Rutiluksen toinen perustaja lähti omille teilleen ja perusti oman lafkan.
Kotimainen musiikkikentälle on ilmaantunut uusi toimija loppuvuodesta 2018 perustetun diip-levymerkin muodossa. Sen takana on helsinkiläinen Antti Salimäki, jolla on jo pitkä historia urbaanin musiikin parissa.
Moni muistaa Salimäen olleen myös mukana perustamassa Rutilusta, joka on pari viime vuoden aikana julkaissut musiikkia muun muassa Adikialta ja Kalle Kinokselta. Onko Rutiluksen toiminta siis hiipumassa?
– Rutilus jatkaa. Särre pyörittää sitä ja minä en enää ole osa sitä, Salimäki sanoo.
Mitään Suomen Jay-Z ja Damon Dash -skenaariota tilanteesta ei kannata kuitenkaan maalailla, sillä toisin kuin Roc-A-Fella Recordsin kohdalla, niin eron taustalla ei ole mitään suurempaa draamaa. Salimäki toivookin pelkkää hyvää entiselle yhtiökumppanilleen.
– Olen kiitollinen Rutilukselle ja Särrelle, sillä ilman sitä kokemusta en olisi tässä.
Miksi sitten oma levy-yhtiö? Salimäen mukaan tärkeimpänä syynä diipin perustamiselle on suurempi valmius tukea hänen omaa artistiuttaan sekä visiotaan.
– Kenttä on pieni ja yhteisiä intressejä on paljon, samassa piirissä pyöritään kyllä jatkossakin. diip on koti omille projekteille ja niille projekteille, joihin minulla on henkilökohtaisesti annettavaa, joko tuen, sisällöntuotannon tai ohjauksen suhteen. diip on tapa sovittaa omaa taiteilijuutta ja levy-yhtiö- sekä kustannusyhtiötoimintaa, Salimäki sanoo.
Salimäki luonnehtii diipiä urbaanin musiikin labeliksi, jonka suurempi visio musiikista ei ole genrerajoitteinen. Koska urbaani musiikki ei kuitenkaan anna suurelle osalle ihmisistä selkeää mielikuvaa, niin hän täsmentää julkaisutoiminnan fokuksen olevan suomenkielisessä rap- ja r’n’b-musiikissa. Molempiin on omasta takaa vuosien edestä erikoisosaamista, ja etenkin diipin panokselle kotimaisen r’n’b:n tarjontaan Salimäki uskoo olevan tilausta.
– Siinä mielessä diip on erityinen, että r’n’b:n osaaminen on Suomessa kapeampaa ja haluankin nostaa sen genren presenssiä omalla toiminnallani. diip tullaan tuntemaan laadukkaasta r’n’b-musiikista, mikä tekee kunniaa sen musiikkityylin jatkumolle. Se nojaa klassikoihin yrittäen uudistua ja olla ajankohtainen. Tyylikkyys on iso osa diippiä, Salimäki täsmentää.
Tyylitaju nousee esiin jo levy-yhtiön logossa, jota Salimäki kertoo suunnitelleensa pitkään ja huolella. Sen on tarkoitus toimia minkä kokoisena tahansa ja eri instansseissa, kuten onnistuneen logon kuuluukin.
– Mikko Mällinen, joka ohjas muun muassa Motto-videon, auttoi korvaamattomasti suunnittelussa. Mutta itse väänsin Illustratorilla versioita monta kuukautta. Halusin logon, jossa näkyy musiikkiin liittyviä symboleja, ja joka on identtinen ylösalaisin. Ylösalaisin kela tuli vinyylin etiketeistä ja käyntikorteista. Että ne ei voi olla koskaan väärin päin jos on oikeinpäin ylösalaisinkin. Symboleja tuli logoon aika paljon. Nuotit d- ja p-kirjaimissa, samoin niissä näkyvät levyt tai kelanauhan rullat. Pianon koskettimet tai pause-merkki on nähtävissä i-kirjaimissa. Noi on selkeimmät. Lisää on ja voi itse keksiä.
Mutta entä itse nimi? Onko sanan ”diip” takana jokin syvempikin kela?
– Syvempi kela, hah. diip on foneettisesti johdettu sanasta deep. Nimi viittaa mataliin taajuuksiin, bassoon, joka on urbaanille musalle luonteenomaista. Nimi viittaa myös artesaanimaiseen tapaan lähestyä musaa. Etsiä siitä tarkoituksia ja merkityksiä. Kappaleen ei tarvitse olla filosofin kynästä, mutta jos se saa aikaa syvän tuntemuksen, se onnistuu.
Tuoreen levy-yhtiön ensimmäisenä julkaisusta vastaa r’n’b-duo KaksOne, jonka Salimäki muodostaa yhdessä aiemmin Rähinä Recordsillekin levyttäneen Iken kanssa. Kaksikolla on takanaan yhteistä historiaa jo useamman vuoden ajalta. Ensimmäisen kerran he olivat studiossa samaan aikaan, kun Yoruba-studiolla äänitettiin vokaaleja Prinssi Jusufin Prinssille morsian -hittiin.
– Tyyppeinä meillä kohtaa todella hyvin maailmat, ja samanlaisesta r’n’b-musasta tykätään. Veikkaan, että jos Ike sanoo, että jokin on hyvä r’n’b-kappale, niin olen sataprosenttisesti aina samaa mieltä. Siinä musiikkimaailmassa me osutaan yhdessä helposti maaliin. Kumpikin tykkää toisen kontribuutiosta. Ollaan nauhoiteltu paljon musiikkia, mitä ei vielä ole julkaistu, Iken soolobiisejä ja muita. Siinä meillä on kehittynyt hyvä yhteistyö. Bändi syntyi lopulta aika helposti. Oltiin tehty paljon musaa kimpassa ja sitten vaan kutsutaan sitä bändiksi niiden biisien osalta, mitkä kimpassa julkaistaan.
Ensimmäinen single Tyttöystävii antaa Salimäen mukaan hyvän kuvan duon materiaalista, vaikka myös energisempää sekä herkempää musiikkia on tulossa. Kaikki kappaleet tunnistaa silti sataprosenttiseksi r’n’b:ksi.
Kaksikon seuraava sinkku julkaistaan tällä tietoa kesän loppupuolella. Lisäksi diipiltä tulee kesäkauden aikana ulos Pianomiehen uusi single. Muitakin projekteja on työn alla, mutta niistä tiedotetaan myöhemmin.