Ensimmäisen Dödstilin kautta ilmestyneen singlensä julkaisseen Rastaiden majatalon ovet ovat auki iloa etsiville.
Dödstil-levymerkin kautta ilmestyi perjantaina 15. maaliskuuta Rastaiden majatalon single Kon queso. Levy-yhtiön tiedote kertoo kappaleesta seuraavaa:
”Kon queso on pelinavaus, voimannäyttö, dissitracki ja tribuutti. Se esittelee kevätsiivotun rastaiden majatalon ja kaikkien sinne kutsuttujen moneuden ja erottaa sen pystyyn kuolleista keloista jotka eivät ole selviämässä kesästä syksyyn. Se varastaa nimensä kunnioittavasti ja luo jotain jostain tai ei-mistään. Se on käytäntöä, taktiikoita ja ihanteita, liukas ja liian liikaa. En garde!”
Kon queson voi aistia yhtä lailla vahvan poliittisen kuin riemukkaan hölynpölyisen kokemusmaailman kautta, mikä vain kuuntelijan kantokyvylle milläkin kuuntelukerralla sopii. Rastaiden majatalossa agendaa ei oteta liian tosissaan, vaikka sen tarkoituksena olisi pelastaa koko kulttuuri. Sillä kun vastassa on terävällä sormella osoittelevia ja sääntökirjojen sivuille pystyyn kuolleita jankuttajia, vapautuminen ei välttämättä voi tapahtua millään muilla tavoin kuin leikkimielisen ilkikurisuuden vallankumouksella.
Rastaiden majatalon esittelybiisinä Kon queso on kodikkaalla tavalla pölyinen ja maanläheisen mentaliteettinsa ansiosta helpottavan hyväksyvä. Sen suorasukainen energia kannustaa katsomaan poispäin palkintopalleista ja istahtamaan huppu päässä tien poskeen tunnustelemaan kuuta. Majatalossa ei ole valtaistuimia, vaan vapaita pesäpaikkoja kaikille korkeilta ovilta käännytetyille ja paikallaan polkeviin kategorisointeihin kyllästyneille.
Vaikka kappaleen toteutustavassa ei laadullisesti tai teknisesti ole mitään poikkeuksellisen viimeistelemätöntä, sen pohjaenergia on jollain väistämättömällä tavalla rahiseva ja suhiseva. Se voi johtua siitä, että kappaleen hyväsydämisesti välkehtivä biitti ja riimien spokenwordmainen ilmaisutyyli tuntuvat väläyttelevän valokeilaa kymmenien vuosien takaisiin ug-meininkeihin. Ceebrojen, Murmureiden ja Ghetto Tyylien perintö elää yhä – niiden lisäksi hieman tuoreemmista referensseistä mieleen tulee Betonipossun kymmenen vuotta sitten ilmestynyt keväisesti kimmeltävä Hyviä keloja -ep, etenkin juurevuutta ja yksinkertaisuutta kunnioittavan energian takia.
Tai sitten ihan vain siitä, että kappale on kuin tehty kassudekistä kuunneltavaksi kesäyössä leppoisan alamäkipyöräilyn soundtrackina.
”Voiko mikään mennä vikaan, jos nämä miehet eivät kyynisty?” Asko Kauppinen kysyi Soundissa vuonna 2003 Murmurecordingsin Escapemodule-levyä arvioidessaan. Sama kysymys on aiheellinen Rastaiden majatalon kohdalla. Kappaleen iloa edistävä ja auktoriteetteja kyseenalaistava sanoma tuntuu maailmantilanteen pahaenteisyyden vastavoimana kumoukselliselta, ja niin tarpeelliselta! Ken on väsynyt rypemään rajojen sisällä, astukoon spontaanin omaehtoisuuden majataloon.
”Rikkoo mikin niinku rock star, break a guitar, hyppää lavalt alas, hyppää alas niinku yee haw” kappaleessa riimitellään MF Doomin biisin hengessä, jolta Kon queso on lainannut nimensä. Edesmennyttä ug-legendaa tributoidaan niin Rastaiden majatalon kappaleessa aaltoilevassa jämähtäneiden instituutioiden kritiikissä kuin musiikkivideossakin, kun MF Doomin Kon queson sanoitukset väreilevät ruudun laitamilla.
Rastaiden majatalon ensimmäinen virallinen pitkäsoitto Peilipeli ilmestyy keväällä 2024. 16 kappaleen kokonaisuudella vierailevat Aatos Ketvel ja Jodarok, ja levyjulkkareita vietetään Semifinalissa toukokuun 16. päivä.
Vielä lopuksi: mikä on Rastaiden majatalo? Levy-yhtiö ilmaisee sen näin:
”Rastaiden majatalo on yhden tai useamman hengen voimin ylläpidetty hiphop-majakka ja -museo, jossa on tilaa ja jonka seinät on maalattu pastelliväreillä. Se tehdään itse ja yhdessä mutta erityisesti meille, mihin vain nykyiseen tai tulevaan tarkoitukseen. Hiljaisuuden ja hirsien kanssa soi rap-musiikki. Se lainaa joka puolelta eikä aina jaksa pysytellä genressä, mutta usein pysyy ilolla.”
Katso musiikkivideo alta.