutos ensi vuonna.
– Eevil Stöön kanssa ollaan tehty jo mukava määrä biisejä, ensi vuoden puolella voisi hyvinkin lävähtää yhteislätty pihalle. Nukkehallituksen uusi levy on jo melko pitkällä kanssa. Saman session materiaaleista teemme myös englanninkielisen erikoisjulkaisun. Lisäksi teemme Hzzztin kanssa digi-EP:tä, Dxxxa D raottaa.
– Sitten on tulossa Dxxxa D & Pullaherra -albumi. Pullaherra on julkaissut muun muassa Barry Andrewsin Disco -nimellä tavaraa. Lisäksi on tulossa Dxxxa-sooloalbumi. Nämä nyt ainakin ovat työn alla. Näitä on tehy pikkuhiljaa eri tahtiin, katsotaan missä järjestyksessä ne pullahtelevat ulos. Toivon että saisin nämä seuraavan kahden vuoden aikana pihalle pois pyörimästä.
Dxxxa D:n varsinaiset albumit ovat ilmestyneet tähän asti Helmi Levyjen kautta ja samaa rataa on tarkoitus jatkaa tulevaisuudessakin, levy kerrallaan. Poikkeuksena soololevy, joka on näillä näkymin tulossa Katakombin kautta sekä Dxxxa D & Hzzzt -EP, joka tulee ilmestymään diginä Playgroundin kautta 31. tammikuuta.
Uusia julkaisuja odotellessa tutustumista riittää varmasti vanhaankin diskografiaviidakkoon. Dxxxalta ilmestyi pelkästään vuonna 2011 peräti kolme albumia. Näiden joukossa Uniikkikappale-niminen omakustanne, joita on olemassa nimensä mukaisesti ainoastaan yksi kappale. Levyltä löytyy muun muassa raita, joka on nimetty näin: Lento-onnettomuus kaukomailla, jossa kaikki 200 uhria ovat kunnollisia suomalaisia veronmaksajia.
Mielenkiintoinen on myös yksi aliaksista, Yliurheilu-Jeff, jolta ilmestyi tostaiseksi ainut julkaisu Bisserahat 2020 kymmenen vuotta sitten. Nyt kun tähän deadlineen on enää noin kuukausi, lienee aiheellista kysyä joko ne kaljarahat on koossa?
– Heh, yritimme muutama vuosi sitten sessioida Setä G-pisteen kanssa jatko-osaa Jeffille, mutta minulla oli vaikeaa silloin löytää itsestäni tarpeeksi taukkia, mautonta ja ääliötä mielentilaa, jotta homma olisi lähtenyt rullaamaan. Oiskohan pussikaljaa pitänyt olla enemmän niissä sessioissa? Homma on hyllyllä, mutta ei siitä olla lopullisesti luovuttu. Ehkä joskus vielä.
Dxxxa D & Nukkehallitus tekee vuoden ainoan Helsingin keikkansa lauantaina 7. joulukuuta. Luvassa on kahden tunnin erikoispitkä esiintyminen, jonka aikana Dxxxa D palaa kokoonpanon juurille heittämällä bändin improvisoinnin kyljessä freestylea koko keikan. Lisäksi Siltasessa nähdään keikkaa seuraavana keskiviikkona jo kuudetta kertaa Dxxxan Karaokespesiaali sekä joulushow.