Helsingistä lähtee hyvää tavaraa jatkossa entistä enemmän myös maailmalle.
Vuodesta 2012 useiden kotimaisten artistien levyjä ja oheistuotteita myynyt Katin Tavara uudistaa brändiään. Merchandise-toimijan nimi on nyt Hel Goods Supply.
Samalla uudistuu suosittu verkkokauppa, joka koronasta huolimatta mahdollisti yritykselle viime vuonna ennätystuloksen. Suunta on ollut selkeästi nousujohteinen muutenkin, sillä Hel Goodsin palveluihin luottaa jo yli sata artistia ja brändiä.
Mutta millaisia asioita brändiuudistuksen takana on ja millainen visio yrityksellä on tulevaisuudelle? Haastattelimme Hel Goodsin toimitusjohtaja Paulus Ähtävää.
Miksi katsoitte aiheelliseksi uudistaa brändiä?
”Brändiuudistus lähti liikkeelle uusista tavoitteistamme. Koemme, että meillä on paljon annettavaa nimenomaan suomalaisten artistien ja brändien tuotteisiin liittyen. Monen osalta Suomessa raja tulee kuitenkin vastaan nopeasti ja todellinen tähtäin on ulkomailla. Halusimme uuden brändimme palvelevan entistä paremmin myös kansainvälistyviä artisteja ja brändejä. Valikoiman osalta; tuotteet materiaaleineen ovat kehittyneet ja brändien kirjo on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Uskomme, että uudistuksen myötä pystymme viestimään luonnollisesti myös siitä, mihin tämä kehitys on meidät tuonut ja minne olemme menossa.”
Hel Goods Supplyn taustalle on perustettu uusi osakeyhtiö. Ketkä yrityksen toiminnassa ovat itsesi lisäksi mukana ja onko teillä enää kytköksiä All Day -ohjelmatoimistoon?
”Uuden osakeyhtiön muodostaminen uudistuksen myötä on pitkälti käytännön kysymys. Yksikkömme on tähänkin asti ollut hyvin itsenäinen ja jo kirjanpidollisesti on järkevää eriyttää kaksi erilaista liiketoimintaa omiksi yhtiöikseen. All Day pysyy kuitenkin vahvasti mukana omistuspohjassa sekä hallinnossa ja jatkamme yhteistyötämme vanhaan malliin. Hel Goodsin tärkeimmässä roolissa on tietysti meidän loistava henkilökuntamme Benccu, Noora ja Elina, kumppanit, alihankkijat ja asiakkaat, jotka tämän kaiken pitää rullaamassa ja mahdollistaa kehityksen.”
Katin Tavara erikoistui pitkälti rap-musiikkiin ja hiphop-kulttuuriin, mutta myynnissä oli muidenkin genrejen edustajien levyjä ja merchiä. Laajeneeko fokus entisestään brändiuudistuksen seurauksena?
”Katin Tavara on tullut tunnetuksi nimenomaan mainitsemistasi rap-musiikin ja hiphop-kulttuurin levyjen ja merchin myynnistä (ihan aluksi Monspin verkkokauppana, myöhemmin Ramin Välityksen sekä muiden levy-yhtiöiden tuotteiden jälleenmyyjänä). Jo usean vuoden ajan myynnissä on kuitenkin ollut monipuolisesti muitakin genrejä, kuten myös musiikin ulkopuolisia brändejä, yhdistyksistä viihdeformaatteihin. Fokuksenamme on valmistaa ja jälleenmyydä mahdollisimman hyviä brändien oheistuotteita. Olla avoimia kaikenlaisille yhteistyökuvioille, jotka kohtaavat meidän arvomaailman; laadun, kestävyyden, avoimuuden ja onnellisuuden kautta. Nämä voivat tarkoittaa eri ihmisille eri asioita ja me loppujen lopuksi päätämme yhteistyökeskusteluiden avulla, kenen kanssa on hyvä tehdä yhteistyötä. Genrerajat tai demografiset tekijät eivät ole määrittävä tekijä – sanat ja teot merkitsevät.”
Millaisia muutoksia Kallion liikkeessä tullaan näkemään, tullaanko esimerkiksi levyjä myymään jatkossakin entiseen malliin vai keskityttekö tulevaisuudessa enemmän nimenomaan oheistuotteisiin?
”Levyjä tulee olemaan myynnissä jatkossakin. Meillä ei missään nimessä ole tarkoitus supistaa valikoimaa tai ottaa selkeästi jotain pois uudistuksen myötä. Päinvastoin, haluamme vahvistaa tarjontaa, palveluita ja laatua kestävällä pohjalla. Oheistuotteiden tuotanto ja jälleenmyynti on meidän toimintamme ydin ja isoimmat panostukset kohdistetaan sinne, missä nähdään paras potentiaali. Panostamme verkkokauppaan, mutta toivomme samalla kovasti, että pääsemme pian myös festareille ja muihin tapahtumiin.”
Teille on tärkeää ihmisiä ja ympäristöä kunnioittava tekeminen sekä parempien palveluiden ja kestävämpien tuotteiden tuottaminen. Osaatko antaa muutaman esimerkin siitä miten tämä tulee jatkossa ilmenemään toiminnassanne entistäkin vahvemmin?
”Luontevimmin tämä näkyy tuotteiden valituissa pohjamateriaaleissa, joihin emme valitse halvimpia, vaan kestävimmät, mahdollisimman ekologiset ja eettisen tuotantoketjun läpi käyneet tuotteet. Painatukset ja muut merkinnät tehdään lähes kokonaan Suomessa / Helsingissä omassa painossa tai yhteistyössä hyvien kumppaneiden kanssa. Suurin osa oheistuotteista valmistetaan tilauksesta (on-demand), jolloin ylisuurien erien valmistaminen ja tästä syntyvän hävikin määrä pienenee merkittävästi. Tämä on isossa kuvassa ehkä merkittävin asia, sillä se parantaa niin ekologista kuin taloudellistakin kestävyyttä. Pyrimme kaikessa toiminnassamme siihen, että toimintamme lisää meidän asiakkaidemme, yhteistyökumppaniemme ja henkilökuntamme hyvinvointia.”
Entä kansainvälistyvien suomalaisartistien tukeminen, millaisia konkreettisia uudistuksia olette tehneet vientiä silmälläpitäen?
”Tässä vaiheessa konkreettisimmat uudistukset ovat englannin kieliversion lisääminen verkkosivuille sekä jo aiemmin päivitetyt kansainväliset toimitustavat tilauksille. Näin voimme palvella artistien faneja ja muita asiakkaita ympäri maailmaa. Suunnittelemme valikoimaa ja markkinointia yhdessä kansainvälistyvien artistien ja brändien kanssa aina heidän strategiaansa sopivaksi. Jo Euroopan väkiluku on Suomeen verrattuna yli satakertainen. Meillä suomalaisilla on tapana vähätellä osaamista tai potentiaalia kansainvälisille markkinoille. Monesti kuitenkin jo pienet parannukset tai valmiuksien luominen voivat avata näiltä suuremmilta markkinoilta ovia merkittäviin asiakasvirtoihin. Tämä taas voi mahdollistaa palveluiden kehittämisen entistä paremmiksi, niin kotimaan, kuin kansainvälisetkin markkinat huomioiden.”
Hel Goods Supplyn uudistunut verkkokauppa aukeaa torstaina 25. maaliskuuta. Kivijalkaliike avaa uudistuneena ovensa tällä tietoa huhtikuussa.