Spotify rikkoo ennätyksiä maksamalla 10 miljardia dollaria musiikkiteollisuudelle vuonna 2024, mutta artistien korvaukset jäävät kilpailijoiden tasosta.
Spotify kertoi maksaneensa vuonna 2024 yli 10 miljardia dollaria musiikkiteollisuudelle, mikä on suurin summa, jonka yksikään palvelu on maksanut vuodessa. Spotifyn mukaan sen maksut ovat nousseet perustamisvuodesta 2008 lähtien yhteensä lähes 60 miljardiin dollariin. Mutta miten tämä vaikuttaa artisteihin?
Lue myös: Spotifyn perustaja Daniel Ek on nyt varakkaampi kuin yksikään muusikko
Spotify ja kilpailijat – suuria eroja korvauksissa
Vaikka Spotify maksaa suuria summia musiikkiteollisuudelle, artistit voivat saada enemmän tuloja muilta suoratoistopalveluilta. Apple Music maksaa artisteille keskimäärin 6,20 dollaria tuhatta kuuntelukertaa kohden, kun taas Spotify maksaa 3 dollaria. Amazon Music (8,80 dollaria) ja Tidal (6,80 dollaria) tarjoavat vielä korkeammat maksut.
Erojen taustalla ovat palveluiden erilaiset liiketoimintamallit. Spotify tarjoaa ilmaisen tilausvaihtoehdon mainoksilla, mikä tuo palveluun lisää käyttäjiä, mutta mainostulot eivät nosta artistien korvauksia yhtä paljon kuin maksullisten tilausten malli. Apple Music keskittyy vain maksullisiin tilauksiin, minkä ansiosta se pystyy maksamaan enemmän artisteille.
Lue myös: Apple Music vai Spotify? Näin paljon artistit tienaavat palveluissa
Pienempien artistien haasteet
Spotify kertoo, että yli 10 000 artistia ansaitsee palvelun kautta yli 100 000 dollaria vuodessa. Tämä on merkittävä kasvu verrattuna vuoteen 2014, mutta valtaosa näistä tuloista keskittyy suurille tähdille. Monet pienemmät artistit jäävät edelleen tuloluokkiin, jotka eivät välttämättä riitä kattamaan heidän uransa kustannuksia.
Spotifyn investoinnit podcasteihin ja äänikirjoihin ovat tuottaneet palvelulle uusia tuloja, mutta osa analyytikoista on nostanut esiin kysymyksen siitä, jääkö musiikkiartistien tukeminen näiden panostusten varjoon.
Lue myös: Raportti paljastaa: Spotify täyttää soittolistat halpamusiikilla
Tavoitteet ja tulevaisuus
Spotify tavoittelee miljardin maksavan käyttäjän rajaa maailmanlaajuisesti. Yhtiö on tehnyt pitkäaikaisia investointeja uusiin markkinoihin, kuten Intiaan ja Brasiliaan, joissa maksullinen suoratoistomalli on vasta kehittymässä. Nämä laajentumiset voivat tuoda uusia mahdollisuuksia sekä yhtiölle että artisteille.
Vaikka Spotify on maksanut ennätyssummia musiikkiteollisuudelle ja laajentanut markkinoita, artistien tulojen ero muihin palveluihin herättää keskustelua. Tulevaisuus näyttää, miten Spotify onnistuu tasapainottamaan oman kasvustrategiansa ja artistien tukemisen.
Lue lisää päivän ajankohtaisimmista musiikkiuutisista ja pysy ajan tasalla!
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
Lähde: Spotify