Kaksikymmentä vuotta, kaksikymmentä faktaa.
Tampereen Public House Huurteessa oli joulukuun puolivälissä mahdollista kokea astetta spessumpi livekeikka, kun Spesialistin, Tiedemiehen ja Leijonamielen muodostama Flegmaatikot teki paluun lavalle. Vuosikausien keikkatauon päättämiselle oli hyvä syy, sillä tamperelaisen hiphopin uranuurtajaryhmän perustamisesta tuli tänä vuonna kuluneeksi 20 vuotta.
Biitti.comissa Spesi esitteli ryhmän aikoinaan näin: ”Tiedemies operoi MPC:n ohella mikrofoonia sulavin ottein, Leijonamieli sahaa kuin eläin ja jakaa iskurepliikkejä kuin apteekin hyllyltä ja Spesialisti jaksaa hämmästyttää epäilijöitä lyyrisillä lahjoillaan. Menon tarkoitus on saada aikaan biisejä, jotka kuulostavat hyvältä niin levyllä kuin myös lavalla.”
Kaikesta päätellen tavoitteessa onnistuttiin, sillä monien mielestä meno Tampereella oli vuosituhannen taitteessa todellakin doupimpaa kuin hippikommuunissa. Suomiräpin hulluna vuotena 2001 kolmikko tiputti jopa kaksi kokopitkää levyä, joista etenkin ensimmäisestä eli Lähellä ja kaukaa -debyytistä puhutaan usein klassikkona. Vuonna 2012 ryhmältä julkaistiin comeback-albumi 931, joka osoitti ettei konkareiden skillssit olleet ruostuneet lainkaan pitkän hiljaiselon aikana.
Klangi latoo kokoonpanon kahden vuosikymmenen mittaisen matkan kunniaksi tiskiin parikymmentä enemmän tai vähemmän tunnettua FLG-faktaa. Litraset kaikille ja triviat haltuun alta!
1. Alun perin Flegmatics-nimellä musiikkia englanniksi tehnyt kokoonpano vakiinnutti nopeasti kielenvaihdoksensa jälkeen nimensä Flegmaatikoiksi, mutta harkinnassa oli useita muitakin nimivaihtoehtoja. Yksi niistä oli Urbaani Veljeskunta.
2. Ennen Poko Rekordsille sainaamistaan Flegmaatikoiden suunnitelmissa oli julkaista EP nimeltä Tuntematon uhka. Levyn sponsoriksi oli saatu Swamp Music, ja sen promotoimiseksi oli jopa painettu tarroja sekä julisteita. CD jäi lopulta julkaisematta, mutta sille kaavailluista kappaleista Ei epäilystä sekä Hallitse ja hajoita päätyivät kolmikon debyyttialbumille. EP:n nimikkoraitaa ei koskaan julkaistu, mutta vuonna 2015 Spesialisti julkaisi toisen samannimisen soolokappaleen.
3. Tamperelainen osa 2 ja Tamperelainen osa 3 ovat todennäköisesti tuttuja kaikille Flegmaatikoiden tuotantoa luukuttaneille, mutta useimmat eivät ole ikinä kuulleet biisisarjan ensimmäistä osaa. Se julkaistiin aikoinaan The FAM -nettisaitilla, josta tuli ajan mittaan suomihiphop.com ja myöhemmin Posse-lehteen sekä Bassoradioon yhdistymisen seurauksena Basso.
4. ”Meillä oli Nuera, nuoremmilla me kolme”: edellisessä kohdassa esiin nostettujen kappaleiden ”tamperelainen ja sanon jumalauta” -vokaalisample on otettu Nueran possen eli Liepon vuoden 1995 L.U.S.T. -kasetilta. Tamperelainen-trilogian päätösosalla kuultiinkin Nueran toista osapuolta Dreamia hänen suomenkieliseen materiaaliin keskittyneen alter egonsa muodossa.
5. Flegmaatikot sai nopeasti taustalleen oman possensa tutustuttuaan Supersankariin, Idän Ihmeeseen ja Timsiin vuonna 1999. Klikki oli mukana osalla FLG-keikoista, ja pian sen jäsenet ottivat yhteisen 24 000 markan pankkilainan ostaakseen studiolaitteita. Posselle annettiin nimi Maajoukkue, koska sen jäsenet kokivat että siihen kuuluivat kaikki Suomen kovimmista ämseistä.
6. Maajoukkueen oman labelin Litraset Kaikille Entertainmentin piiriin kuulunut Katujen Laki tutustui Spesialistiin ja Tiedemieheen alun perin yhteisen graffitiharrastuksen kautta. Tägillä LAWS peintannut Katujen Laki oli mukana jo FLG:n ensimmäisellä julkaisulla eli Lyricalsumowrestlin-kasetilla, jota tehtiin 100 kappaletta. Kasetin päätöksenä toiminut Uudet tuulet oli julkaisun ainoa suomenkielinen raita.
7. Flegmaatikot äänitti Poko-aikoinaan Yön alkuperäisen kitaristin Jani Viitasen Headline-studiolla. Studiotyöskentelyn ohella Viitanen opetti ryhmälle muun muassa sätkien oikeaoppista käärimistä. Viitanen ja hänen studionsa tekivät vaikutuksen myös usein paikan päällä hengailleeseen Kalle Kinokseen eli silloiseen Idän Ihmeeseen: ”Kolikkoja piti olla, kun oli flipperi ja kokisautomaatti, mistä sai kaljaa ja lonkkua. Etenkin Viitanen ja T-mies paino tuplavuoroo siellä ja ei FLG sitä lättyä montaa päivää tehny.”
8. Flegmaatikot nähtiin jo ennen ensimmäistä omaa musiikkivideotaan Mikrofonistien, Ritarikunnan ja Davo Isotaakin Päästä parhaasta -klassikon videolla. FLG:n jäsenet ovat mukana videon auditoriokohtauksissa. Omia videoita ryhmällä on ainoastaan kolme: Hallitse ja hajoita, Jotain pientä (remix) ja Näijjoo. 931:n Selkäranka-kappaleen tueksi oli tarkoitus kuvata visuaalit, mutta projekti jäi suunnitteluasteelle.
9. Todennäköisesti useammankin Suburbanin stereoista vuosien saatossa blaastattu Kun me kruisaillaan sai alkunsa FLG:n ja Kontrastin kaavailtua materialismin vastaista ”tiedostavaa” kappaletta. Sen tekemisestä ei kuitenkaan tullut mitään, ja lopulta Headline-studiolla olleet ämseet äänittivät sessarihenkisesti kruisailuaiheisen raidan. Kappaleen kertosäkeessä kuullaan studion ylläpitäjän Jani Viitasen laulua.
10. Flegmaatikoiden isoimman hitin eli Mutsin luona -kappaleen intro on yksi aikansa legendaarisimmista Ezkimon Salainen agentti 998:n intron ohella. Naisääni introssa kuuluu Kristiina Wheelerille, joka teki Maajoukkueen jäsenten kanssa useampaankin otteeseen yhteistyötä. Lisäksi laulajan kumppani on Jussi Solja, jonka takavuosina ylläpitämä Biitti.com -sivusto toimi myös Flegmaatikoiden kotisivuina useiden muiden tamperelaisten hiphop-artistien tapaan.
11. Flegmaatikoiden ja Ezkimon kollaboraidalla on äänessä useimmilta huomaamatta myös Sinisten Punaisten Miesten toinen osapuoli Veli Stöö a.k.a. Eevil Stöö. Open Recordsin Suomi Hip Hop -kokoelma 2:n vinyyliversiolla kuultiin raita Kokoelman isoimmat kivet, jolla Stöö ilmoitti kieli poskessa ettei pidä Spesialistista. FLG otti hyödyn irti namedroppauksesta ja scratchasi vinyyliltä kyseistä kohtaa Streittii hiphoppii -kappaleensa huukkiin.
12. Flegmaatikoiden molemmista Pokolle levytetyistä albumeista on painettu instrumentaalivinyylit keikkakäyttöön. FLG:n keikkavarustukseen kuuluivat aina levarit, sillä biittien soittaminen esimerkiksi MiniDisciltä ei ollut vaihtoehto, vaikka neulat joskus hyppivätkin artistien tapaan keikan aikana.
13. Vuonna 2002 Poko Rekords ilmoitti Flegmaatikoille ettei heidän välistä diiliä enää jatketa, koska levyt eivät myyneet levy-yhtiön näkökulmasta tarpeeksi. Heti seuraavana vuonna lafka teki kuitenkin Spesialistin kanssa uuden levytyssopimuksen tämän soolodebyytistä Takas tukikohtaan, jolla kuultiin kaikkien FLG-jäsenten panosta.
14. Spesialistin soolouran isoimmasta hitistä eli kultaa myyneestä Älä tule myöhään kotiin -kappaleesta olisi ainakin teoriassa voinut tulla Flegmaatikoiden kappale. Spesialisti ehdotti kappaleen tekemistä Leijonamielelle, mutta tämä ei innostunut ajatuksesta. Lopulta sille päätyi fiittaajaksi Timsi. Tommi Boin tuottama kappale olisi ollut (remixejä lukuunottamatta) FLG:n katalogin ensimmäinen träkki, jonka tuotanto olisi ollut jonkun muun kuin Tiedemiehen kädenjälkeä. Fun fact: Tommi Boi on Tiedemiehen pikkuveli.
15. FLG teki kaksi ensimmäistä albumiaan nopealla tahdilla, mutta kolmannen platan teko ei ollut läheskään yhtä nopeatempoista. Levyä työstettiin lähes kolmen vuoden ajan ja se julkaistiin yli kymmenen vuotta FLG:n kahden ensimmäisen pitkäsoiton jälkeen. 931:n työnimiä olivatkin Niin lähellä, mutta niin kaukana ja Kalevalainen demokratia viittauksena Guns N’ Rosesin Chinese Democracy -ikuisuusprojektiin.
16. Silkinpehmeen ja Kivenkovan muodostaman Kontrastin oli aikoinaan tarkoitus lyöttäytyä yhteen Flegmaatikoiden kanssa nimen Luuvitonen alle. Kokoonpanoilla olikin jo 2000-luvun alussa olemassa lähes valmis samanniminen kappale. Sitä ei kuitenkaan julkaistu, mutta samalla joukkueella tehtiin seuraavalla vuosikymmenellä samanniminen träkki 931:lle.
17. Flegmaatikoiden ensimmäisen ja kolmannen albumin kannet on kuvattu Tampereen rautatieasemalla. Poikkeuksen kaavaan tekee Hampuusin päiväkirjan kansikuva, jonka kuvauspaikaksi valikoitunut WC sijaitsee toisessa yhtä ikonisessa tamperelaisessa lokaatiossa eli Ratinan stadionilla. Ratinasta on sittemmin tullut koti Pohjoismaiden suurimmalle hiphop-festarille Blockfestille, jonka visuaalisesta ilmeestä Tiedemies huolehti tapahtuman alkuaikoina.
18. Tiedemiestä on usein verrattu tuotantotyylinsä puolesta hiphop-tuottajista ehkä legendaarisimpaan eli DJ Premieriin. 931-albumilla onkin mukana suora tribuutti Premon ja Gurun muodostamalle Gang Starrille: Pitkä matka hyödyntää samaa samplelähdettä kuin kaksikon ALONGWAYTOGO. Guru kuoli ainoastaan viikko tribuuttiraidan biitin luomisen jälkeen.
19. Flegmaatikot on keikkaillut ulkomaillakin. Viron lisäksi kokoonpanolla on ollut keikka ainakin Saksassa. Hiphop on universaali kieli!
20. Flegmaatikoiden 20-vuotiskeikalla settiin kuului uuttakin materiaalia. Paikan päälle saapuneet pääsivät kuulemaan toistaiseksi julkaisemattoman kappaleen nimeltä Menetetty maa.