Elastinen ja Iso H avaavat tärkeimmän pitkäsoittonsa raita raidalta.
”Renesanssi. Se tarkoittaa suomalaisen hiphopin uutta tulemista ja suomenkielen merkityksen korostamista omana äidinkielenä.”
Näin Iso H avaa Elastisen kanssa Fintelligensin syksyllä 2000 julkaistulla Renesanssi-klassikolla kaksikon debyyttialbumin ydintä ja tahallisesti ”väärinkirjoitettua” nimeä. Nykynuorille ajatus tosissaan tehdystä suomenkielisestä rap-musiikista tuntuu kaikkea muuta kuin mullistavalta, mutta sitä se todella oli vielä vuosituhannen taitteessa.
Tuohon aikaan suomenkielisiä suunnannäyttäjiä ei ollut, joten kaikki tekemisen mekanismit sekä keinot ratkaista ääntämiseen ja intonaatioon liittyvät ongelmat piti keksiä itse. Ylipäätään koko hiphop-kulttuuri oli pienen piirin asia edustaessaan selkeästi valtavirran ulkopuolista underground-kulttuuria, jota suuret massat eivät ymmärtäneet.
Rap ei juurikaan soinut kotimaisilla radio-asemilla eikä varsinkaan suomenkielellä. Sama tilanne oli myös klubeilla muutamia poikkeuksia kuten Worldwidea ja muita erikoisiltoja lukuunottamatta. Lopulta uudenlaisella tekemisen asenteella skeneen tullut Fintelligens oli se ryhmä, joka avasi tulvaportit jo kauan hetkeään odottaneelle suomenkieliselle rap-musiikille.
Loppu on historiaa, ja nykyään rap on meilläkin kuunnelluinta musiikkia ja skene monimuotoisempi kuin koskaan. Palataan kuitenkin hetkeksi ajassa taaksepäin pureutumalla kappale kappaleelta siihen albumiin, joka toimi alkuräjähdyksenä sille millaisena suomirap tällä hetkellä käsitetään.
1. Renesanssi (Intro)
(Säv. DJ Ewok)
Tuottaja: DJ Ewok
Elastinen: Meillähän oli se kulttuurillinen neljä elementtiä -meininki absoluuttisesti päällä: hiphop on tärkeintä mitä on, ja pitää saada myös scratchaamista levylle. Se oli musta ihan päivänselvää että tehään intro!
Iso H: Totta kai. Kaikissa kovissa räppilevyissä oli aina jokin intro, niin tehään nyt mekin intro (naurua).
Elastinen: Mistäköhän tuo idea olisi sit lähtenyt… Varmaan tuolta jostain Ranska-meiningeistä. Ekojen biisien jälkeen kun me lähettiin tekee keikkaa niin Wokilla oli sellainen turntablism-soolo ja meillä oli keikoillakin jo ikään kuin keikka-intro, joka oli vähän samantyylinen kuin tää, ja tää jalostettiin sit siitä.
DJ Ewok: Sen rakentaminen lähti siitä että fanitin isosti tuohon aikaan muun muassa DJ Qbertiä ja hänen Invisibl Skratch Piklz -DJ-ryhmäänsä. Toinen siihen aikaan isosti vaikuttanut DJ-ryhmä oli The X-Ecutioners, joiden levy X-Pressions vaikutti ehkä vielä isommin fiiliksiin. Idea pelkästään levysoittimilla kasattuun kappaleeseen lähtikin tuosta alun perin DJ-skaboista lähteneestä ”DJ-tyylisuunnasta” ja juurikin näistä levytyksistä.
Iso H: Poikkeuksellista tässä on tuotanto- tai toteutustapa, eli se ettei tähän käytetty ollenkaan sampleria vaan kaikki on otettu suoraan Wokin mikseristä raidalle.
DJ Ewok: Introssa on siis käytetty pelkästään Technics SL-1200 MK2 -levysoittimia ja Vestax PMC-07 Pro -mikseriä plus erilaisia vinyylejä kappaleen kasauksessa. Jokainen instrumentti on scratchattu livenä raita raidalta, vinyyliä manipuloiden, ikään kuin minua olisi samaan aikaan useampi sitä yhtä aikaa tekemässä. Tässä vaiheessa vastaavaa ei käsittääkseni oltu tehty Suomessa koskaan levylle asti, ainakaan tässä mittakaavassa ison levy-yhtiön valtavirran julkaisussa. Renesanssi onkin monella tasolla suomihiphopin pioneeristatuksen lunastanut levy, joka muutti monen tulevan MC:n, mut ehdottomasti myös DJ:n elämän. Tuntuu hienolta olla vastuussa niin monen ihmisen urasta edes jossain määrin. Mun korvaan itse intro ja muutkin levyscratchit kuulostavat hienolta edelleen, mut ne ovat ennen kaikkea sen aikakauden läpileikkausta, lähtemättömiä osia historiaa ja nykyräpin syntyä.
2. Kaikki Tietää
(Säv. Vakiosäätäjä, san. Elastinen, Iso H, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Vakiosäätäjä
Taustavokaalit: Rähinä
Elastinen: Tässä oli siistiä se että kun me kaikki muut tehtiin tuotannollisesti sellaista melko lailla tuhnua niin Vakiosäätäjä oli selvästi askeleen edellä. Sen soundigeimi oli synatyylistä, ei mulla ollut mitään hajuu miten tuollainen bassolinja edes tehään. Se oli ihan eri sfäärissä jotenkin kuin se meiän tuotantotyyli joka oli sellaista DJ Premier -tyylistä choppailuhommaa. Tällä levyllä Kaikki Tietää ja Meidän Hip-Hop on enemmän sellaista synamaista maalailua ja jotenkin se oli sikahienoo että sellainen tyyppi löytyi kanssa tähän palettiin. Kun piti olla intro, niin sit piti olla myös eka biisi jolla otetaan luulot pois. Tässä on niin kova meininki, kuuntelin just tän biisin yks päivä ja fiilistelin. Se oli ihan sairaan hauskaa kun suomiräppi oli vielä sellaista tosi tutkimatonta maaperää niin ihan mitä tahansa sä sanoit, niin se sanottiin ekaa kertaa.
Iso H: Just näin (naurua).
Elastinen: ”Livesetti tiukempi kuin trikoo!”
Iso H: (naurua)
Elastinen: Tää oli sellaista nokkelaa ja hauskaa louskutusta. Tässä oli se ”-ikoo” -loppupääte…
Iso H: Me tehtiin sellainen prototyyppibiisi työnimellä Ikko-biisi.
Elastinen: Siinä oli kaikki riimit mitkä päättyivät noin… ”Fyysikko, matemaatikko”, mut sit se kävi aika vitun tylsäks (naurua). Mut osa niistä tuli sit tähän, parhaat niistä riimeistä. Hoo pitää tuosta linjasta käytännössä koko levyn kiinni, sillä oli enemmän sellaista itsensä haastamista siinä että se halusi että kokonaisten säkeistöjen riimisanat päättyvät samaan tavuun tai jotain.
Iso H: Mä oon jotenkin aina digannut itseni haastamisesta lyriikoita kirjoittaessa. Just että määritellään että ainakin jotkut kokonaiset neljät rivit tai kokonaiset kasit mielellään päättyisivät samaan. Ei joka biisissä, mut jotenkin mä digailen siitä teknisyydestä, se on hauskaa.
Elastinen: Tästä tuli levyn jälkeen ikään kuin fokussingle, muistan että Kaikki Tietää soi Radiomafialla. Onhan se silleen ihan saatanan hauskaa ajatella että me oltiin oltu alle vuosi geimeissä ja sit me sanottiin että kaikki tietää.
Iso H: Sehän piti kyllä paikkansa (naurua).
Elastinen: Tässähän oli tää ultimaattinen ärsytysriimi, sellainen höyhenellä nenän alle kutittelu kaikille ketkä oli saman aikakauden tyyppejä: ”suomihiphop oli pulas, kaikki tietää ketkä pelasti sen”.
Iso H: Tää oli ensimmäisiä biisejä mitä me tehtiin ja mitä esitettiin keikoilla, en muista kuinka mones mut todennäköisesti Voittamaton, Kellareiden Kasvatit, Stockholm-Helsinki ja Kaikki tietää on samoilta hujakoilta.
Elastinen: Tällainen Hip Hop Hooray -henkinen huudatuskertsi on ihan helvetin vaikea tehä, eikä tällaista tietenkään enää tulisi edes tehtyä. Tästä mä oon todella fiiliksissä.
3. Maanalainen Armeija
(Säv. Iso H, san. Iso H, Elastinen, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Iso H
Scratchit: DJ Ewok
Elastinen: Tää on ollut olemassa jo way, way ennen Voittamatonta. Maanalainen Armeija oli sen meiän Funkiestiin vuonna 1998 suunnitteleman c-kasetin nimikkobiisi. Iso H oli mua vähän vanhempi, ja tätä militantti-asiaa oli paljon siinä Finvasionissa…
Iso H: (naurua) …vertauskuvallisuutta, nyt hyökätään!
Elastinen: Miten sä olitkin niin jossain Tuntematon sotilas– ja sotapäissäsi?
Iso H: Tää oli mageeta soundia. Ne metaforat oli ne mitkä mua kiinnosti. Mä rakastan hiphop-kulttuuria ja rap-musiikkiin on aina kuulunut just sellainen kapina ja energia.
Elastinen: Kun käytiin Ranskassa ’97 tienoilla niin siellä oli tällainen räppibändi kuin La Brigade. Ei me niiden musaa kauheasti kuunneltu, mut ajatuksena se oli maailman siistein, niillä oli varmaan joku 19 jätkää siinä bändissä ja kaikki samaan aikaan lavalla. Se on tavallaan maalannut blueprintin Rähinä Livelle ja kaikelle sille. Jotenkin armeija ajatuksena oli siistimpää. Ehkä parempi niin kuin että se ois ollut joku mafia mikä ois ollut toinen järjestäytymisen muoto mitä ois voinut ihannoida.
Iso H: Ja siis maanalainen armeijahan on tällainen underdog, pieni alakynnessä oleva sissijoukko, se on se ajatus eikä se että se olisi joku iso porukka.
Elastinen: Siitä että tää on oikeasti meiän ihan ensimmäisiä biisejä on todisteena esimerkiksi se että kertosäkeessä mainitaan Teija Sopanen (naurua).
Iso H: Kyllä (naurua).
Elastinen: Hoon ilmaisuhan on ihan eri kuin koko muulla levyllä, ja se oli selvästi sitä ranskaa ja Busta Rhymesiä… Tää oli kuitenkin meiän eka platta niin me haettiin vielä sitä omaa stailia.
Iso H: Se kertsi syntyi jonain yönä, mä vaan hulluttelin ja testailin tyyliin kädessä pidettävällä laulumikillä. Sit mä satuin äänittämään sen raidan ja se vaan jotenkin toimi. Tässä on sellaista ihmeellistä äänenmuuntamista kertsissä, vähän sellaista ranskalaista tai jamaikalaista, jotain sen tyyppistä. Se vaan jotenkin sopi siihen ja jäi elämään.
Elastinen: Ranskassa oli jo niin iso skene että siellä piti erottautuu himo karakterilla – esimerkiksi mukana oli aina se möree jätkä, meillä Tasapaino oli se jätkä.
Iso H: Ääni oli ikään kuin tehty, se ei ollut välttämättä sun normiääni vaan sä teit sen äänen jotta sulla oli sellainen tietty räppiääni. Sitä me opiskeltiin paljon tuolta Ranskanmaalta.
Elastinen: Biittihän on ihan kreisi. Ihan world class siihen maailmanaikaan.
Iso H: Kiitos. Mun edesmenneellä isälläni oli iso kokoelma kaiken maailman vanhoja klassisia levyjä, kaivoin niiltä sampleja tähän.
4. Renesanssi (Skit)
(Säv. Dharma, san. Fintelligens)
Tuottaja: Dharma ja Fintelligens
Elastinen: Piti olla skittejä. Se oli tyyliin viimeisiä iltoja kun oltiin nauhoittelemassa tätä levyä. Mentiin siihen Runeberginkatu 6:n sisäpihalle ja tuotiin mikki siihen, olikohan meillä yksi vai kaksi mikkiä?
Iso H: Kaksi? Olisikohan ollut pari mikkiä.
Elastinen: Piuha meni sieltä sisäpihalta…
Iso H: …kellariin alas!
Elastinen: Ei ollut mitään kannettavia settejä. Tietokone oli siellä kellarissa ja meillä piti olla niin pitkä mikkipiuha että se ylti sinne alakertaan.
Iso H: Laitettiin vaan kaikki mikkipiuhat mitä löytyi putkeen.
Elastinen: Me ehkä yritettiin toisintaa tässä jotain meiän aiempia keskusteluja. Se oli vähän sellaista näyttelemistä ja itelle nää kuulostaa tällä hetkellä aika naiivilta, ”Onks jäbä koskaan kelannut”… Mut sellaisiahan skitit on, ne ovat vähän niin kuin teatteria biisien välissä. Mut tässä on siistiä kun kuuluu että menee spora ja jokin auto ohi… Tää skit toi sellaista kaupunkitunnelmaa levylle ja on kyllä tosi tärkeässä paikassa. Dharmalla oli kaksi versioo tosta biitistä, eli oli tää ”Premier-versio” ja sit se mikä päätyi Renesanssi-biisiin.
5. Renesanssi
(Säv. Dharma, san. Iso H, Elastinen, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Dharma
Laulu: Emma Salokoski
Scratchit: DJ Ewok
Elastinen: Täähän oli siis ihan mielisairas biitti! Se oli ja on ihan häkellyttävän kova jopa tän päivän standardeilla. Oli niin siistiä kun Dharma ei normaalisti tehnyt räppibiittei, se teki sellaista kokeellist soulia, drum’n’bassia ja junglea. Sillä oli selvästi rumpugeimi tosi hyvin hallussa.
Iso H: Mun mielest ongelma Renesanssi-biisissä oli se, ettei siihen löytynyt aluksi biittiä. Meillä oli biisikonsepti ja säkeistöt, joita oltiin esitetty keikoillakin jo mut toiseen biittiin. Sit me kuultiin tää Dharman biitti ja oltiin että jumalauta, tää on nyt se biitti!
Elastinen: Myös kertsi on musta ihan sairaan hyvä.
Iso H: Renesanssi on yksi mun lempparibiiseistä meiän katalogista.
Elastinen: Jos tältä levyltä pitäisi sanoa yksi biisi mikä tiivistää että mistä tässä on kysymys niin tää ois varmaan se mikä kantsis kuunnella. Tätä koko levyä leimaa se, että meillä oli 1500 markkaa kuussa maksanut oma studio, ja saman verran maksoi päivä Finnvoxilla missä me käytiin tekee tää. T.T. Oksala oli siellä ja oli absurdia että me vietiin sieltä meiän rotankolosta kamaa sinne kiillotettavaksi. Siellä oli se SSL:n iso pöytä mikä me oltiin nähty vaan haaveissamme ja jossain Pete Rockin levynkansissa ja joka päätyi myöhemmin Kokemusten Summan kanteen. Jotenkin vaan saundasi mielettömältä.
6. Kelaa Sitä
(Säv. Wretch, san. Iso H, Elastinen, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Wretch
Elastinen: Me tehtiin kaikenlaisia biisejä kun harjoiteltiin ja kirjoitettiin riimejä. Oli klubibiisi tai bilebiisi ja politiikkabiisi…
Iso H: Ei siihen aikaan vielä käytetty sanaa ”tiedostava”. Meillä oli biisi-ideoita ja isompia topikkeja joiden alle kehiteltiin eri biisejä. Me aina keskusteltiin ja jommalle kummalle tuli joku biisikonsepti mieleen ja sitä kautta lähettiin sit toteuttaa sitä, etsittiin biitti ja lopulta sit kirjoitettiin siihen. Oliskohan tän työnimi ollut Politiikkabiisi tai joku tällainen, mut tarkoituksena oli tehdä nimenomaan tällainen kantaaottavampi biisi.
Elastinen: Täähän oli tän levyn neljäs sinkku ja sinkutettiin vasta albumin jälkeen. Nyt kun ajattelee niin se oli ihan täydellinen julkaisustrategia kun luotiin tyhjistä esimerkiksi medialle sitä mitä suomiräppi on. Sit kun voittamattomat, kellareiden kasvatit ja stockholm-helsingit olivat tulleet niin tää oli tietyllä lailla se klassinen median ajatus siitä mitä räppi on, eli just tiedostava avunhuuto tai kannanotto.
Iso H: Mä muistan että meitä ärsytti aivan helvetisti se että media jotenkin peräänkuulutti sitä että räpin kuuluu olla jotenkin kantaaottavaa. Me oltiin että ”Miten niin?!”. Hiphop-kulttuuri on syntynyt bileistä! Rap-musiikki on alun perin ollut ensin bilemusaa ennen kuin siihen on tullut mukaan tiedostava elementti, black power -meininki tai mikään politiikka messiin. Ennen sitä se on ollut ensisijaisesti bilemusaa, ja sit kun me raivataan uusia uria suomeksi niin media sanoo meille että minkälaista sen mitä me tehään pitäisi olla. Jumalauta että vitutti! Mut sit tehtiin kantaaottava biisi (naurua).
Elastinen: Toisaalta siinä oli myös se ettei me oltu vankilaisien kasvatteja tai mitään ghettojätkiä missään vaiheessa. Kuitenkin aika normaalien suomalaisten jäbien elämistä me kerrottiin siihen asti kunnes meillä lähti hommat liikkuu, tää levyhän kertoo siitä mitä hiphop-kulttuuri merkitsi meille. Mä muistan että mä sain tästä rapaa, joku sanoi mulle että mitä sä tiedät mitään jostain yksinhuoltajaäideistä (naurua). Ehkä siinä olikin tarkoituksena just venytellä sitä omaa ilmaisua ja hakea että mihin suuntaan me mennään ja mitä me halutaan tehä. Tällä levyllä tää on hyvä sellainen etsikko siihen mihin se meiän oma juttu menee. Tää tuntui hyvältä ja tästä tuli ihan supersuosittu biisi. Nyt ainoastaan kun katsoo taaksepäin niin olisi pitänyt tehdä parempi kertsi.
Iso H: Mä oon täysin samaa mieltä.
Elastinen: Tää ois voinut olla silloin vielä ihan vitusti isompi biisi.
Iso H: Vähän lusmuiltiin, tehtiin liian yksinkertainen kertsi, aateltiin että se vois toimii mut sen ois pitänyt olla tyyliin nelitahtinen kertsi.
Elastinen: Wretchillä ei ollut mitään värkkejä millä se ois saanut poltettua biittejä CD:lle. Mentiin sen luokse Punavuoreen, jossa se asui silloin siskonsa kaa kimppakämpässä ja se soitteli niitä siellä joltain trackerilta. Seuraavaksi se raahasi koko koneensa studiolle ja biitit kuten Stockholm-Helsinki -biitti ja Kelaa Sitä trackattiin meiän koneelle. Ei ollut helvetin helppoa ja meillehän selvisi vasta vuosia myöhemmin että nää kaikki oli varattuna Spektille, tai niin ainakin Spekti väittää.
7. Kellareiden Kasvatit
(Säv. Iso H, Elastinen san. Elastinen, Iso H, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Iso H
Scratchit: DJ Ewok
Elastinen: Kellareiden Kasvatit tehtiin suoraan jatko-osaksi Voittamattomalle sen jälkeen kun se lähti. Nyt on kova meininki, lähetään tekee hitti (naurua)! Nyt lauletaan kertsi ja kaikkea. Kun jengi nyt kuuntelee Epäröimättä Hetkeekään kyllä mä ymmärrän jos osa on että kuka näissä laulaa (naurua). Tässä oli ihan selvänä referenssinä se Big Punin You Came Upin lopun räkäinen laulu… Sellainen fiilis meillä oli päällä.
Iso H: Se oli nimenomaan se biisi minkä biittiin me esitettiin Renesanssi-biisiä keikoilla. Se biisi ohjasi mihin suuntaan Kellareiden Kasvattien kertsi meni.
Elastinen: Me ei olla koskaan käytetty varsinaisesti referenssejä, mut tossa oli tavallaan sitä samaa moodia ja biitissä saksofonia.
Iso H: Mä olin ihan sika yllättynyt että sulla oli se kertsimelodia-idea ja sit sä lauloit sen ja olin että vittu, sehän toimii! Mähän en jotenkin uskonut siinä vaiheessa vielä että joku laulukertsi toimisi, mut vittu kun se toimi! Tuli hyvä biisi.
8. Katujen Jättämät Jäljet
(Säv. Elastinen san. Iso H, Elastinen, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Elastinen
Kitara: Jaakko Tervantainen
Elastinen: Tässä ollaan ehkä siinä ranskaräpeimmässä boogiessa. Nimi on aika korni, mut onhan toi koko setti vähän… ”Katujen jättämät jäljet on syviääää” (naurua).
Iso H: Tän työnimi oli Katubiisi.
Elastinen: Tää oli sellaista Mobb Deep -asiaa ja tässä on varmaan yksi ihan ensimmäisiä biittejä mitä mä tein koskaan.
Iso H: Oltiin aluksi tekemässä tätä mun biittiin, mut siinä oli niin raiskarisämple suomalaiselta artistilta. Saimme tiskin alta viestiä että ei edes kannata lähteä kyselemään sen perikunnalta yhtään mitään, ette varmasti saa mitään lupia. No sit me oltiin että fuck it, Kimmo tee biitti nopee. Sit se teki.
Elastinen: Ennen ku aloitettiin tekee tätä Renesanssi-levyä niin mä en ollut koskaan tehnyt biitin biittiä. Hoon kanssa meillä oli sellainen asetelma että mä kirjoitin ja räppäsin kun Hoo teki sitä biittiä. Se balanssi tuntui vähän hämyltä koska Hoo ei tavallaan kerennyt räppäämään kun se aina fiksasi sitä biittiä ja mun mielest Hoo teki aina hitaasti. Se tyssäsi siihen että toinen joutui tekemään kaksi kolmasosaa, eli tekemään myös sen biitin lisäksi omat räpit. Sit mä pyysin Hoota näyttämään miten biittejä tehään ja kotona flippasin ihan täysin siihen touhuun. Sen jälkeenhän mä en vuoteen 2010 asti paljon muuta tehnytkään. Yli kymmenen vuotta tein ihan fanaattisesti biittejä joka päivä koko päivä ja tää oli hyvä laukaisu sille. Isoveli kasas mulle mun ensimmäisen tietokoneen, sillä mä sit naputin biittejä. Buzz-tracker lauloi kotona.
Iso H: Sit sä teit sen biitin ja se sopi moodiltaan…
Elastinen: Hoon lyriikat nousivat otsikoihin vasta 7 Veljestä -kirjan julkaisun yhteydessä. Se mitä sanot biisissä ei päädy ikinä lööppiin, mut jos sanot saman haastattelussa niin se päätyy aina. Onhan se niinkin että ettei tässä biisissä ole myöskään mitään suoraan quotettavaa, ja suurin osa räppäreistähän keksii kaikkea riimeihin… ”Pidettävä frendit lähellä mut viholliset vielä lähempänä siedettävä”, ei meillä ollut kai ihan hirveesti mitään vihollisia?
Iso H: Henkilökohtaisessa elämässä oli sellaisia tyyppejä keihin ei voinut luottaa. Sit kun on tää sanonta että ”pidä ystävät lähellä mut viholliset vielä lähempänä”, niin sellaiset tyypit keihin sä et voi luottaa täytyy pitää vielä lähempänä kuin sun oikeat ystävät koska sun pitää koko ajan tsiigaa ettei ne pääse vetää sua selkään puukolla.
9. Taidetta / Liiketoimintaa
(Säv. Aksim san. Elastinen, Iso H, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Aksim
Iso H: Mä en muista oliko Aksimilla mitään virallisia julkaisuja ennen tätä, mut sehän räppäsi silloin englanniksi eikä suomeksi. Me muistaakseni kuumotettiin sitä siitä. Tiesimme että se on hyvä sylkemään englanniksi, niin kuumotettiin sitä studiolla että räppää nyt suomeksi. En muista vetikö se muutaman linjan vai ei mut sit jossain vaiheessa se vaihtoi kielen suomeen.
Elastinen: Muistan kanssa että se oli tehnyt enkunkielisiä biisejä, se oli tehnyt ne kokonaan itse eli se oli tuottanut ja tehnyt ne värssyt. Oliks se sun joku IRC-tuttu vai mistä…?
Iso H: Hyvin mahdollista että mä oon tavannut IRC:issä, oisinkohan mä joskus käynytkin sen luona joskus Jyväskylässä missä se taisi asua. Mä en muista oltiinko me jollain keikkareissulla vai oonko ollut itsekseen käymässä, mut silloin hiphop-kulttuuri todella yhdisti erilaisia ihmisiä. Se oli ihan erilainen maailma kuin nyt.
Elastinen: Mä tapasin Aksimin ekan ja varmaan moneen vuoteen vikankin kerran kun se kävi studiolla Runeberginkadulla, mä en tuntenut sitä sillon vielä ollenkaan. Se tuli Hoon kautta ja sit se oli hämmentävää kun se oli tavallaan sellainen ug-jäbä mut sit biisist tuli biisi kaupallisuuden puolest (naurua). Mitähän Aksim ajatteli siitä silloin…
Iso H: Olihan meillä se biisikonsepti valmiina jo silloin että kyllä se tiesi. Biisi oli vastaus sellaiselle meiän epäoleelliseksi tai epäreiluksi kokemalle arvostelulle.
Elastinen: Myös sen oman puristisemman vaiheen jälkeen alkoi ymmärtää vasta oikeesti kun pääsi tekee ja toteuttaa. Mun mielest se on ihan oikein että harrastaja ajattelee aloittaessaan että raha turmelee tän kaiken tai että sen pitääkin olla jotenkin niin. Mut jos sä kuuntelet melkein ketä tahansa suomiräppäriä niin viimeistään tokalla levyllä se kuuluu että ikään kuin sitä joutuis jotenkin vähän puolustelemaan että me tehtiin nyt vähän fyrkkaa… Sehän erotti meidät kaikista muista että meillä oli goals, että nyt mennään vittu ja me sanottiin mitä me aiotaan tehdä ja sit me tehtiin se. Kyllä se sit harmitti niitä ketkä oli vaan vuosikausia olleet niin ettei me haluta tästä mitään, pidetään tää aitona… Sit me oltiin että yo, pidetään aitona mut mennään läpi seinistä. Se varmaan harmitti niitä keillä ois ollut se paikka. Kaikki oli ollut otettavana jo pitkään ja tyhjiö täytettävänä. Kuka tahansa kuka sen olisi ehtinyt tehä ois voinut olla meitä ennen.
Iso H: Ennen meitä ois voinut olla, mut ei ollut. Se oli niistä ihmisistä kiinni: kukaan ei halunnut, halunnut sitä tarpeeksi tai pitänyt sitä mahdollisena.
Elastinen: Eihän me itekään tiedetty! Me oltiin tekemässä kasettia Funkiestiin. Ei mekään oltu tekemässä mitään ”Pinky and the Brain taking over the world” (naurua). Ei me edes suunniteltu mitään sellaista ja sit kun Voittamaton alkoi lähteä niin se oli sellaista ihan utopistista että mitä helvettiä, että oikeastiko kaikki halusivat tätä?
Iso H: Me ollaan monta kertaa monessa haastattelussa sanottu että me tiedettiin että oli olemassa sosiaalinen tilaus tälle musalle. Me tiedostettiin se, mut ei me oikeasti tiedetty että se oli niin suuri tilaus – me toivottiin että se olisi, mut ei me tiedetty sitä. Tietty uskottiin siihen toki sokeastikin.
10. Iso H Biitti
(Säv. Iso H)
Tuottaja: Iso H
Iso H: Pete Rock & CL Smoothin levyillä ja Pete Rockin levyillä ylipäätään on yleensä ollut tällaisia biitinpätkiä siellä biisien lopuissa tai väleissä, mikä inspiroi tekemään niin Renesanssillakin. Me tietysti halusimme mahdollisimman paljon hyvää sisältöä meiän levylle ja mahdollisimman monta träkkiä.
Elastinen: Oli siinä sekin että me kehityttiin studiolla kuuntelemassa jotain instruja ja räppäämällä niiden päälle. Siitä löytyi myös perustelu näille. On mielenkiintoinen asetelma että meistä tuli molemmista lopulta tuottajia ja että oli kaksi biittiä joihin ei ollut biisejä muistaakseni kumpaankaan.
Iso H: Ei ollut mitään biisikonsepteja, alusta lähtien oli ihan selvää että nää on vaan tällaisia lyhyitä välibiittejä, ikään kuin skittejä ilman mitään puheita tai huuteluita.
11. Viikonloppuilta
(Säv. Elastinen, san. Iso H, Elastinen, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Elastinen
Scratchit: DJ Ewok
Elastinen: Tää on kans sitä Buzz-trackerkamaa. Sample on kotimainen, se on clearattu mut en muista mikä sen bändin nimi oli mistä mä otin samplen. Tein varmaan 40 biittiä mistä me valittiin. Tääkin on aika sieltä alusta, että tän takia mä varmaan flippasin siihen biittien tekemiseen. Se oli mun mielest loppujen lopuks aika iisiä tehä biittejä, ja yhtäkkiä sit se mun biitti olikin ihan vitun hyvä. Se oli sellainen ”wow, nythän mä lähen tekee” ja sit mä näin niin paljon vaivaa että lopulta mä kiilasin Iso H:n Fintelligensin tuottajana jo kolmanteen levyyn mennessä.
Iso H: Jos mä oikein muistan niin työnimi oli Perjantai-ilta. Mut joo, meillä oli taas selkeä näkemys että minkä tyyppinen biisi me halutaan tehä ja sit me tehtiin se. Lopulta päädyttiin siihen että sen nimeksi tulee Viikonloppuilta.
Elastinen: Tää on sellainen biisi joka on ollut luomassa suomalaista hiphopin tarinankerrontaa. Esimerkiksi Avain oli helvetin hyvä kertomaan stoorei niin tää oli meiän take siihen. Konsepti on siisti: on yks ilta mikä alkaa siitä että ollaan molemmat himassa ja siitä se lähtee… Iso H laittaa riisit tulelle! Totta kai tää oli sellainen että jokainen keiden kanssa me oltiin tunnisti sieltä itsensä.
Iso H: Tää on hyvinkin todenperäinen läpileikkaus siitä että minkälaista meiän elämä oli siinä vaiheessa.
Elastinen: Ja sehän on kaikista siisteintä että tää on siitä miten Iso H herää, lukee aamun lehden, mä soitan, sit se lähtee studiolle, lähetään kotibileisiin, mennään baariin ja mennään kotiin. Tiiätsä silleen, fuck, eihän siinä tapahdu tavallaan mitään! Mut koska se oli totta ja siihen pysty samastumaan ihan kaikki – ei oo mitään että me lähetään johonkin jatkoille tai on jotain muijii tai jotain muuta – ei mitään! Se oli vaan että olin vaan kotona, menin studiolle ja sit kotibileisiin, baariin ja kotiin. Itse asiassa aika väsähtänyt ilta (naurua)!
Iso H: (naurua) No joo, se ei pakosti kerrokaan niistä kaikkein mageimmista bileistä… Se on vaan sellainen läpileikkaus ja aito.
Elastinen: Todellakin ja jotenkin lämmin.
Iso H: Hyvä kertomus siitä miten jotkut illat ovat menneet ja että aina ei päädy jonkun mirkun luokse.
Elastinen: Ainakaan tuona viikonloppuna.
12. Petter & Peewee (Skit)
(San. Petter, Peewee)
Elastinen: Skitissä ne sanoo et me ollaan käyty Norjassa ja Tanskassa mut ootsä kuullut Suomesta jotain, tai että mennään kattomaan mitä siellä Suomessa tapahtuu. Siis täähän oli ihan hullua, me oltiin niin isoja Petter-faneja molemmat, se oli tavallaan blueprint se sen homma Ruotsissa. Siitä pystyi kattomaan että vittu on siistinnäköinen meininki ja miten kaikki kulkee. Petteriltä oli just tullu kans eka levy, se on aika erilainen ku tää meijän. Tällä on aika monipuolista kamaa, se oli vielä jotenkin darkimpaa ja must tuntuu että Petter myös jotenkin vielä haki sitä omaa ilmaisuaan sillä. Ideana tässä skitissä oli lähinnä se että meillä oli nuo hahmot Suomessa, että tehkää nyt vielä skitti missä puhutte.
Iso H: Lypsetään nyt samaan rahaan vielä skitti.
Elastinen: Nythän jos mä tekisin tän uudestaan mä laittaisin kaikki nää skitit noihin biiseihin. Oli olemassa sellainen aika kun mitä enemmän sulla oli… Tai no on siis edelleen, mitä enemmän biisejä sulla on levyn tracklistissä niin sitä hienommalta se muka näyttää.
Iso H: Ajateltiin että kuluttaja ajattelee niin että kun se menee levykauppaan ja katsoo tracklistiä, että ”no tässä on vaan kymmenen biisiä ja tää maksaa näin ja näin monta markkaa, mut sit tuossa on toi toinen levy missä onkin 14 biisiä tai 17 biisiä niin otanpa mieluummin sen kun saan samalla rahalla enemmän biisejä”.
Elastinen: Ehkä ihan snadia ylianalysointia, mut toisaalta on sitä itsekin joskus ajatellut samalla lailla.
Iso H: Silloin kun on ollut raha tiukalla muksuna, ollut levykaupassa ja miettii että tässä nää kolme levyy mitkä mä haluisin ostaa…
Elastinen: …ja tässä Nasin levyssä on vaan kymmenen biisiä ja huonommassa levyssä joku 14 biisiä…
Iso H: …tai 24. Mut anyway.
Elastinen: Tässä skitissä nyt ei oo juuri mitään sisältöö, lähinnä se että me oltiin vaan ihan helvetin ylpeitä että me oltiin saatu mukaan noi jätkät.
13. Stockholm-Helsinki feat. Petter & Peewee
(Säv. Wretch, san. Elastinen, Iso H, Petter, Peewee, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Wretch
Elastinen: Jani Tolin tunsi Stogiksen Sneakersnstuffin, Mika Snickarsin ja Peeween omilta reissuiltaan Ruotsissa. Se hoiti mulle Petterin numeron ja sit mä vaan soitin ,”moi, mikä meininki”. Se oli jostain jo kuullut kuullut että siellä Suomessa on kova meno. Voittamaton oli ollut kuitenkin jo pitkään ulkona ja Petter oli ihan samanlainen kuin mekin eli se otti kyllä kaikista selvää. Sit se sano että joo, todellakin tullaan ja olin että what the fuck, Sony saa hoitaa lentoliput ja sit me oltiinkin jo hakemassa niitä kentältä.
Iso H: Mä en aluksi jotenkaan lämmennyt siihen Wretchin biittiin, mut oliks se niin että sä olit jo kuullut sen Wretchiltä, ja sit me mentiin käymään sen luona ja sit se jotenkin iski.
Elastinen: Peeweellä oli niihin aikoihin Thomas Rusiakin kanssa se Suckers-biisi mikä oli ihan sairaan hieno, se oli ihan uskomaton siisti. Muistan että jätkällä oli vielä se Sherlockin levy joskus mitä me oltiin fiilistelty ja sit kävi niin että Petter joka oli tehnyt biisejä kaikkien kanssa sanoi että hän haluisi ottaa Peeween messiin. Se oli meiän mielestä legenda, mut eihän sitä kukaan muu tavallaan tiennyt. Mä en kysynyt että mikä siinä oli ajatuksenjuoksuna, mut me oltiin molemmat silleen että vittu yes!
Iso H: Totta kai!
Elastinen: Yks päivä, ne tulivat aamulla sisään ja lensi illalla ulos ja tehtiin biisi joka on täydellinen biisi kertomaan siitä miten se biisi tehtiin. Räppiä parhaimmillaan. Tässä me nyt tehään tätä biisiä. Se on se biisi ja sit kaikkien nimet kertsiin. Ihan käsittämätöntä että tosta tuli yksi meiän uran kulmakiviä, se oli niin sessari. Siinä oli kuitenkin joku viisasten kivi ettei kukaan ei ollut tajunnut tehdä tuollaista kansainvälistä yhteistyötä. Ihan kreisi biisi. Big things. Kuvattiin ruotsinlaivalla video ja ihan kaikki oli isollaan.
14. Meidän Hip-Hop
(Säv. Vakiosäätäjä, san. Elastinen, Iso H, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Vakiosäätäjä
Scratchit: DJ Ewok
Iso H: Oliskohan Meidän Hip-Hop ollut viimeinen biisi joka tehtiin koko levylle? Mulla on sellainen muistikuva.
Elastinen: Me tultiin sisään tällä tematiikalla että hiphop-kulttuurissa sun pitää tietää historia, kunnioittaa edeltäjiä ja ottaa selvää asioista. Sä et voi edustaa tätä kulttuuriin ellet sä perehdy siihen. Oli aitoa hiphoppia ja sit niitä ketkä vaan yrittivät hyötyä hiphopista. Mä oon omistanut elämäni 12-13-vuotiaasta asti kulttuurille, ensin kirjatoukkana joka luki ja tutki asioita. Kuuntelin levyjä ja otin aivan kaikesta selvää. Sit kun sitä päästiin tekemään, niin se oma fiilis oli että kunpa te kaikki tajuaisitte kuinka vitun hienoa tää on. Tässä on sit kanssa siitä meiän puritanistisemmasta puolesta myös. Vaikka saatiin olla aloittamassa kaupallista suomiräppiä niin meille oli todella tärkeää pitää aina kiinni juurista ja muistaa mistä me tullaan. Tääkin on ihan mieletön biitti, Vakiosäätäjän toinen biitti levyllä. Biisi on ihan huikea ja teimme statementin että tätä me halutaan edustaa.
Iso H: Me haluttiin että ihmiset ymmärtää niitä lähtökohtia mistä me tehään ja miksi me tehään, että miksi me tehään tällaisia biisejä ja miksi me ollaan tätä mieltä ja ylipäätään mitä mieltä me ollaan tästä kulttuurista ja musiikista. Me haluttiin todellakin kommunikoida se koko maailmalle että mistä tässä on kysymys, ja tää on yksi niistä biiseistä missä nimenomaan oikein rautalangasta väännetään että mikä on meiän näkemys hiphop-kulttuurista.
Elastinen: Niin ja ehkä tässä oli kanssa se että kun syntyi sellaista vastakkainasettelua, esimerkiksi Murmurecordings vastaan Rähinä Records, taidekahvila-MC:t vastaan me ketkä haluttiin menestyä. Haluttiin sanoa että meistä ei tunnu samalta kuin noista, me emme halua pitää tätä ainoastaan pienessä piirissä. Se on kyllä ollut hauskaa että suomalainen hiphop on aika erilaista kuin missään muualla päin maailmaa, ainakin pitkässä kaaressa se näyttäytyy sellaisena että meillä on aika erilaista se miten sitä on tehty. Tää oli ehkä launchia sille.
15. Voittamaton
(Säv. Iso H, san. Iso H, Elastinen, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Iso H
Scratchit: DJ Ewok
Elastinen: Mun ja Iso H:n ehkä kaikista suurin saavutus on se että me oltiin kuitenkin ensimmäiset. Tuntuu absurdilta ajatella miten iso merkitys tällä biisillä on, tuntuu ihan hullulta.
Iso H: Se on todella hullunkurinen ajatus itselle.
Elastinen: Tai ennen kaikkea kun sitä on kuullut muiden suusta että miten Voittamaton vaikutti ympäri Suomea siihen että mitä tapahtuu ja ketkä alkoivat räppäämään, muuttivat tyyliään tai päättivät tehdä vakavammin. Se mittakaava on kyllä jotenkin ihan absurdi. On myös siistiä ettei enää kukaan saa sitä pois meiltä. Sitä ei myöskään kukaan Suomessa kiistä.
Iso H: Se on totta. Voittamattoman ja koko tän levyn merkitystä ei kukaan kiistä.
Elastinen: Olihan silloin muitakin biisejä, mut for real, for real – mikä biisi aloitti sen uuden aikakauden? Kaikki tietää sen.
Iso H: Kaikki tietää. ”Uusi aikakausi alkaa, niinku sanottiin jo ’97.”
Elastinen: Tässä oli miksausaamuun asti eri biitti. Hoo vaihtoi biitin yöllä ennen kuin oltiin lähössä miksaa sitä.
Iso H: (naurua) En muista menikö ihan noin dramaattisesti…
Elastinen: Se alkuperäinen oli sellainen synkempi! Se biitti oli enemmän gangsta ja jotenkin synkempi. Sit kun se vaihdettiin tähän, niin tähän tuli vielä jotain sellaista tähtipölyä, sellaista hyvää…
Iso H: Potkua.
Elastinen: Niin potkua ja sellaista kiiltoa.
Iso H: Olisiko ollut niin että me kuultiin että sellainen ruotsalainen rap-bändi kuin Spotrunnaz olisi ollut tulossa käymään Union Fiveen ja kelattiin että niille käydään heittämässä CD. Me oltiin äänitetty jo ainakin värssyt ja todennäköisesti myös kertsi siihen aikasempaan biittiin, joka oli samannopeuksinen kuin tää uus biitti. Sit mä ajattelin että vittu mä tein nyt omasta mielestäni helvetin hyvän biitin ja että mitä jos mä testaisin noita meiän värssyjä tähän. Sit vaihdoin ne siitä toisesta tähän. Hypnotisoiduin lopputuloksesta ja mä olin että vittu! Väänsin Voittamatonta aamuun asti, poltin sen CD:lle ja menin sinne Union Fiveen mut ne olivat jo lähteneet sieltä (naurua).
Elastinen: Mä taisin olla siellä, mut jätkä oli liian haipissa.
Iso H: Mä halusin viimeistellä sen biisin mut siinä meni sit hetki. Mut se kaikki oli sen arvoista.
Elastinen: Se vanha biitti pitää kaivaa jostain, se ois kova.
Iso H: Kun me etsittiin vinyylille mastereita, niin löytyi Voittamattoman varhainen prototyyppi missä me ollaan testattu niitä värssyjä kädessä pidettävillä mikeillä ja äänitetty ne stereoraidalle livenä. Siinä on se alkuperäinen biitti. Sit kun tehään jokin Rähinä- tai Fintelligens- ties kuinka monta vuotta -juhlapainos, niin ehkä sellainen tulee sit jollekin sen ajan bonus-DVD:lle, mikä ikinä se onkaan.
16. Elastinen Biitti
(Säv. Elastinen)
Tuottaja: Elastinen
Elastinen: Pelkkien rumpujen jättäminen tähän alkuun oli palvelus kaikille suomalaisille tuleville räppituottajille. Muistan että Sakke Aalto toimitti mulle kerran yhden biitin missä oli mun omat rummut, se oli samplannut ne tästä. Silloin mun piti huomauttaa kaikella rakkaudella (naurua). Mut ei siitä voinut suuttua.
Iso H: Tää on vitun kova biitti.
Elastinen: Tässä on ihan sama stoori kuin Iso H:n biitissä eli tää oli sellainen biitti mihin ei biisiä syntynyt, mut mikä oli kuitenkin meiän molempien mielestä ihan huippubiitti ja kannatti laittaa levylle.
Iso H: Sinne sekaan mahtuu hyvin.
Elastinen: Oikeasti siistiä että levyllä on kaksi pelkkää biittiä.
17. 7 Veljestä feat. Avain, Uniikki, Ääretön, Tasapaino, Jussi Valuutta
(Säv. Elastinen, san. Iso H, Avain, Uniikki, Ääretön, Tasapaino, Jussi Valuutta, Elastinen, sov. Fintelligens)
Tuottaja: Elastinen
Elastinen: Tässä on sitä meininkiä mitä me tuotiin Ranskasta. Tää oli se energia mikä suomiräpistä oli puuttunut, sellainen ”vittu me tullaan täältä!”. Sit kun on seitsemän tyyppiä ja kaikki räppäävät ihan saatanasti niin tää on jotenkin niin magee ja konseptina lyömätön. Nykyään vastaavaa on niin monesti tehty että se konsepti on jopa inflatoitunut. Tähän liittyy myös se että tän biisin tekemisen aikana Iso H opetti about kaikille meistä että miten räpätään, kaikista vähiten mulle koska me oltiin yhdessä jo opeteltu. Se oli kuitenkin melkein ekoja kertoja kun esimerkiksi Kapasiteettiyksikön jätkät kävivät äänittämässä tai olivat tekemässä biisiä.
Iso H: For real.
Elastinen: Biisiä tehdessä kaikki olivat siinä tilanteessa vähän niin kuin ekaa kertaa. Tää on sellainen biisi että kun mä lopetan tän koko levyn, niin siinä ei kyllä jää kysyttävää. Tää 7 Veljestä -juttu oli niin siisti perinne, oli kyllä niin makeeta että me tehtiin näitä.
Iso H: Ai tullaanko tekemään lisää? Varmaan kaikki haluisivat tehdä, mut pitää löytyä sopiva hetki ja joku pointti sille tekemiselle ettei vaan rytkitä jatkoksi.
Elastinen: Voisi olla siistiä tehdä sellainen joku elämänmyönteinen hyvän fiiliksen 7 Veljestä, missä kukaan ei koe oloaan uhatuksi (naurua).
Iso H: (naurua) Onks se sit enää 7 Veljestä?