Rap-artistin uusi materiaali on saanut alkunsa henkisesti pimeässä paikassa.
Porvoolaislähtöinen Tuomas Kauhanen on viime vuosina tiputellut sinkkuja säännöllisen epäsäännölliseen tahtiin. Osa niistä on striimannut kultaa, kun taas osa on jäänyt pienemmälle huomiolle.
Nyt Kauhaselta on tulossa pitkästä aikaa isompi projekti, jonka julkaisijana toimii ensimmäistä kertaa M-Eazy Music. EP:n teema oli ollut artistilla hautumassa jo pidemmän aikaa, mutta häneltä puuttuivat oikeat rakennuspalikat levyn toteuttamiseen. Tilanne kuitenkin muuttui, ja Kauhasen mukaan tiedossa onkin hänen uransa johdonmukaisin kokonaisuus.
Klangi otti viime vuosina kovaa vääntöä depression kanssa käyneen artistin pienimuotoiseen haastatteluun uuden OK-singlen tiimoilta. Puheenaiheiksi nousivat sen ohella esimerkiksi toukokuussa julkaistava Katastrofin sattuessa EP sekä luottotuottajan siirtyminen Sony Musicin toimitusjohtajaksi.
Tuleva EP:si on ensimmäinen isompi projektisi Warnerilta lähtösi jälkeen. Missä olet artistina tällä hetkellä?
”Tuntuu että mä oon avaamassa uutta aukeamaa mun tarinassa. Oon viimeiset pari vuotta kokeillut tosi paljon eri juttuja ja tyylejä ja etsinyt sitä seuraavaa soundia ja suuntaa itselle. Mä oon erittäin tyytyväinen mun aiempiin projekteihin, mutta tuntui siltä että nyt pitää tehdä jotain muuta. Tavallaan mä myös palasin vähän mun artistiuden alkuaikoihin jolloin kirjoitin biisejä lähinnä purkaakseni fiiliksiä ja se oli tavallaan terapiaa. Päätin et tällä projektilla pitää uskaltaa olla tosi auki ja rehellinen.”
Uuden levyn nimi on Katastrofin sattuessa, avaisitko hieman sitä? Millaisessa elämäntilanteessa EP on saanut alkunsa?
”Nimi on sinänsä kuvaava, koska mä aloin kirjoittamaan noita biisejä henkisesti tosi pimeässä paikassa. Mulla diagnosoitiin vaikea masennus jo teini-ikäisenä, ja oon käynyt sen kanssa kamppailua siitä asti. Välillä on ollut pitkiäkin jaksoja ilman mitään oireiluja, mutta viimeiset pari vuotta ovat olleet suoraan sanoen aika helvettiä ajoittain. Tekovaiheen alussa oltiin oikeestaan aika lailla henkisesti pohjalla ja tuntui että kaikki mikä pystyi menemään pieleen, myös meni. Siinä mä sitten koitin studiossa miettiä että millaiset biisit toimis keikoilla ja sais jengille hyvän fiiliksen kunnes Samson, joka on tuottanut Mechelininkatua lukuunottamatta koko EP:n sanoi että mitä jos unohdettaisiin nyt se että mitä musaa mä haluaisin tehdä ja lähdettäisiin tekemään musaa siitä paikasta missä mä oon, en siitä missä mä haluaisin olla.”
EP:llä on kaiken kaikkiaan seitsemän raitaa, joista kaksi on jo ulkona. Millaisissa tunnelmissa muilla kappaleilla liikutaan? Onko levyllä jokin punainen lanka?
”Muissa kappaleissa on stooreja nykyajan päihdekulttuurista parisuhteen kariutumiseen ja pintaliitopiirien opportunismista pyyteettömään rakkauteen. En halua spoilata liikaa, mutta levyllä on muutamia koko projektin läpi kantavia teemoja ja soundin puolesta se on varmasti koherentein kokonaisuus minkä oon tehny.”
Projektin tuorein sinkku on viime perjantaina julkaistu OK, millaista palautetta olet saanut siitä?
”Kaikki varmaan sanoo näin, mutta yllättävän hyvää. Osa viime vuosien sinkuista on selkeesti ollu sellaisia ettei ne oo herättänyt mitään supersuuria tunteita ja mä huomasin jo Mechelininkadun julkaisun yhteydessä että yleisö reagoi todella, todella paljon vahvemmin kuin pitkään aikaan. Nyt muutaman päivän perusteella OK herättää myös vahvoja tunteita. Oon saanu törkeen määrän viestejä muiden kokemuksista ja aika vahvasti on välittynyt se ajatus että oon onnistunut kuvaamaan sitä miltä masennus oikeesti tuntuu. Onhan se pirun ikävää että niin moni näköjään käy samanlaisia tunteita ja ajatuksia läpi kun mä, mutta samaan aikaan se on lohduttavaa kuulla että on voinut olla musiikillaan avuksi.”
Kappale on ensimmäinen julkaisusi pitkään aikaan johon MGI ei ole antanut panostaan. Hieman samanlaisessa tilanteessa on tuoreimmalla sinkullaan Brädikin, jonka luottotuottajana mies myös tunnetaan. Onko MGI:n uudet Sony-kuviot vaikuttaneet yhteistyöhönne?
”MGI on ollut tuolla EP:llä mukana tuottamassa vain Mechelininkatua, ja tää olikin projekti minkä mä halusin tehdä omin päin. Me ollaan tehty MGI:n kanssa musiikkia vuodesta 2001 tai jotain sinnepäin, ja meille on muodostunut jo niin vahvat studiorutiinit että oli ihan hyvä vähän rikkoa niitä ja mennä itse epämukavuusalueelle. MGI viime vuoden aikana muutenki vähensi aika paljon tuotantojen tekemistä ja keskittyi enemmän M-Eazyn pyörittämiseen ja uusien kykyjen koutsaamiseen ja opettamiseen. Pääosin levy on Samsonin tuottama, joka oli aluksi M-Eazylla kai biisinkirjoittana ja säveltäjänä, mutta meillä klikkasi hyvin, joten Sami päättyi tuottamaan loput kuusi biisiä. MGI oli toki kuuntelemassa biisejä ja antamassa palautetta ja sparraamaassa.”
Onko kappaleesta tulossa video ja jos on, niin milloin ja kuka sen on ohjannut?
”On tulossa! Tehtiin itse asissa aika jännä projekti tän kanssa. Oon kummina Tatsi Ry:ssä joka on työttömien edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka järjestää koulutusta ja tukitoimintaa työttömille ja työttömille nuorille. Osa nuorista oli tosi kiinnostuneita videoiden tekemisestä ja halusivat tehdä mulle musavideon. Annettiin heille sitten vapaat kädet toteuttaa omaa visiotaan, kuvauspäivä oli törkeen hauska ja oon todella yllättynyt miten hyvää jälkeä he tekivät ilman mitään aiempaa kokemusta musavideoiden tekemisestä. Ottivat vielä aika kunnianhimoisen idean pelkän perinteisen lipsync-videon sijaan. Videon pitäisi tulla noin viikon sisään.”