Suomihiphopin sivuhistoriaa: Nollakolmea kartalle ja MP3:silla maanlaajuiseksi ilmiöksi

Samuli Vienola

Uuden juttusarjan aloittaa Biitti.comin perustajan Jussi Soljan haastattelu.

Klangi on tämän hetken keskeisin suomalaiselle hiphopille omistettu sivusto, mutta ei suinkaan ensimmäinen laatuaan. Kulttuuriin on aina kuulunut edeltäjien kunnioittaminen, joten nostamme tässä juttusarjassa esiin takavuosien olennaisimpia kotimaisia hiphop-saitteja.

Ensimmäiseksi suurennuslasin alle otetaan Biitti.com, joka toimi Tampereen hiphop-skenen tukikohtana aikana jolloin Internet oli yhä uusi asia. Saman katon alta löytyivät niin paikalliset originaattorit kuin vuosituhannen taitteen buumin yhteydessä pinnalle nousseet nimet.

Keitä siellä sitten oli? Noh, oikeasti käytännössä kaikki Tampereelta Nuerasta Litraset Kaikille Entertainmentin edustuksen kautta tuolloin vielä litrasiin vähän liian nuoreen Raimssiin asti.

Biitin edustamista artisteista ainakin osa on suomihiphopia pidempään seuranneille taatusti tuttua kamaa, mutta sivuston ylläpitäjänä toiminut mies on todennäköisesti useimmille kysymysmerkki. Siksi on ainoastaan oikein ottaa haastatteluun Jussi Solja.

Mitä kautta alun perin tutustuit Tampereen hiphop-piireihin? Voisin kuvitella että joku Liepon jäsenistä toimi ensimmäisenä linkkinä?

”Liepon jengiin tutustuin maastopyöräharrastuksen kautta – Heikki Häkkinen eli Sport oli töissä R-Cyclesissä ja Heikin kautta sitten tutustuin muihinkin jätkiin.”

Oliko itselläsi ennen heihin tutustumista mitään tekemistä koko kulttuurin kanssa, olitko graafisena suunnittelijana kiinnostunut esimerkiksi graffitien maalaamisesta?

”Hiphop-innostus lähti oikeastaan siitä kun olin kesäduunissa Epe’sissä. Siellä korvat aukesi oikeastaan kaikelle mahdolliselle musalle, mutta hiphop jäi vahvimpana kytemään. N.W.A, Ice Cube, Warren G ja niin edelleen. Alex Nieminen soitti uusia lättyjä kaupan DJ-vastaavana. Graffitiskenessä en oo ollut mukana mutta kuvislukio ja tietokoneharrastus johtivat siihen, että tein kaikille mahdollisille tutuille flyereita bileisiin, kansia mixtapeihin ja niin edelleen.”

Ylläpidit useamman vuoden ajan Biitti.comia, joka oli yksi 2000-luvun alkuvuosien keskeisimmistä kotimaisista hiphop-sivustoista. Miten kaikki sai alkunsa?

”Ihan tarkkaan en ees muista, mutta tein duunikseni saitteja jo ennen Biittiä. Kun suomihiphop-hommat lähtivät kaveripiirissä vauhtiin kelasin, että nettiinhän jengin tuotokset pitää saada ja aloin saittia kasaamaan tuttujen artistien avuksi. Se oli lähinnä mun tapa auttaa skeneä kasvamaan.”

Biitti.com toimi kotina useammallekin kotimaiselle artistille, joista ainakin suurin osa oli Tampereelta. Oliko sivusto luotu tietoisesti alueelliseksi sivustoksi vai oliko sen tarkoitus toimia myöhemmin tukikohtana muidenkin paikkakuntien edustajille?

”Ei siinä suurempia strategioita ollut. Kavereita jeesattiin ja kun asuin Mansessa niin fokus oli siksi lähinnä sen alueen artisteissa. Jossain vaiheessa oli mielessä laajentaa muuallekin, mutta silloiset oikeat duunit ääriurheiluportaali Rocsport.comissa veivät enemmän aikaa ja innostus hiipui kun muutin työn mukana Åreen, Ruotsiin.”

Yksi leimallinen piirre tuon ajan hiphop-sivustoilla oli jonkinlainen keskustelufoorumi, mutta Biitissä sellaista ei ollut. Miksei?

”Syy oli kovin yksinkertainen – osasin lähinnä HTML:ää ja graffoja, mutta koodaamiseen olisin tarvinnut ulkoista apua jota en jaksanut tai tajunnut hakea. Silloin taisi foorumeja olla muutenkin ja näin Biitin enemmän artistien saittien tukikohtana.”

Biitti.com oli paitsi tuomassa kotimaista hiphop-kulttuuria laajempaan tietoisuuteen niin myös luomassa yhtä sen isoimmista (ja samalla kiistellyimmistä) ilmiöistä. Miten se tapahtui?

Skem tai Sport taisi lyödä mulle Petri Nygårdin omakustanne-CD:n käteen ennen kuin sitä oli vielä varmaan missään jaossa (muistaakseni Swampista niitä sai ostaa ja kaikki meni kuin kuumille kiville) ja kuuntelin autossa matkalla mökille. Taisin soittaa jätkille heti autosta perille päästyäni että mitä vittua täähän on aivan helvetin kova – saako laittaa nettiin jakoon. Jätkät oli sitä mieltä, että vitsihän se on ja että eivät enää jaksa polttaa levyjä myyntiin niin laita vaan jos joku vaikka haluaa ladata. Tein saitin ja laitoin biisit jakoon ja homma räjähti samantien käsiin. Karppisen Marko, jolla Biitti.com oli houstauksessa, soitti että mitä helvettiä siellä tapahtuu kun dataa kuluu aivan perkeleesti. Siinä vaiheessa varmaan kun tuli kymmeniä tuhansia MP3-latauksia viikossa tajus että nyt mennään.”

Tuleeko mieleen mitään erikoisia hetkiä saitin kanssa? Openille ja Pokolle tuli ainakin muutamat laskut suunnittelemiesi Nygård-julisteiden ja tarrojen levittämisestä, jouduitko itse ongelmiin esimerkiksi ”Petri vittuileen” -mailien seurauksena?

”Kyllä mulle maileja aiheesti tuli jatkuvana virtana – lähinnä koulujen rehtoreilta ja opettajilta, jolle junnut niitä maileja lähetteli. Ei mitään oikeustoimiin johtavaa onneksi ja ei sitä sillon kyllä kelannutkaan. Netti oli niin uus juttu että ei oikein ollut mitään vakiintuneita toimintamalleja ja pääsi kaikesta vähän kun koira veräjästä. En tiedä kuinka toimisi tänä päivänä.”

Mitä mieltä olet, kuinka iso vaikutus tuolla ilmiöllä oli muuhun hiphop-kenttään? Olisiko esimerkiksi Skemin ja Sportin levy-yhtiön, vaateliikkeet ja tapahtumat käsittäneen imperiumin rakentaminen onnistunut ilman sitä?

”Olihan sillä varmasti iso vaikutus. Petrin uuden tulemisen myötä tuli kyllä selvästi esille myös se kuinka vahvasti se oli vaikuttanut tiettyyn sukupolveen ja varmasti laajentanut myös hiphopin kuulijakuntaa kaupunkien ulkopuolelle. Omalla tavallaan Petri oli se ensimmäinen crossover-räppäri jonka myötä varmasti myös Cheek ja muut saivat laajempaa yleisöä. Toki Jare jaksoi painaa vuosia hiki hatussa kun moni muu vähän luovutti sen ekan hiphop-aallon jälkeen – mistä aina ainakin itsellä ollut raju arvostus herraa kohtaan.

Skemin ja Sportin kuviot saivat varmasti myös apuja, inspiraatiota ja oppeja Nygård-kuvioista. Ekassa aallossa kun meni sitä Nygård-fanikamaa rajusti kaupaksi kanssa mutta niiden herrojen energia ja tekemisen meininki olisi varmasti vienyt siihen suuntaan joka tapauksessa.”

Liikkuiko Biitti.comin tekemisessä muuten koskaan pelimerkkejä vai oliko kyse ihan puhtaasti harrastustoiminnasta ja kulttuurin tukemisesta?

”Ei liikkunut. Fiilispohjalta tehtiin.”

Biitti.com sai rutkasti huomiota syksyllä 2000, kun Markkinointi & Mainonta -lehti palkitsi sen vuoden parhaasta kampanjasta ja e-markkinointistrategiasta. Yrittikö mikään taho koskaan ostaa Biittiä?

”Joo se oli erikoinen tilanne. Varsinkin kun oltiin Sportin ja Skemin kanssa gaalassa sekoilemassa mainoskerman keskellä. Siellä moni alan ammattilainen tuli kehumaan duunia vaikka sanoivat että vihaavat artistia ja sanomaa. Kukaan ei Biittiä ostamaan ollut tulossa, mutta muun muassa Radiolinja / DJ Esko olisi halunnut mainostaa Biitissä. Siihen ei sitten kuitenkaan koskaan lähetty. ”Keep it real” -asenne taisi olla aika vahvana valloillaan.”

Olet myös ohjannut muun muassa Nueran legendaarisen Upsteps Reprise -videon, joka julkaistiin ensimmäisen Syvällä Pelissä -DVD:n ohella Biitissäkin. Kerro jokin anekdootti kuvauksista?

”Perkeleen kylmä oli muistaakseni. Kierrettiin jätkien vanhoja hengausmestoja Lielahdessa ja generaattori rallatti yössä että saatiin sähköjä valoihin. Videon alussa Skemin ”mä synnyin valmiina” -läppä oli spontaani heitto – taustalla muistaakseni Pepan (eli Nueran Dream a.k.a. Petri Nygård, toim. huom.) vanha kotitalo Lietsusta. Kuvattiin jokaisessa lokaatiossa koko veto alusta loppuun montakin kertaa. Videon pumppizoomit tehtiin lennossa kuvatessa. Videon referenssinä oli muuten silloin kuuminta kampetta ollut Clipsen Grindin’.”

Biitin ylläpitäjänä toimi jälkeesi jonkin aikaa Big Vili -nimisenä tuottajana ja DJ:nä tuolloin tunnettu Viljami Salminen, ja myöhemmin Biitti muuttui nettiradioksi. Miksi Biitti lopulta vaimeni?

”Siihen paha sanoo mitään. Mä en enää ollut mukana loppuvaiheessa. Varmaan vaan kiinnostus loppu hiphop-buumin viilennyttyä.”

Open Records teki myöhemmin Turnin’ Records -välivaiheen jälkeen paluun ja olit sen toiminnassa vahvasti mukana. Harkitsitteko tuolloin esimerkiksi Suomi Hip Hop -kokoelmasarjan jatkamista ja muiden artistien sainaamista vai perustuiko labelin paluu pelkästään Lielahden rääväsuun comebackiin?

”Perustui ihan täysin Petrin paluuseen. Petrillä oli uutta matskua kasassa ja oli blogaillut netissä, missä jengi oli innoissaan että ehdottomasti uutta matskua kehiin. Oltiin siitä välillä Petrin kanssa puhuttu mut sit aika tuntu oikealta. Petri pyysi mua ja Heikkiä mukaan ja sit päätettiin lähteä katsomaan miten homma lähtee. Ja lähtihän se. Siinä oli ihan riittävästi duunia kun tehtiin kaikki pienellä upeella porukalla – videot, kuvat, somepromot, musa- ja tuotantokuviot, merchandise, keikat ja niin edelleen.”

Mitä teet tällä hetkellä? Oletko enää tekemisissä Biitti.comissa edustuksessa olleiden artistien kanssa?

”Nykyään teen markkinointihommia ympäri maailmaa – pääasiassa oman The Sexy Beast -kuvion kautta. Biitti.com -porukkaan oon yhteydessä kaveripohjalta silloin tällöin – nähdään lähinnä Blockfesteillä tai sattumalta Mansessa. Petrin ja Liepon porukan kanssa yhteyksiä on enemmänkin.”

Onko jotain kotimaisia artisteja joiden kappaleet ovat edelleen kuuntelussa? Mikä platta on itsellesi tärkein?

”Laidasta laitaan tulee kuunneltua – Pyhimystä, Gettomasaa, Sonnyä ja niin edelleen. Eniten kulutuksessa on oma henkilökohtainen kaikkien aikojen kovin suomihiphop-levy: Flegmaatikkojen 931.”

Seuraatko enää ollenkaan suomalaista hiphop-kulttuuria ja jos seuraat, niin millaisia ajatuksia se herättää?

”Seuraan sen minkä ehdin – varsinkin viime vuosien aikana on kiinnostus taas herännyt. Fiilis on että skene on todella hyvässä nosteessa ja kuosissa. Varsinkin nuoren polven jengin meno on todella makeeta. Jengi tuntuu tekevän todella itsevarmana omaa juttuaan joka ei häpeä vertailua mihinkään maailmalla, mikä aina upeeta.”