The Day Events uudisti Kotkan Meripäivät: Satama Areena toi uutta loistetta

Pehmoaino esiintymässä The Day Events Meripäivät -tapahtumassa
Pehmoaino esiintyi bändinsä kanssa festivaaleilla.
Jere Harjula

Kotkan Meripäivät saivat tänä vuonna uudenlaista hohtoa, kun The Day Events laajensi festivaalialuettaan vasta avattuun Satama Areenaan. Kolmatta vuotta järjestetty festivaali tarjosi monipuolisia elämyksiä kahdella lavalla, lukuisilla ruokakojuilla ja pop up -kaupoilla. Uudistukset nostivat tapahtuman profiilia ja paransivat kävijäkokemusta merkittävästi, tehden Meripäivistä entistä vetovoimaisemman.

Kotkassa jo vuodesta 2019 tapahtumia järjestänyt The Day Events järjesti tänä kesänä kolmatta vuotta peräkkäin Kotkan Meripäivien yhteyteen oman festivaalinsa. Tänä kesänä tapahtumaa kuitenkin kasvatettiin huomattavasti edellisvuosista, sillä osaksi tapahtuma-aluetta otettiin myös elokuussa 2023 ovensa avannut Satama Areena. Festivaalialueen kasvu Satama Areenan tiloihin mahdollisti tänä vuonna tapahtumaan myös toisen, suuremman lava-alueen sisällyttämisen Areenan sisätiloihin.

Onnistunut tapahtumatuotanto kävijäkokemuksen keskiössä

Aiemmissa The Day Eventsin Meripäivissä käymättä voisin kuvitella, että tämän kesäisen tapahtuman osalta oltiin lähdetty tavoittelemaan aiempaa suurempaa tapahtumakokonaisuutta, jonka tarkoituksena oli paitsi nostaa tapahtuman profiilia, mutta myös tarjota laadukas osallistujakokemus festivaalivieraille.

Alueen kasvaessa Satama Areenalle se toi osaksi tapahtumaa myös toisen, suuremman lavakokonaisuuden. Toisen lavan lisäksi Satama Areena lisäsi alueen mukavuutta huomattavasti, sillä areenan ilmastointi tarjosi osallistujille lämpiminä festaripäivinä mahdollisuuden viilentyä, useat juomatiskit pitivät jonot läpi viikonlopun verrattain lyhyinä ja areenan sisävessat nostivat kävijäkokemuksen perinteisiin kaupunkifestivaaleihin verrattuna korkealle. Jo ennen tapahtumaa korkealla olleisiin odotuksiin vastattiin puitteiden osalta mallikkaasti. Erityisenä nostona tapahtuma-alue oli onnistuneesti jaettu S- ja K18-alueisiin ilman, että kumpikaan kohderyhmä olisi jäänyt paitsi mistään.

Festareilla oli myös useampia ruokakojuja pitämässä festaroitsijoiden nälkää loitolla. Lisäksi Areefer’s Crafting Club ja Vitunleija olivat myös festareilla edustettuna, ja näistä pop up -vaatekaupoista oli mahdollista ostaa brändien tuotteita sekä painattaa paitoja. Pop up -alue oli sijoiteltu Tornatorinkadun puoleisen sisäänkäynnin suunnalle, mikä jätti sen hieman sivummalle aktiivisesta festivaalialueesta. Voisi kuvitella, että tämä oli valinta, joka oli tehty tapahtuman sujuvoittamiseksi ja mahdollisten tapahtuma-alueen pullonkaulojen välttämiseksi.

Perjantai

Tapahtuman live-esitykset startannut Kerza houkutteli osakseen paljon katsojia ja aikaisesta iltapäivän esiintymisvuorosta huolimatta ulkolavan eteen oli kerääntynyt jo ennen keikkaa massoittain innokkaita festaroitsijoita. Helmikuussa toisen albuminsa Eläintarha julkaissut Jambo puolestaan korkkasi uuden Satama Areenan sisälavan näyttävästi yhdessä bändinsä kanssa. Jambon jälkeen sisälavalla esiintyneen Joe L:n live oli ilahduttava kokemus. Artistin esiintyminen tuntui vaivattomalta, live-sovitukset toimivilta ja koko esityksen lavapreesens huokui vilpitöntä innostusta, joka selkeästi resonoi artistia katsomaan tulleelle suurelle yleisölle.

Seuraavat tunnit kuluivatkin ulkolavalla, jolla nähtiin alkuillan aikana vielä Faben ja Senyan esiintymiset. Faben keikan aikana yleisölle tarjoiltiin uudempien hittien lisäksi otteita myös artistin katalogin alkupäästä, ja keikan jälkeen oli sydäntä lämmittävää seurata, kuinka artistilla oli aikaa jokaiselle yhteiskuvalle ja keskustelulle häntä katsomaan tulleiden fanien kanssa.

Faben jälkeen lavalle nousi itsevarmaa energiaa huokuva Senya, jonka aikana eturivi täyttyi ulkoa kappaleiden sanat osaavista faneista. Energiaa huokuvan esiintymisen aikana artistin tuplaaja laskeutui yleisön joukkoon jakamaan ruusuja artistin faneille. Artistin show kasvoi esityksen edetessä ja puolivälin jälkeen lavalle nousivat pyrojen saattelemana myös Senyan taustatanssijat.

Perjantain vaikuttavimman keikan toimitti sisälavalla iltayhdeksältä esiintynyt Pehmoaino. Yleisön energiaa ja liikehdintää seurattaessa jo ennen keikkaa muodostui mielikuva, että osa yleisöstä oli ostanut lippunsa tapahtumaan varta vasten pehmoainon keikan vuoksi.

DJ Ulrikan setin lähestyessä loppuaan Satama Areenan sisälavalla ilma väreili yleisön odotuksesta ja artistin astuessa lavalle huokui yleisöstä vilpitöntä iloa ja innostusta. Pehmoainon vaikuttava läsnäolo ja esityksen eteerinen tunnelma loivat sisälavalle vielä aiemmin tapahtumassa kokemattoman, ainutlaatuisen ilmapiirin. Yleisö osasi selkeästi artistin kappaleita ulkoa, mutta nuorempikin yleisö antoi kuuntelemisen ilosta tavallista enemmän tilaa artistin äänelle. Esityksen aikana ympäri salia seikkaileet valkoiset tunnelmavalot kuitenkin muuttivat äkisti väriään ja Satama Areenan sisälava maalattiin valoilla punaiseksi, kun ensimmäiset jouset muistelen sua pahalla -kappaleesta täyttivät salin. Yleisö yltyi osaksi esityksen teatraalisuutta ja liki koko kappaleen ajan myös yleisö lauloi kappaletta mukana sanasta sanaan. Vaikuttavan live-esityksen jälkeen myös kuuntelijana oli kaikkensa antanut olo.

Pehmoainon keikalta yleisö siirtyi luontevasti ulkolavan edustalle odottamaan Melon keikan alkamista. Artistin tuottaja-DJ Kuiva H alusti artistin esiintymistä pitkähköllä introlla, jonka lopuksi artisti hyppäsi lavalle puna-valkoisten valojen ja savukoneen saattelemana.

Vannoutuneen kuuntelijakunnan taakseen saanut artisti yhdisteli tyylilleen ominaisesti esityksessään tuoreimpia julkaisuja yhteen uransa alkupään tuotannon kanssa. Keikkaa seuratessa moshpitin pyöriessä ja käsien pumpatessa ylös ja alas Crunch Timen tahtiin, oli helppoa ymmärtää kuinka artisti on saavuttanut suosionsa.

Festareiden ensimmäisen päivän paketoivat viime vuosien suurimpia kotimaisia rap-hittejä julkaisseet Ahti, Shrty ja Gettomasa. Suurista kappaleista kuten Stadin puistot, Yksinkertasta ja Väärään aikaan tunnettu Ahti sai sisälavalla yleisönsä hurmattua ja laulamaan kappaleita kanssaan koko Satama Areenan voimin. Illan aikana alueen ylle noussut hämärä tarjosi myös ensimmäisen festaripäivän viimeiselle ulkolavan keikalle erityisen tunnelmalliset puitteet. Emma-gaalassakin edellisvuonna Vuoden biisi -ehdokkaana ollut Pariisin kevät kantautui meren ylle Shrtyn esittämänä samalla kun näyttävät pyroefektit valaisivat villiintyneen yleisön. Yleisöä erityisen hyvin huomioineen artistin keikan jälkeen festivaalikansa pakkautui sisälavan edustalle, jossa pitkään kotimaista rap-kenttää dominoinut Gettomasa sinetöi esityksellään ensimmäisen festaripäivän pakettiin. Artistille ominaisesti esitys tarjosi tunnettuja hittejä toinen toisensa perään, sekä röyhkeän anteeksipyytelemätöntä räppienergiaa. Nähtiinpä osana esitystä myös TikTokista tutuksi tullut ”Gettomasa räjähtää.”

The Day Events tuntee kohdeyleisönsä

Ennakkoon jo kiinnostuksen herätti tapahtuman erittäin räppipainotteinen ohjelma, johon oli kuitenkin valittu artisteja laajalta skaalalta ja eri genreistä. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii ensimmäinen festaripäivä, jolloin samalle päivälle ohjelmaan mahtuivat muun muassa Kerza, Senya, Pehmoaino ja Shrty.

Vaikka ohjelmassa olikin useita jo muilla festareilla esiintyneitä kotimaan suurtähtiä, kuten Isac Elliot, Turisti ja Gettomasa, oli artistikattauksen joukkoon tuotu uskaliaasti myös yksittäisiä, muun kotimaisen festarikentän tarjonnasta poikkeavia esiintyjiä, kuten Lilbro ja Röge. Nämä huomiota herättävät yksittäiset esiintyjät toivat hyvin esille, kuinka festivaalit voivat nostaa osaksi ohjelmaansa myös kotimaisten festivaaliohjelmien valtavirrasta poikkeavia artisteja, jotka vetävät puoleensa aivan yhtä lailla kiinnostunutta yleisöä. Tapahtuman ohjelmakattaus oli osallistujien mukaan ilmeisen onnistunut, mikä osoittaa sen, että järjestävä taho selkeästi tuntee tapahtumansa kohdeyleisön ja osaa rakentaa ohjelmakokonaisuuden kohdeyleisö mielessä.

Lauantai

Toisena festaripäivänä ensimmäisen esityksen oli tarkoitus alkaa hieman ennen neljää, mutta harmillisesti päivän avaava VJ:n esitys viivästyi alkuperäisestä aikataulusta. Kuitenkin esityksen alettua VJ:tä katsomaan tullut yleisö palkittiin, sillä artisti vastasi yleisön antamaan energiaan täysin. Ulkolavalla edessä heiluvan räppikäsien meren takaa saattoi nähdä artistin, joka oli valmis tarjoamaan yleisölleen ainutlaatuista energiaa, jota monen festaroitsijan oli vaikea vastustaa.

Samoihin aikoihin Ares tarjoili yleisölleen puoleensa kutsuvaa melodista räppiä Satama Areenan sisälavalla. Esityksen aikana kuultiin kappaleita niin alkuvuodesta julkaistulta HAHAHA-yhteis-EP:ltä kuin myös artistin suurimpiin julkaisuihin lukeutuvia kappaleita kuten Liikkuu ja C’est la vie. Aina yleisöään varten esiintyvä Ares vakuutti jälleen sisälavan ensimmäisenä esiintyjänä.

Myös Huudimaratoonarina tunnettu kotkalainen Röge toi lavalle paitsi räävitöntä räppienergiaa, mutta myös juoksumaton. Poikkeuksellisen kiinnostavan esityksen aikana Röge esitti monipuolisesti tuotantoaan aina Off the Booth -julkaisusta Munchen EP -kappaleisiin saakka. Artistin lavapreesenssistä teki erityisen kiinnostavaa seurattavaa Rögen huoleton kanssakäyminen yleisön kanssa läpi esityksen. Selkeästi oman yleisönsä paikalle saanut Tohtori Getto & Lyttä esiintyivät ulkolavalla Rögen jälkeen, ja vaikka Kotkan aurinko ajoittain menikin pilveen, toivat Tohtori Getto & Lyttä esityksellään lämpöä yleisöön.

Lauantailta oli vaikeampi nostaa selkeästi yhtä erityisen onnistunutta esitystä, ja epätodennäköinen tasapeli muodostuikin yllättäen Tuulin ja Slikin keikkojen välille. Tuulin keikan alkaessa PMMP soi ja koko Satama Areena huusi kappaleen lyriikoita. Vahva aloitus kantoi myös läpi esityksen tarjoten yleisölleen kokonaisen vuoristoradan erilaisia tunteita: yhdessä hetkessä rumpujen tahtiin välkkyvät valot, räiskyvät pyrot ja hyppivä yleisö saivat Satama Areenan tuntumaan Olympiastadionilta, kun taas seuraavaksi artisti rauhoitti tunnelmaa istumalla kappaleen ajaksi alas yhdessä DJ-kitaristi Samuli Sulkun kanssa ja kutsumalla yleisön osaksi henkilökohtaiselta tuntuvaa kappaleen tulkintaa.

Kaiken tämän jälkeen Tuuli hyppäsi Salaisuudet-kappaleen aikana yleisön sekaan laulamaan 12 vuoden takaista hittiä, jonka ilahduttavasti osasi yleisössä jokainen. Näyttävän esiintymisen päätteeksi Tuuli jäi vielä ottamaan selfieitä ja juttelemaan eturivin fanien kanssa.

Räppäri Sliki oli ennakkoon kertonut TikTokissa hyvin avoimesti jännittävänsä ensimmäistä keikkaansa ja kiitteli The Day Eventsiä mahdollisuudesta esiintyä Meripäivillä. Ennakkoon jo ajatuksena oli kiinnostavaa päästä näkemään Suomessa nousevan artistin ensimmäinen keikka osana festareita. Ulkolavalle siirryttäessä tunnelma oli odottava ja lavalla artistin tuottaja Remynotagain ja myös Bizin keikoilla levyjä soittava Djangomayn olivat nostattamassa tunnelmaa ennen artistin nousemista lavalle. Slikin loikatessa lavalle yleisön odotus palkittiin, ja eturivistä aina ihmismassan takaosaan asti yleisö fiilisteli artistin kappaleita. Artistin vilpittömyys välittyi läpi esityksen, joka myös osaltaan loi Slikin keikasta poikkeuksellisen yhteisöllisen kokemuksen kaikille paikalle olleille. Hauskasti keikka sai myös jatkumoa artistin päivittäessä TikTokia keikan jälkeen yleisöä kiitellen sekä paljastaen, että keikkaa varten oli treenattu paljon ja yleisön haltuun ottamiseksi kikkoja oli opeteltu muun muassa Sexmanen livejä seuraamalla.

Perjantain tavoin lauantain päättäväksi kolmikoksi oli buukattu erittäin hitikäs trio, sillä tapahtuman päättävinä esiintyjinä nähtiin Turisti, Jami Faltin ja Isac Elliot. Turistin keikoilta tuttu helposti mukaansa tempaava ja erittäin fyysinen energia välittyi läpi myös artistin Meripäivien keikalla, sekä osaltaan lisäsi kiinnostusta artistin lokakuista ROADMAN-albumikiertuetta kohtaan. Trapskelmä-hiteistään ja usein elämän kääntöpuolen asioista kertova Jami Faltin esiintyi viimeisenä ulkolavalla. Artistin karismaattinen esiintyminen ja toimiva kemia esiintyjäryhmän kanssa välittyvät aina myös yleisöön saakka, eikä Meripäivien keikka ollut myöskään poikkeus. Erityisen näyttäviä live-esiintymisiä viimeisen vuoden aikana tarjonnut Isac Elliot esiintyi sisälavalla viimeisenä, festarit huipentavana artistina. Kevään ja kesän aikana korkealle nousseita julkaisuja, kuten Emily, Weak ja Italia julkaissut Isac Elliot tuntui erittäin ajankohtaiselta ja tapahtuman kohdeyleisöä ajatellen osuvalta artistivalinnalta. Jo useamman Isac Elliotin keikan tänä kesänä nähneenä tuntui kuitenkin Meripäivien keikka jollain tapaa erityiseltä.

Voi myös olla, että tässä kohtaa tapahtumaa tarkastelin jo viimeistä keikkaa hieman Meripäivien sävyisten, sinioranssien linssien läpi. Meripäivät olivat kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut festivaali, ja The Day Events selkeästi onnistui tarjoamaan Suomen ruuhkaisessa festivaalikentässä poikkeuksellisen kiinnostavan tapahtumakokonaisuuden ja sen myötä onnistuneen osallistujakokemuksen.