Kaksi nuorta suomalaista katumuotibrändiä, Vain ja Vitunleija, valloittivat New Yorkin muotiviikot tehden vaikuttavan debyytin. Rohkeat suunnittelijat esittelivät uniikit kokoelmansa Suomen pääkonsulin residenssissä Manhattanilla, tuoden kansainväliselle muotimaailmalle esimakua Helsingistä kumpuavasta luovuudesta.
New Yorkin muotiviikoilla tehtiin tiistaina historiaa, kun kaksi suomalaista nousevaa brändiä, Vain ja Vitunleija, esittelivät kokoelmansa maailman muodin pääkaupungissa. Esityspaikkana toimi Suomen New Yorkin pääkonsulin henkilökohtainen residenssi, mikä loi kotoisan mutta kontrastikkaan taustan näiden rohkeiden ja modernien kokoelmien esittelyyn. Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kanssa.
Suomalaiset katumuotibrändit globaalissa valokeilassa
Vain ja Vitunleija ovat jo vakiintuneita nimiä Suomen katumuotikentässä, mutta New Yorkin muotiviikoilla esiintyminen merkitsi uutta askelta kansainvälisillä markkinoilla. Brändit edustavat suomalaisen muodin uutta sukupolvea, joka yhdistää nuorekkaan kapinallisuuden tyylitajuiseksi kokonaisuudeksi.
Vitunleijan perustaja Bakari Diarra kertoi, että vaikka heidän kokoelmansa oli pieni ja kapselityyppinen, vastaanotto New Yorkissa oli innostunut. Erityisesti heidän legendaarinen pikeepaitansa, joka on suosittu katumuodin piireissä, herätti huomiota.
Diarra itse totesi Vogue Scandinavialle, että New York tuntui luonnolliselta ympäristöltä brändille.
– Katumuoti on syntynyt täällä, tuntuu kuin olisimme tulleet kotiin.
Vain puolestaan esitteli kevään/kesän 2025 kokoelmansa, joka sai inspiraationsa brändin tunnetusta sydänlogosta. Jimi Vain kuvailee kokoelmaansa eräänlaiseksi rakkauden uudeksi näkemykseksi, johon liittyy myös tummempia sävyjä. Kokoelmaan kuuluivat muun muassa mustat kaksiriviset bleiserit, nahkatakit ja hopeiset ketjut, jotka lisäsivät vaatteisiin dramaattista ja romanttista tunnelmaa.
Lue myös: Playboi Carti poseeraa suomalaisen vaatemerkki Vainin vaatteissa Billboardin sivuilla
Uuden sukupolven muoti, joka yhdistää ja inspiroi
Molempien brändien menestys ei perustu pelkästään vaatteisiin, vaan myös vahvaan kulttuuriin ja yhteisölliseen tekemiseen, jota he ovat rakentaneet sosiaalisen median ja tapahtumien kautta. Vitunleija on erityisen tunnettu nuorten keskuudessa järjestämistään ilmaisista tapahtumista ja yhteisöllisestä ilmapiiristä. Brändi palkittiin hiljattain Finnish Fashion Awards -gaalassa kategoriassa ”Most Engaging Social Media”, mikä korostaa heidän kykyään tavoittaa ja sitouttaa yleisöään.
Vitunleijan järjestämät ilmaiset tapahtumat ovat keränneet laajan fanijoukon erityisesti nuorten keskuudessa.
– Teemme hauskoja asioita nuorille, ja se on aina ilmaista, Diarra totesi haastattelussa.
Lähestymistapa on kasvattanut brändille laajan fanijoukon, ja nykyään heidän tuotteitaan käyttävät niin nuoret kuin heidän vanhempansakin.
Uusi suunta suomalaiselle muotille
Vain ja Vitunleija edustavat suomalaista luovuutta, kekseliäisyyttä ja kykyä luoda merkityksellisiä yhteisöjä. Molemmat brändit ovat osoittaneet kykynsä yhdistää innovatiivisia konsepteja ja vastuullisuutta, mikä tekee niistä kiinnostavia myös kansainvälisesti. Esimerkiksi Vain tunnetaan yhteistyöstään McDonald’sin kanssa, jossa he kierrättivät vanhoja työasuja uudeksi muotimallistoksi.
New Yorkin muotiviikot tarjosivat näille brändeille tilaisuuden tuoda osaamisensa esiin globaalille yleisölle, ja molemmat osoittivat, että suomalainen muoti on valmis ottamaan seuraavan askeleen kansainvälisesti. Suunnittelijat juhlistivat menestystään omalle tyylilleen uskollisesti – rennosti dollaripizzan äärellä, newyorkilaisittain.