Helsinkiläisvalokuvaajan nimi tuli hiphop-piireissä alun perin tunnetuksi Posse-lehdestä.
Suomalaista hiphop-kulttuuria on viime vuosina dokumentoitu enemmän kuin koskaan aiemmin, mutta kotimaisia valokuvakirjoja aiheesta on julkaistu toistaiseksi ainoastaan muutama. Nyt sellaisen on koonnut alalla pitkään työskennellyt valokuvaaja Vuokko Salo, jonka tuore teos on nimeltään Lähellä – hiphop-potretteja.
Salo on aiemmin kuvannut kulttuurin edustajia muun muassa Posseen, joka oli Suomen ensimmäinen hiphop-lehti. Vuonna 2001 Salo kuvasi sen ensimmäiseen numeroon Zabazin eli Jan Zapasnikin, jonka kautta hän päätyi yhdeksi alakulttuurilehden vakiokuvaajista.
Cozy Publishingin kustantaman valokuvakirjan tekeminen sai alkunsa, kun Salo halusi aloittaa oman projektin muiden töidensä ohella. Useita levynkansiakin kuvannut valokuvaaja päätti suunnata takaisin nuoruutensa skenen äärelle.
– Tuli himo kuvata mustavalkoisia perinteisiä muotokuvia, ja tiesin heti että ryhmä jonka haluan kamerani eteen on suomiräppärit, Salo avaa.
Historiansa takia Salolla ei ollut vaikeuksia saada studiolleen edes Elastisen tai Mikael Gabrielin kaltaisia koko kansan tuntemia artisteja. Toki projekti vaati kuitenkin aikaa.
– Otin ensimmäisen kuvan kaksi vuotta sitten ja ekana mallina toimi Pyhimys. Kiitos muuten Mikko kun rohkeasti heti hyppäsit kelkkaan ja jeesasit siinä alussa!
Kaiken kaikkiaan kirjassa nähdään yli 30 kotimaisen rap-musiikin kärkinimeä 1990-luvulla aloittaneista suunnannäyttäjistä uuden aallon tekijöihin. Kuvattavana on ollut Davon ja Pijallin kaltaisten pioneerien lisäksi esimerkiksi 2010-luvulla breikanneita artisteja kuten Cledos ja Sini Sabotage.
– Paljon upeita tyyppejä jäi myös kuvaamatta. Oli vaan pakko rajata johonkin. Muuten tästä olis tullut ikuisuusprojekti, ha! Paria kundia olisin vielä halunnut kuvata, mut ei vaan natsannu (you know who you are, hahaha!). Et jatko-osaan sitten loputkin, Salo vinkkaa.
Kirjasta löytyy jokaisen kuvan yhteydestä tekstimuistelo kuvatun artistin urasta. Haastatteluista vastaa rap-artisti ja toimittaja Miika Särmäkari eli Särre, jonka kanssa Salo työskenteli Possea seuranneessa Bassossa.
Basso-lehden lakkauttamisen jälkeen Salo ei ole enää seurannut niin tarkasti skeneä. Hän kuvaileekin nykyistä suhdettaan kulttuuriin vaihtelevaksi fiilistelyksi ja nostalgisoinniksi.
– Ehtispä olla enemmän kartalla mitä tapahtuu. Nyt se on mennyt siihen että oma 8-vuotias tytär osaa kaikki suomiräpin uusimmat ulkoa, Salo toteaa.
Salon mukaan potreteista on tarkoitus tehdä vedokset tai printit, joten niistä saattaa myöhemmin tulla näyttelykin. Itse kirja on mahdollista hankkia alkuun ainakin Cozyn verkkokaupasta.