Muoti- ja musiikkimaailman iso nimi on yksi tapahtuman esiintyjistä.
Katumuotibrändi Off-Whiten perustajana, DJ:nä ja tuottajana tunnetun Virgil Ablohin suunnittelema MARKERAD-mallisto on nähtävillä ennakkoon Blockfesteillä. Time-lehden maailman sadan vaikutusvaltaisimman henkilön joukkoon valittu 38-vuotias Abloh on osa tapahtuman artistikattausta.
MARKERAD-mallisto on esillä näyttelytilassa Ratinan ja Laukontorin yhdistävän sillan läheisyydessä. Festarikävijöillä on mahdollisuus tutustua IKEA-tavarataloihin marraskuussa saapuvaan mallistoon koko tapahtuman ajan.
– MARKERAD-mallisto on ollut esillä ennakkoon ainoastaan muodin suurkaupungeissa, kuten Pariisissa ja Tokiossa. Olemme innoissamme, että saamme esitellä malliston Suomessa ensimmäistä kertaa juuri tälle yleisölle, jota Virgil Ablohin ura musiikki- ja muotimaailmassa puhuttelee eniten, IKEA Suomen markkinointipäällikkö Anu Koskinen kommentoi tiedotteessa.
Blockfest-viikonlopun aikana IKEA tuo Tampereen tavarataloonsa myyntiin rajatun erän Ablohin suunnittelemia mattoja. Matot kuuluvat erikoiserään, jota on myyty aiemmin ainoastaan Pariisissa ja Tokiossa. Myyntiin tulevat matot ”KEEP OFF” ja ”GREY”, jotka molemmat ovat kooltaan 133 x 195 cm.
– Kesäkuun alussa IKEA ART EVENT 2019 -malliston yhteydessä Vantaan IKEA-tavarataloon myyntiin tullut Ablohin suunnittelema isompi ”KEEP OFF” -matto myytiin loppuun alle kymmenessä minuutissa. Myös nämä erikoiserän matot on myyty maailmalla loppuun minuuteissa. Matot ovat siis todellisia suursuosikkeja, Koskinen kertoo.
Abloh julkaisi viime vuonna esikoissinglensä Orvnge yhdessä saksalaistuottaja Boys Noizen kanssa. Sitä seurasi myöhemmin saman vuoden aikana kaksikon samanniminen kolmen raidan EP. Useilla kansainvälisillä musiikkifestivaaleilla esiintyneen Ablohin muihin yhteistyökumppaneihin lukeutuvat muun muassa Kanye West, Jay-Z ja Daft Punk.
– Olemme todella otettuja siitä, että IKEA on mukana kumppanina Blockfesteillä. Kävijämme pääsevät näkemään MARKERAD-malliston ensimmäisten joukossa maailmassa. On ainutlaatuista, että voimme tarjota kävijöillemme kansainvälisen tason kulttuurikokemuksen, jonka saamisesta Suomeen olisi ennen voinut vain haaveilla. Mallisto tavoittaa tapahtumassamme juuri oikean, nuoren trenditietoisen kaupunkilaisen kohderyhmän sille luontaisessa ympäristössä, hehkuttaa Blockfestin IKEA-kumppanuudesta vastaavan Tsunami-konsulttitoimiston luova johtaja Joonas Wörlin.