Pelastaako Axel Kala suomirapin?
Korona-aika on purrut käytännössä kaikkiin kotimaisen rap-kentän aktiivisiin nimiin, mutta on myös niitä joiden tekemisiin sillä ei ole ollut niin isoa vaikutusta. Yksi heistä on jyväskyläläislähtöinen Axel Kala, joka ei tee useimmille artisteille elintärkeitä keikkoja normaalioloissakaan.
Nykyään Tampereella vaikuttavan Axel Kalan kevät kului pitkälti samaan malliin kuin muutoinkin studiolla, jossa hiittiä on taottu niin omille kuin muidenkin projekteille. Nyt entinen Mouhous-jäsen on julkaissut uuden singlen nimeltä 12K, jolla fiittaa hänen yhteistyökumppaneihinsa vuodesta 2014 asti lukeutunut Kube.
Kuben lisäksi kotimaisista nimistä muun muassa Stepaa, Area, XAMia ja Matti8:a tuottaneen artistin mielestä rahaa ei ole tehty säästettäväksi vaan sijoitettavaksi. Tuore kappale kuvaakin tätä ajatusmaailmaa: kun Axel Kala saa kovan työn tuloksena taskuihinsa valuuttaa, niin hän laittaa ne mieluummin palamaan kuin säästöön tilille.
Kulutustottumuksiltaan tuottaja-räppäri ei ehkä ole ihan oppikirjaesimerkki säästäväisestä ihmisestä, mutta millainen Axel Kala on artistina? Lue haastattelu alta.
Uusi singlesi 12K ammentaa yllättävästä laskusta, joka tippui taannoin postiluukustasi. Oliko se tosiaan kappaleen nimen mukaisesti 12 000 euron lasku?
Haha, ei se onneks lopulta ollu ihan niin paljon. Mut näin luulin sinä aamuna ku kirjotin biisin. Mut ei se siitä kauheesti alaskaan kyllä tullu. Mut toisaalta ihan hyvä vaan, tollaset motivoi paiskimaan lisää hommia!
Mikä on viimeisin heräteostoksesi?
Varmaan Zoom-ääninauhuri ja PellePellen paita Bronxista.
Onko mikään viimeaikainen hankinta kaduttanut jälkeenpäin tai onko jokin heräteostos osoittautunut todella hyväksi hankinnaksi?
No ei oo kyllä hetkeen kaduttanu mikään ostos, paitsi kuntosalikortti joka ehti rullata varmaan vuoden ja taisin kerran kaks käydä. Terveystalon osakkeet on kans ollu toistaseks aika fiasko, mut pitkällä aikavälillä tässä olikin tarkoitus sijoittaa.
Ensimmäisen isomman kokonaisuutesi eli Sadekausi-EP:n julkaisusta on jo hetki aikaa. Millaisena näet sen projektin nyt?
No emmä tiiä, nään sen projektin ehkä sillei, että se oli tehtävä. Yleisesti tiiän monta tyyppii jotka vaan munii niiden demojen ja biisien päällä, eikä uskalla julkasta niitä. Musta julkaseminen on tärkeetä, koska sen jälkeen sä et voi enää muuttaa sitä biisiä vaan se on mitä se on. Monesti käy sillei et biisistä johon et ollu tyytyväinen tuleekin sun suosikkibiisi lopulta. Kehitys tapahtuu vasta ku saatat sun biisit loppuun, eli julkaset ne. Sen jälkeen ne näkee eri kulmasta. Eli halusin tehä mun ekan kunnon EP:n ja sillei toi levy synty. Oon siihen tyytyväinen, vaikken pystykään sitä enää ite kuunteleen julkasun jälkeen.
Mitä mieltä muuten olet esimerkiksi Kanye Westin tavasta muokata joitakin kappaleitaan vielä julkaisun jälkeen? Leffapuoleltahan vastaavia esimerkkejä voisivat olla ainakin George Lucas ja Ridley Scott…
Vaikee kysymys. Mut mulle taide on se sen hetken fiilis minkä sä tiivistät biisiks. Sen jälkeen sä hiot sitä, mut vaan siks et on tärkeetä myös että muut tajuaa sen mitä sä koitat sillä sanoo. Mulle se luomisvaihe on mua itteeni varten, ja kaikki se hiominen sen jälkeen sitä varten et myös muut ymmärtää sen. Mut biisin muokkaamises julkasun jälkeen ei oo jiitä, must biisin pitäs olla ensin valmis ja sit sä julkaset sen.
Puuttuuko suomalaisesta musiikkikulttuurista tällä hetkellä jotain, mitä haluaisit itse paikata omalla tekemiselläsi?
No emmä tiiä, onhan meil tääl aika paljon kaikkee koko ajan. Mut ehkä mun mielestä musiikista puuttuu aina jotain, siks sitä jaksaakin edelleen joka päivä tehä. Pahin fiilis on se et kaikki on jo tehty ja sillo menee yleensä jumiin… Mut ehkä nyt Pop Smokee paljon kuunnelleena drilli-soundii höllis kuulla enemmän, mut sitäki on jengi jo tehny hyvin tääl!
Edellisen singlesi inspiraationa toimivat tyypit, joiden pitäisi tehdä musiikkia mutta jotka miettivät enemmän brändiään tai ”muita epäolennaisia asioita”, kuten sanoit tiedotteessa. Eikö omanlainen brändi ole kuitenkin artistille elinehto ja sitä kautta hyvinkin kautta oleellinen asia, vaikka ”brändääminen” kuulostaakin varmasti monille artisteille lähinnä kirosanalta?
Totta kai se on. Ja oon esimerkiksi aina ollu omasta mielestä paska brändäämään itteeni. Mut ehkä seki on tietynlainen brändi itessään. Mun pointti ei ollu se, et some on turhaa. Vaan mun pointti oli jälleen taas se, et pitäskö keskittyy kuitenkin loppujen lopuks ensin siihen ite musan tekemiseen, koska se sun isoimman menestyksen loppupeleis määrittää. Sä voit tehää puolivillasii vartin biisei studiolla ja sit somestunttaa tuol menemään, mut kestääks se sit nii epäilen. Mä oon aina kelannu ite et tee mitä musaa ikinä haluut, ja se määrittää sen ”boxin” mitä sä sit brändäät. Eikä niin, et ensin rakennat itelles hyvän nimen, mietit minkälaista musaa sun kannattas tehdä ja sit yrität sen pohjalta jotenkin vääntää siihen istuvia biisejä. Ku musan tekeminen on kuitenkin taidetta, niin tollanen ajattelu syö sen luovuuden ja taiteellisen ilmasun siitä koko hommasta. Sen jälkeen sä istut studiolla ja mietit et ku sulla on nyt täs biisi, mut se on liian erilainen ku edellinen. Ei sen tarvii mennä noin diipiks. Gettomasa on sanonu mulle joku tuhat kertaa ”Tee nyt vaa Axel niit biisei äläkä mieti”, ja tiiän et se joutuu vielki kertoo sen mulle välillä (naurua). Mut se on fakta.
Tyylisi on hyvin huoliteltua ja ainutlaatuista, mikä on selkeästi havaittavissa tuotannossasi. Millainen prosessi kappaleen tekeminen sinulle on?
Pitkä ja kivulias. Ehkä yleensä se menee nii, et teen biitin, skrivaan siihen biisin, äänitän, heitän roskiin, soitan Chosenille, palaan hommiin, heitän roskiin ja lopulta Skywalk kaivaa sen sieltä ja parsii kasaan. Eli toisin sanoen mä teen paljon aina demoja, ja frendit laittaa mut tekeen ne loppuun. En oo yleensä oikein mihinkään tyytyväinen, mut toisaalta ei taidetta voi ikinä tehä loppuun tai oikein, joten kai täs on vaan hyväksyny kohtalonsa sen suhteen.
Teit tosiaan tämänkin kappaleen biitin Skywalkin kanssa. Miten yhteistyönne sai alun perin alkunsa?
Me ollaan Skywalkin kaa molemmat kotosin Jyväskylästä tai Muuramesta tarkemmin. Pistin sille joskus koodii ku muutin Tampereelle ja kysyin et pitäskö tehä biittejä yhessä. Sit siinä studiolla tajusin et jaetaan aika pitkälti sama ajatusmaailma musan tekemisestä ja koska se on aina valovuoden mua edellä kaikessa, nii halusin sen jäbän tuottamaan näitä mun tulevia biisejä. Mä teen yleensä biittei joka päivä studiolla, ja ku tulee sellanen vastaan joka inspiroi mua itteeni, nii alan yleensä kirjottaan ja teen aika pitkälti valmiin demon siit. Sit Skywalk hoitaa sen magicit siihen ja sen jälkeen miksaa ja masteroi koko biisin. Mun ei tartte oikeestaan hirveesti pyytää mitään, koska ollaan samalla aaltopituudella aina ja siit näkee et se tekee tätä kans rakkaudesta lajiin, niinku pitääki. Mut joo, hommat natsaa meiän välillä hyvin.
Kaikesta päätellen yhteistyöllenne on tiedossa jatkoa tulevaisuudessakin. Kerro hieman millaisia suunnitelmia teillä on, ovatko nämä tämän vuoden puolella singleinä julkaistut kappaleet osa jotakin laajempaa kokonaisuutta?
Siis joo, niinku tos aiemmin sanoinkin, niin se vastaa mun kaikista tulevista julkasuista jatkossa. Koitetaan pelastaa suomiräp. En oo miettiny levyntekoo nyt, haluun biisei pihalle mahdollisimman paljon tänä vuonna, kattoo sit!
Olet päässyt tuottamaan jopa kansainvälisellä tasolla tunnettuja artisteja, kuten yhdysvaltalaista Bonesia. Miten se tapahtui?
Mä aloin aika aikases vaihees omaa musan tekemistä tekemään g-funk / west -biittejä ja uppailin niitä jossain vaihees aika aktiivisesti YouTubeen. Ehkä vuos tai jotain sen jälkeen kävin kuuntelee sieltä vanhoi biittei, ja huomasin et siel oli joku kommentti et täähän on Bonesin biisin biitti! Mut krediitit oli kuulemma jollain toisella tuottajalla kyseisessä biisissä. En sillon tienny kuka on Bones ja laitoin sille ehkä snadisti kiukkusen mailin et ”Mikä homma äijä?” Sieltä tuli sit ihan asiallinen anteekspyyntö ja Elmo lupas korjata krediitit mulle! Vaikutti hyvältä äijältä. Jonkun aikaa lähettelin sille mun biittejä siihen aikaan, mut en muista et tekikö se niihin mitään demoja. Sen jälkeen oon ollu kyllä iso fani sen jutuille ja kyl se varmaan on jättäny jonkun jäljen omaan musamakuun ja artistiuteen.
Onko suunnitelmissa mennä Bonesin tulevalle Suomen-keikalle tarkistamaan tuottamasi artistin keikkakunto ja mahdollisesti myös takahuoneesta mitä kaikkea hänen raideriinsa kuuluu?
No se on sit vissiin jo kolmas kerta ku oisin menossa kattoon Bonesia nii katotaan jos nyt natsais vihdoin! Haha, emmä tiiä ottaako se mua bäkkärille, mut oishan se tosi upeeta päästä heittää femmat ja kertoo miten paljon se äijä on vaikuttanu mun juttuihin. Toivotaan siis et natsais!
Keiden muiden kanssa toivoisit tekeväsi yhteistyötä niin kotimaisella kuin kansainväliselläkin tasolla?
Tulee liian pitkä lista, ja monen kaa ollaa jo tekemäs mut täs muutama kova: Pyrythekid, MD$, Gettomasa, Bizi, iLoveMakonnen, Chief Keef, PARTYNEXTDOOR ja Killy.
Olet julkaissut musiikkia viime vuosikymmenen alusta asti. Mitä haluaisit Axel Kalan olevan 2020-luvulla?
Emmä tiiä, kai taloudellisesti vapaa ja vähä rennompi äijä. Oon ollu niin pinna kireellä musan suhteen jo pitkään, nii sellane skidi sensei-tila ei tekis pahaa tänä vuonna. En oo kauheen kunnianhimonen, mut toki vähän, niin oishan se siistii jos homma kasvais nyt tänä vuonna, mut toisaalta ei oo kiire mihinkää. Hiljaa hyvä tulee…