Turistin neljäs albumi on kokoelma bängereitä – onko teema-albumien aika ohi?

Turistin neljäs albumi on kokoelma bängereitä – onko teema-albumien aika ohi?
Turisti on ollut tänä vuonna tuttu näky top-listoilla.

Turistin tuore albumi on malliesimerkki nykyajan suomirap-albumista.

Turisti on ollut relevantti nimi suomiräpin kentällä jo pitkään, mutta lopullinen murtautuminen suurnimien joukkoon on tapahtunut viimeisen vuoden aikana. Perjantaina julkaistu neljäs albumi Roadman selkeästi juhlistaa sitä.

Viime vuotisen Traveller-albumin tapaan kyseessä ei ole teema-albumi, ellei menestystä halua laskea teemaksi, vaan pikemminkin kokoelma biisejä. Yhdistävä tekijä niissä on menestyksen juhlistamisen lisäksi jokseenkin kaupallinen soundi – biisit ovat helposti kuunneltavia ja tarttuvia.

Tiivistettynä Roadman on sitä, miltä moderni, suurelle yleisölle huippuunsa hiottu suomirap kuulostaa vuonna 2024. Lähes jokainen albumin biiseistä olisi sopinut single-julkaisuksi. Potentiaali yksittäisen biisin uudelleen kuuntelemiseen on siis suuri.

Rakkausbiisit

Ainut poikkeus on kahdeksas biisi Mood swings, joka on viiden minuutin kestollaan ylivoimaisesti albumin pisin biisi. Värssyyn mahtuu jopa beat switch sekä ääniviesti, joka selkeästi vaihtaa kertojan näkökulman käsiteltävään aiheeseen, parisuhteeseen. Mood swings on idealtaan oivaltava, mutta se jää albumilla hieman irralliseksi kaikkien bängereiden joukossa.

Rakkausbiisejä albumille kuitenkin mahtuu useampi. Mood swingsiä nimittäin seuraa single-julkaisut Lähetään meneeKiireinen nainen ja Häivytään, jotka puolestaan kulkevat paremmin linjassa albumin tyylin kanssa. Artistin sanojen mukaan biisit myös muodostavat trilogian.

Kaiken kaikkiaan kahdentoista biisin albumi pitää sisällään viisi singleä ja seitsemän uutta biisiä, joista etenkin avausbiisit Mun hetki ja Taikuri nousevat parhaimmistoon. Biisit tuntuvat onnistuvan parhaiten albumin kontekstissa – ne ovat todella meneviä ja tarttuvia.

Lue myös: Turisti teki biisin ja vieraili Kongossa: ”Se on pienestä kiinni, että olisin itekin kasvanut Kongossa”

Albumi ilman teemaa?

Roadman näyttää ensimmäisen viikonlopun lukujen perusteella juurikin kaupallisesti menestyvältä albumilta. Kuuntelukokemuksena se on viihdyttävä, sillä suurin osa biiseistä on hyviä nimenomaan biiseinä.

Levy siis ehdottomasti tarjoaa täytettä soittolistoille, mutta hiottujen kokonaisuuksien ystävänä jäin kuitenkin kaipaamaan jonkin sortin punaista lankaa tai suurta teemaa. Syytä, miksi kuunnella Roadmania juuri kokonaisuutena. Etenkin kun artistin kakkosalbumi Linnunrata on jäänyt elämään juuri sinä albumina, jonka haluaa aina kuunnella uudestaan ja uudestaan.

Toisaalta täytyy muistaa aika, jossa Roadman on julkaistu. Rap-musiikki on Suomessa kaupallisesti vetävämpää kuin koskaan ja single-julkaisujen merkitys on suuri. Iso yleisö etsii albumien sijasta biisejä, joita kuunnella aina uudestaan ja uudestaan. Turisti on siis onnistunut tehtävässään melko nappiin.

Jos etsii taiteellisesti vaikuttavia ja ajatuksia herättäviä kokonaisuuksia, täytynee harpata kauemmas valtavirrasta. Joka tapauksessa Roadman on merkittävä teos.

Lue myös: Jami Faltin julkaisi albumin kolmatta vuotta putkeen – tuoko kulunut vuosi tarpeeksi kerrottavaa?