Eiran Jordanilta on tulossa uusi sooloplatta.
Parikymmentä vuotta hiphop-piireissä vaikuttanut Särre on palannut kentälle ehkä jopa hieman yllättäen uuden soolotuotannon kanssa. Sitäkin enemmän yllättää helsinkiläisartistin uusi suunta, sillä tuoreesta Bööna-singlestä huokuu autenttiset dancehall-vibat.
Kappaleella vierailee suomalaisen dancehallin pioneerin VG+:n ohella jamaikalainen r’n’b-tähti Jada Kingdom. Laulajan aiempiin yhteistyökumppaneihin lukeutuvat muun muassa Davido, Popcaan ja Princess Nokia.
Ensimmäisen sooloalbuminsa Särre sai ulos keväällä 2016 pitkäaikaisen ystävänsä Ruudolfin perustaman levy-yhtiön kautta. Karri Koiran tuella tehty Hesan naiset -hitti striimasi platinaa, mikä osaltaan siivitti Ei riitä -nimisen kokonaisuuden yli kultalevyrajan.
Viime vuonna Särreltä ja Prinssi Jusufilta julkaistiin yhteinen EP, mutta sooloartistina Rutiluksen vetäjä on pitänyt jo useamman vuoden matalaa profiilia. Keikkalavoillekin Särre on noussut lähinnä Freerap-keikoilla, joilla huomio jakaantuu tasaisesti myös Soloselle, Jodarokille, Kosolalle ja Xmiehelle.
Mutta mikä sytytti Särressä kipinän soolouran jatkamiseen ja millaista materiaalia tulevalta Kohti unelmii -pitkäsoitolta on lupa odottaa? Klangi haastatteli artistia.
Millainen on ollut Särren vuosi 2020?
”Kevät meni New Yorkissa asustellessa pandemian keskipisteessä ja vuosi on sisältänyt paljon luovaa hommaa, vähemmän säätöä, junailua, plänäilyä ja sellasta pystyttämistä enemmän luovaa duunia. Musaa ja sellasta. Vuosihan on ollut aika kreisi, et pystyssä ollaan.”
Miten kauan ehditte asua New Yorkissa ja mitä teit siellä?
”Oltiin joulukuun lopulta heinäkuun alkuun eli sellainen reilu puol vuotta. Tuli tehtyä musa- ja leffapuolen töitä eli ihan rehellisesti aika paljo istuttuu läppärillä takapihalla ja syötyy hodareita ja hengattuu perheen kaa. Asuttiin vähän eri puolilla Brooklynia aluks, kunnes lopulta löydettiin sieltä meille täydellinen mesta. Pääsin vähä kattoo onneks koristakin ja Lauri Markkasen matsia ennenku pandemiat iski.”
Uuden singlesi on tuottanut DJ IKONE. Miten tutustuitte ja millainen osa hänellä on tässä Särre-saagan uudessa luvussa?
”Me tutustuttiin Suokin studiolla, missä olin vääntää jotain musaa ton Sauruksen Piken kaa, joka sai sit puhelun, et ketäs siellä nykyään pyörii. Olin aika lailla haudannut silloin mun ajatukset omasta soolomusasta ja urasta, mutta päätin kuitenkin mennä tapaamaan kohteliaisuudesta. Äijä tuli itseluottamusta täynnä ja valmiina piikittää jotain horkkaa mun niskaan. Sit pian paljastui, et tyyppi oli ollu miksaa Loost Koosin keikkoja ja tajus tän mun matkan ja sil oli selkeä idea ja visio, mitä vois lähtee kokeilee. Mun soolomusakokeilut oli täydellisessä blokissa ja kaikista sessioista olin lähtenyt ihan luu kädessä himaan monta vuotta, enkä oikein nähnyt mitään tulevaisuutta tälle Särre-hommalle, siks säädin monta vuotta muita juttuja. Sit me mentiin Suokkiin tekee musaa ja eka sessio oli vähän so-so. Eteni, mut ei mitään läpimurtoo. Sit tyyliin tokassa sessarissa yhtäkkiä jengi otti skebat ja bassot käteen ja alettiin vaa soittaa ja hakee komppia ja groovea ja hyvää rytmiä ja juteltiin jostain quincy joneseista ja muista jutuista, mitkä vaa universaalisti skulaa. Ja sit yhtäkkiä kaikki lallatteli ja hyräili ja nauro jotain tyhmää diskojuttua ja pian tuli räpit ja mun eka demo. Sit se tuntu jo siinä kohtaa tosi hyvälle, vaik en viel ihan täysin luottanut. Mut siitä se lähti, sit tehtiin levy.”
Tulossa on siis toinen sooloalbumi, jonka nimi on Kohti unelmii. Miten platta tulee eroamaan edellisestä soolostasi?
”Paljon enemmän featteja ja paljon crossoveria eri musatyylien kaa, eli tavallaan sanoisin, et siin yhdistyy vähän Särren edellinen levy, vähän Loost Koos -ajan tuotanto ja Särre ja vähän mun vapaampi freestyle-henkine Freerap-riimittely ja sit enemmä yhteisöllinen kulma ehkä niis biisiaiheis tanssihommaa ja semmosta. Ei niin paljon sitä battle rap plus korisjuttuu.”
Tällä uudella kappaleella fiittaa VG+:n lisäksi Jada Kingdom. Miten teidän yhteistyönne sai alkunsa?
”Mulle tuli vähän shokkina tietty byrokratia Suomen sisällä, et ketkä artistit saa tehdä kenenkin kaa mitäkin juttuja. Sitten DJ IKONE joka siis tuottanut tän koko albumin oli asunut siinä kohtaa jo pidempään Kingstonissa ja sillä oli useampia musaprojekteja siel eri tyyppien kaa käynnissä, ajateltiin sit, et jos Suomessa vähän sakkaa niin kokeillaan Suomen ulkopuolelta yhteistyöjuttuja. Ja sit sitä kautta Jada lähti messiin. Oli kyl hassu lähettää englanniks käännetyt sanat jostain karhun ampumisesta pihalla sinne päähän ja miettiä, et mitäköhän se kelaa. Tuntu nii weirdolta enkuks ku niitä luki, mut sikahyvin se sai kiinni ja siis tietty kiitollinen mahiksest tämmösee yhteistyöhö et hullu setti päästä tekee tälläst ennakkoluulotonta juttuu. Ja se oli tavallaa täydellinen klosaus tämmösee biisii ja chapterii johon liitty just Suomessa ennakkoluulot ja oletukset siitä, mitä tost biisistä tulee tai ei tuu.”
Uutena levy-yhtiönäsi toimii Sony Music. Miksi päätit lähteä major labelin matkaan, kun itselläsi on myös oma labelisi Rutilus? Onko kyseessä jokin vastaava järjestely kuin millainen esimerkiksi Kuben Killah Recordsilla ja Universalilla on?
”Joo mä en tiedä muiden järjestelyistä nii tarkkaan, mutta tää on siis Rutiluksen ja Sonyn yhteistyö tää julkasu. Ja Sonyl on tosi hyvää jengii, jotka usko tähän juttuun, ni ihmisist se on sillai aina kiinni. Ja siis ehkä sillai pakko tunnustaa et manageroiminen ja viestintä ja luova työ on itelle kaks eri puolta aivoista, muiden hommii o helpompi puskee ite, mut jos o ite laittanu paljo itestää johonki luovaa projektii ni siitä puhumise ja puskemisen kaa homma o paljo ujompaa ja arempaa et vaikee sillei projektin ansaitsemal taval sit puskee itelle omii juttuja. Helpompi et joku jeesaa.”
Edellisen plattasi julkaisi Ruudolfin Lihamyrsky-levymerkki. Lihamyrskyä ei enää ole hetkeen huudeltu missään ja Ruudolfkin on vetäytynyt tauolle, mutta avaa hiukan meille uteliaille: mitä asfalttisoturi tekee nykyään? Olette oletettavasti olleet lähiaikoina tekemisissä ainakin Vuokko Salon kirjaprojektin tiimoilta, joten olet luultavasti asiasta paremmin kartalla kuin 99 % jengistä…
”Ruudolf on ykkösfrendei ja me soitellaan kyl silloinki ku ei tehä musaa yhdessä. Kiinnostava kysymys, mut en halua sen enempää täs kohtaa avata.”
Edellä mainitun kirjaprojektin lisäksi olet ollut tekemässä JVG:n tulevaa leffaa. Millaista sen työstäminen on ollut ja oletko itse oppinut sen kautta jotakin uutta (ihan yleisesti tekemisestä, kaksikosta tai elämästä muuten)?
”Siis oon oppinut todella paljon elokuvantekemisestä ja sen kautta luovasta työstä viime vuosina. Mun pitkäaikainen frendi Lasse Järvi, joka teki ekat Loost Koosin enkunkieliset musavideot yli 15 vuotta sitten on ollut siinä mulla inspiraationa ja opettajana vähän samalla tavalla kuin vaikka joku Pianomies on ollut säveltäjä- ja tuotanto puolella. Aina voi oppia uutta ja se tekeminen ja oppiminen ja se migreeneit aiheuttava ruudun tuijottaminen on kuitenkin se juttu, se elämäntyö, jolle haluu täs kohtaa antaa yhä enemmän aikaa.”
2020 on todennäköisesti ollut kaikille jotain ihan muuta kuin mitä vuodenvaihteen puheissa toivottiin. Millaisia toiveita itselläsi on ensi vuodelle?
”Mul ei o mitään toiveita erityisesti. Ehkä just se, että tänään, kun tulin aamulla yhdestä haastattelusta katoin vähän aikaa bussipysäkillä myrskyssä huojuvia puita siinä aamupäivän valossa ja mietin hetken, että ei helvetti onkohan jonain päivänä tää koronasetti ohi, et se ylipäätään tuli ees mieleen, et tää on ollu itelle koko vuoden nii maski naamalla NYC:issä ja stadissa et hitto, voiskohan olla et joskus on enemmä taas vapautta tän taudin suhteen ja miltäköhän se tuntuu?”
Millainen on mielestäsi ideaali tilanne näissä oloissa (kun klubit ovat rajoitetusti auki) iskeä uutta Särreä soittoon?
”Mä sanoisin, et näissä oloissa streamin kautta vaa ku klubit menee kii rajotusten mukaa ja ajoissa, ni kaikki voi luuppailla kännyköistä viel Böönan ja jorailla himas uudet videot siit menee ja vetää illan vikat drinkit turvavälein.”