Suomalaisen hiphopin historia tuntee joukon kuumeisesti odotettuja levyjä, joita ei lopulta syystä tai toisesta saatu julkaistua. Tässä sarjassa kaadetaan suolaa haavoihin ja nostetaan framille joka toinen torstai yksi niistä.
Vuonna 2004 muun muassa suomihiphop-kokoelmistaan tunnettu Open Records loi nahkansa, kun sen perustajat Skem ja Sport nimesivät labelin uudelleen Turnin’ Recordsiksi. Kaksikolla oli jo SNS Enterprise -firmansa alla Turnin’ Point -vaateliikkeet ja Turnin’ Fest -nimiset tapahtumat, joten levy-yhtiön ja itse yrityksenkin nimi päätettiin muuttaa saman linjan mukaiseksi.
Nimenmuutoksesta huolimatta lafka halusi jatkaa kokoelmien julkaisemista, minkä seurauksena pihalle iskettiin tuolloin kukoistaneen mixtape-kulttuurin hengessä Sitä hyvää paskaa vol. 1. Levyllä kuultiin aiempien kokoelmien tapaan paikkansa vakiinnuttaneiden tekijöiden ohella uusia lupauksia, joista kaksi julkaisi mixtapella ensimmäiset sooloraitansa. Toisella sisääntulona toimi träkki nimeltä Tiäksää, kun taas toisen tulokkaan raita oli Sakke Aallon tuottama Everyone. Tällä kertaa keskiöön nostetaan jälkimmäisestä kappaleesta vastannut Boy Mike – toiseen silloiseen tulokkaaseen eli Majakkaan palataan myöhemmin.
Ihan ensimmäistä kertaa Boy Mikea ei kuultu Turnin’ Recordsin kokoelmalla, sillä hän oli mukana jo noin puoli vuotta aiemmin julkaistulla Brandonin This Town: The Mixtapella. Hiukan nurinkurisesti kaksikkoa kuultiin Kapasiteettiyksikön isoimpaan hittiin pohjautuneella streetstylellä, vaikka Boy Mike oli noussut Rähinän tietoisuuteen nimenomaan Andulle antamiensa biittien kautta. Mikey onnistui joka tapauksessa herättämään Rähinä-leirin kiinnostuksen, ja hänestä tulikin yksi Rähinän uuden alalevymerkin Alarm Entertainmentin ensimmäisistä kiinnityksistä.
Helsinkiläisartisti keikkaili Brandonin ja DJ Mike Lawryn kanssa julkaistessaan huhtikuussa 2005 oman esikoismixtapensa Heatin, joka vasta pohjusti todellista pommia. Mixtape kuitenkin esitteli tuolloin Luminate-nimellä tunnetun Graciaksen, joka julkaisi oman Listenin’ Comprehension -mixtapensa pari vuotta myöhemmin. Silläkin kuultiin vastavuoroisesti Boy Mikea sekä tämän tuotantoa.
Boy Mike tekikin itselleen nimeä ennen kaikkea järjettömän kovilla biiteillään, ja häntä pidettiin usein yhtenä aikansa kuumimmista ”up and coming” -tuottajista. Ajassa kiinni ollut mutta silti omaleimainen tuotanto oli täysin vertailukelpoista rapakon takaisten nimien kanssa. Ei ollutkaan mikään ihme, että Boy Mike oli mukana Skemin suunnitelmissa viedä suomalaista osaamista isomminkin USA:n markkinoille. Linkkejä oli myös Tanskaan kuten esimerkiksi Boy Miken toisella, hälytyssireenit viimeistään huutamaan laittaneella Fakir Boyz Vol. 1:lla fiitannut N.O.B.L.E. -duo osoitti. Muihin erikoisuuksiin samalla ydinlatauksella lukeutui tunnetun koreografi-tanssijan Ima Iduozeen räpit Eazy-Imana: ”Fuck a fresh cut, I got an afro / that’s my stash, where you think I keep my hash yo?”
Fakir Boyz Vol. 2 jäi kuitenkin julkaisematta (annetaan anteeksi, taitaa olla lähes sääntö Vol. 1 -päätteisille julkaisuille), ja koko movement hiipui. Samalla päättyi Boy Miken rap-ura, eikä lupailtua albumia lopulta koskaan julkaistu. Loppuiko Rähinältä usko englanninkielisen hiphopin puskemiseen Brandonin The Outcomen floppaamisen jälkeen? Luultavasti ei, sillä julkaisihan levy-yhtiö Redramaakin. Sen sijaan todennäköisempi syy Boy Mike -albumin kuoppaamiselle oli artistin itsensä kasvaminen sekä hänen intressiensä muuttuminen. Ihan kokonaan Boy Mike ei kuitenkaan onneksi kadonnut hiphopista, sillä tuottajan kädenjälkeä on tällä vuosikymmenellä kuultu esimerkiksi Elastisen ja Graciaksen albumeilla. Tosin tuskin kukaan laittaisi vastaan jos sitä kuultaisiin enemmänkin?
Tsekkaa myös juttusarjan edelliset osat:
Venaa, venaa ittes piloille: MC Taakibörsta
Venaa, venaa ittes piloille: Supreme Team
Venaa, venaa ittes piloille: Iso H
Venaa, venaa ittes piloille: Toinen Kanava
Venaa, venaa ittes piloille: Davo & Asa
Venaa, venaa ittes piloille: Jussi Valuutta
Venaa, venaa ittes piloille: Tuomo & TK