Wretchillä oli keskeinen osa siinä miltä suomalainen rap kuulosti 2000-luvun alussa.
Kesäkuussa 2000 50 Cent otti osumaa yhdeksästä luodista, joiden taustalla olivat todennäköisesti liian yksityiskohtaiset lyriikat hänen kotikulmiensa tapahtumista Ghetto Qu’ran -kappaleella. Samana vuonna julkaistiin toinenkin samaan samplelähteeseen luottanut rap-kappale, jonka ainakin suomalaiset tuntevat huomattavasti 50:n draaman ympäröimää underground-klassikkoa paremmin.
Fintelligensin loppukesästä 2000 julkaistu Stockholm-Helsinki teki historiaa nostamalla kaksikon singlelistan kärkeen sekä olemalla ensimmäinen iso kansainvälinen yhteistyö suomalaisessa hiphopissa. Ruotsalaisen Petterin sekä samaan Natural Bond -posseen kuuluneen Peeween kanssa äänitetty hitti esitteli samalla ensimmäistä kertaa Wretchin osaamista laajemmalle yleisölle.
Fintelligensin Renesanssi-debyyttialbumin kahden ensimmäisen singlen biiteistä vastasi Iso H, mutta seuraavilla singlelohkaisulla Kaikki tietää / Viikonloppuilta -promosingleä lukuunottamatta tuotantovastuussa oli Wretch. Nimen takana on helsinkiläinen Markus Wennerström, joka tuotti albumille suomalaisten ja ruotsalaisten yhteistyöraidan lisäksi yhteiskuntakriittisen Kelaa sitä -kappaleen.
Fintelligensin kultaa myyneen levyn jälkeen Wretchin tuotantoa kuultiin Kapasiteettiyksikön ja Avaimen debyyttialbumeilla, joista etenkin Punaista tiiltä pidetään klassikkona. Tuottajasta muodostuikin nopeasti yksi 2000-luvun alun suomirap-soundin tärkeimmistä arkkitehdeista ja suunnannäyttäjistä.
Moni ei silti tiedä, että Wretch ehti julkaista myös soolomateriaalia 1990-luvun lopussa. Omakustanneprojekti oli nimeltään Spect Minez Anthem, ja tuntemattomuudestaan huolimatta sillä on oma tärkeä osansa suomalaisessa hiphop-historiassa.
Ensimmäistä julkaisuaan tehdessään Wretch koki tärkeäksi näyttää osaamisensa sellaisella materiaalilla, mistä olisi mahdollista saada muutakin palautetta kuin ”ihan hyvä suomalaiseksi” -kommentteja. Hän halusi tehdä heti alusta lähtien biittejä, jotka olisivat kansainvälisesti kilpailukykyisiä ja hyväksyttäviä muuallakin.
Omat rajoitteensa asetti alkeellinen kalusto. Biitit Wretch teki PC:llä Impulse Trackerin kehittyneemmällä versiolla Scream Trackerilla, ja nauhoittamista varten PC oli kytketty mikrofoniliitännällä varustettuun ministereosarjaan.
Nauhoittaessa biitti soitettiin koneelta mikrofonin ollessa kiinni Doc Martensin maihinnousukengästä sojottaneessa luudanvarressa. Voluumin säätäminen ei ollut mahdollista, joten lead-vokaaliraita piti äänittää lähempänä mikrofonia ja tuplaukset kauempana huoneessa erillisessä otossa.
Kansiin merkatun Uncle Damnin eli Wretchin lukiokaveri Spektin avustuksella äänitetty omakustanneprojekti julkaistiin syksyllä 1998. Kasetteja tehtiin ainoastaan 30 kappaletta, joista puolet lähetettiin Tampereen Swamp Musiciin ja loput vietiin The Funkiest Recordsin kotimaisten omakustanteiden laatikkoon.
Minimaalisesta painoksesta huolimatta yllättävän moni on jälkeenpäin kertonut Wretchille kuulleensa kasetilla olleita kappaleita, mikä kuvaa hyvin silloisen hiphop-skenen kokoa. Wretch ei ollut tuntenut oikeastaan ketään hiphop-vaikuttajia ennen kasetin julkaisua, mutta tuotokset päätyivät silti oikeisiin käsiin.
Eniten tuottaja-MC oli otettu esimerkiksi Nueran yhteydenotosta ja Tipa Hiihtopipon kutsusta tulla friistailaamaan legendaarisen Pirittan klassikoiksi nousseisiin s.0.u.L. -bileisiin. Tärkein linkki muodostui Fintelligensiin, jonka alkuvuodesta 1998 ilmestyneeseen omakustannevinyyliin Wretch oli törmännyt Spinefarmin liikkeessä ja jonka hän oli sieltä ostanut.
Elastisen mukaan Fintelligensin alkuaikojen taktiikan biittien suhteen pystyy tiivistämään lauseeseen ”hyökkäys on paras puolustus”. Kaksikko otti aina heti koodia kaikkiin joilla oli jotain vakuuttavaa, eikä duo poikennut toimintamallistaan kuultuaan netistä Wretchin RealAudio-formaatissa jaettuja kappaleita.
Stockholm-Helsinki -biitin Elastinen ja Iso H varasivat heti ensimmäisellä kerralla kuunnellessaan biittejä Wretchin kotona Korkeavuorenkadulla. Biitti oli aiemmin varattuna Fried Recordsia ja Ranka Recordingsia demoillaan lähestyneelle Spektille, joka menetti toisenkin taustan Avaimen ja Jurassikin Roihuvuoren pohjaksi.
Vaikka Spektille ja tuottajalle tulikin hiukan kärhämää asiasta, oli Wretchillä tekoon selkeä motiivi: tuottajan ambitiona oli verkostoitua ja saada tuotoksensa laajempaan levitykseen. Peliliike kannatti, sillä biittien antaminen eteenpäin mahdollisti lopulta isomman breikin myös Spektille.
Wretch oli muodostanut vuonna 1999 Spektin ja KT:n kanssa Trilogian, jonka Fintelligens pyysi fiittaamaan Tän tahtiin -kakkosalbumilleen. Yhteistyö syveni ja kolmikosta tuli nopeasti osa Rähinää, joka oli alkanut laajentua alkuperäisestä seitsemästä veljeksestä monikymmenpäiseksi crewiksi.
Uutta tuotantoa Wretchiltä ei ole kuultu vuosikausiin, mutta Elastinen uskoo että ainoa tuottamiseen keskittynyt ”Trilo-Gee” vääntää edelleen biittejä omaksi ilokseen. Niitäkin enemmän Rähinän keulahahmo haluaisi kuulla yhden suosikkiräppärinsä iskulinjoja, sillä hänen mielestään kaikista kyynisimmät ja kuolettavimmat punchlinet ovat yleensä tulleet Wretchiltä.
Kuuntele Spect Minez Anthem alta. Shoutout Tipalle digitoinnista!