The Final Sexshow -nimeä kantava keikka korosti artistin kykyä hallita yleisöä sen koosta riippumatta.
Näin Sexmanen keikan ensimmäistä kertaa Jyväskylän Escape-yökerholla vuoden 2019 marraskuussa. Debyyttialbumi oli juuri julkaistu, mutta sanomattakin selvää – liven taso oli kaukana siitä, mitä näin perjantaina. Yhdistävä tekijä nykypäivään on kuitenkin se, että viime perjantaina Helsingin jäähallin lavalle nousi Sexmanen lisäksi myös Victor Nordis ja Ege Zulu.
Yleisesti artisti on kuvannut keikkojaan ”Suomen parhaaksi showk’si”. Show onkin terminä kuvaava Sexmanen keikoille, koska perinteisesti ne ovat pitäneet sisällään paljon muutakin, kuin musiikkia. Katalogiin on kuulunut muun muassa huumoria, artistin perheenjäseniä, livebändi ja ennen kaikkea loppumatonta energiaa.
Sexshow-nimeä kantavat keikat ovat muodostuneet viime vuosina suoranaiseksi ilmiöksi suomalaisilla keikkalavoilla aina festareista yökerhoihin. Tällä kertaa luvassa oli saagan viimeinen osa, sillä keikka kantoi nimeä The Final Sexshow. Odotukset ennen keikkaa olivat siis korkeat – miten show’sta voisi tehdä vielä entistä suuremman ja mahtavamman, jotta se täyttäisi hallikeikan odotusarvon?
Ennen kaikkea The Final Sexshow korosti artistin ilmiömäistä kykyä ottaa yleisö haltuun ja ohjata massaa, kuin kapellimestari kuoroa.
Lukuisat välispiikit ja suoranaiset yleisölle osoitetut käskyt ylläpitivät tunnelmaa ja varmistivat, ettei yleisössä nukuta. Yleisö sai klassisia tehtäviä, kuten puhelimen taskulamppujen sytyttämisen ja pomppimisen. Ennen kaikkea artistin karismaattinen vaikutusvalta korostui yleisön oikean ja vasemman puolen välisessä huutokilpailussa – ääni oli korvia riipivää. Myös mosh pittejä nähtiin, toki yleisön omasta aloitteesta. Jopa järjestyksenvalvojat saivat osansa, kun artisti suorastaan vaati jokaikisen, myös Jare Tiihosen, räppikäden ylös Marco de BIH -biisin aikana.
Keikka alkoi pyydetyllä hiljaisuudella, kun lavan viereisiin ruutuihin ilmestyi elokuvallinen pätkä, jossa nuori Adi Senen näyttelemä Sexmane kertoo kipuilusta uran alkuvaiheessa – ”ensimmäinen levy on tulos tai ulos”. Pätkän jälkeen alkoi odotetusti pauhata Hallille-single, joka toimi suorastaan teemabiisinä koko keikalle. Esiripun laskeutuessa lavalla seisoi nelihenkinen livebändi ja artisti lätkäpaidassa. Valot olivat näyttävät ja teemaväri odotetusti punainen.
Laaja vierailijakattaus toi vastinetta rahalle
Keikalla nähtiin useita vierailevia artisteja, joista ensimmäisenä bändin kosketinsoittaja Topi Alanko – hän vierailee artistin uusimman albumin biisillä KNHR. Myös bändin kitaristi Victor Nordis pääsi ääneen biisillä Skene. Nordiksen rooli kuitenkin korostui läpi keikan – 20-vuotias monilahjakkuus ilahdutti tuttuun tapaan viihdyttävällä esiintymisellään lukuisten kitarasoolojen höystämänä.
Ege Zulu sai vierailevista artisteista eniten aikaa lavalla esiinnyttyään kaiken kaikkiaan kolmella biisillä. Alun perin Sexmanen keikka-DJ:na tunnettu artisti sai vierailijoista kenties suurimmat suosionosoitukset valloittaen yleisön jo pelkällä hymyllään. Ege myös onnistui tuomaan paljon lisäarvoa keikkaan. Artistin läsnäolo innoitti itse pääesiintyjänkin antamaan itsestään enemmän – kaverukset selkeästi nauttivat yhteisestä ajastaan lavalla.
Myös keikkaa edeltäneenä esiintyjänä Senyan lisäksi todellisesti edukseen esiintynyt Yrjänä nähtiin lavalla yhdessä Onni-nimisen fanin kanssa biisillä Chillaa veli. Onnin päätyminen lavalle oli suorastaan pakko tapahtua kameroiden osuttua useaan kertaan paperilappuun, jossa vaadittiin Onnia lavalle. Nuori fani veti biisin mukana tunteella.
Erityisen huomion kiinnitti Fiilis-biisin ajaksi lavalle noussut huppupäinen joukko, joka oli pukeutunut Whelm– ja Disko Studios -vaatemerkkien kuteisiin. Joukko tuli lavalle liekinheittimen ja biisillä vierailevan artistin, Faben, kera.
Tätä seurasi ikään kuin pieni väliaika, jolloin koko lava tyhjeni. Parin minuutin tauon jälkeen lavalle palasi asuja vaihtanut bändi ja arkku. Nokkelimmat osasivat varmasti odottaa Hautajaiset-biisiä – pettymykseksi Gettomasaa ei kuitenkaan näkynyt missään. Arkusta nousi fanien tekemistä koruista koristeltuun asuun pukeutunut Sexmane.
Toinen puolisko alkoikin selkeästi uudemman polven biiseillä ja todellisen yllätyksen tarjosi Melon nouseminen lavalle. Kaksikko esitti vielä julkaisemattoman biisin. Yhteisbiisit Sara Siipolan ja Tomi Saarion kanssa toivat puolestaan keikkaan selkeää musiikillista lisäarvoa. Vaikka vierailijoita nähtiin paljon, oli kirkkaimman tähden rooli kuitenkin selkeä koko illan ajan.
Settilistaan mahtui paljon klassikoita, jotka toimivat lopulta kivijalkana koko show’lle herättäen suurimman tunteen yleisössä. Etenkin 40k ja Nonstop sytyttivät koko hallin tunnelman kattoon. Tärkeimmäksi nostaisin silti kuitenkin debyyttialbumin biisin Mama, joka antoi odottaa itseään melko pitkään – biisin säästäminen keikan loppupuolelle oli kuitenkin kannattavaa. Lavalle nousi myös kuoro, jonka säestämänä kappale nostatti takuulla useita kyyneliä pintaan. Henkilö, josta biisi kertoo, oli puolestaan eturivissä. ”Äiti, valitse puoli” – kuultiin Sexmanen suusta, kun oli yleisön aika jakautua kahtia.
Senen perheestä puheen ollen, lavalla nähtiin koko veljeskattaus biisillä Ihmeperhe. Isaac Sene puolestaan sai lava-aikaa myös kahden muun biisin verran. Tunteikas, YleX:n Otto-sarjassa julkaistu Veli pidä musta kii sai maadoittavan toteutuksen veljeskaksikon istuttua kahdestaan lavalle tuoduilla pulpeteilla. Tätä seurasi parin vuoden takainen UMK-biisi Kuuma jäbä.
Show huipentui ensimmäistä kertaa livenä kuultuun Onnittelut-biisiin, joka on aiheeltaan kuin suunniteltu juuri kyseiseen tilanteeseen – viimeistään tässä vaiheessa artistin oli aika onnitella itseään.
Kokonaisuudessaan keikka osoitti Sexmanen kokonaisvaltaisuutta esiintyjänä. Energiset räppibängerit, tunteelliset yhteislaulut, taiteelliset duetot ja jopa pianosäestetty soolo osana settilistaa lunastivat The Final Sexhown rahanarvoisena kokemuksena, joka vähintäänkin täytti korkeat odotukset. Kehollinen, läsnäoleva ja inhmillinen olemus mahdollistavat sen, että artisti voi käskeä ”ylimieliset pellet vipissä ylös” olematta kuitenkaan tippaakaan ylimielisen tai egoistisen kuuloinen.
Juttua korjattu 23.5. kello 18:29: Lisätty maininta toisesta pääesiintyjää edeltäneestä artistista, Senyasta.