Soolouran aloittaneen helsinkiläisartistin esikoislevylle etsitään julkaisijaa.
Suomalaisen musiikkikentän nousevaa tulokasta Nisaa ovat todennäköisesti jo kuulleet ainakin ne, joilla on nimet AK ja D.R.E.A.M.G.I.R.L.S. tiedossa. Nyt helsinkiläisartistilta on tulossa ensimmäinen oma sooloprojekti.
Nisan aiemmista omista kappaleista poiketen tuleva julkaisu on kokonaan suomenkielinen. Motivaatio kielen vaihtamiseen löytyi lähipiiristä.
– Yks päivä homeboy sano ”You should drop a whole Finnish EP on they ass and change the game” ja tässä sitä ollaan, Nisa kertoo.
Toistaiseksi projektille ei ole lukittu nimeä, mutta artistilla on harkinnassa kaksi vaihtoehtoa: Katrina ja Rnb kulta-aika. Niistä ensimmäinen painottaa levyn henkilökohtaisuutta, kun taas jälkimmäinen sitä minkä Nisa haluaa sillä aloittaa.
– EP:llä kerron basically mun grindauksest ja miten oon tähän asti ollu itsenäinen artisti ja saavuttanut mitä oon saavuttanu. Lisäksi käsittelen rakkautta aika paljon.
Nisan tavoite on tuoda suomalaiseen skeneen oikea r’n’b. Sellaisena hän pitää esimerkiksi nuorempana kuuntelemiensa TLC:n, Aaliyahin, Aretha Franklinin ja Erykah Badun musiikkia.
– Back in the days r’n’b oli aitoa, mikä myös kuuluu paljon minun musiikissani.
Freshiä soundia ilman ulkoisia paineita
Levyn vastaavana tuottajana on toiminut AKEEM, joka tutustui Nisaan noin puolitoista vuotta sitten etsiessään yhdysvaltalaisartistinsa Ace Bugattin kanssa naislaulajaa uudelle kappaleelle. Studiosessioissa syntyi kaksi demoa, joista toisesta tuli lopulta Ace Bugattin End of the Night, jolla Nisa fiittaa.
– Muhun teki vaikutuksen Nisan ääni ja kyky mukautua tosi nopeesti biisin aiheeseen ja moodiin, AKEEM kertaa.
Vaikutuksen tekeminen onnistui toiseenkin suuntaan, sillä Nisa oli erittäin tyytyväinen uuden yhteistyökumppaninsa miksaustaitoihin. Kukaan muu aiemmista studioteknikoista ei ollut saanut hänen ääntään kuulostamaan yhtä hyvältä.
– Session päätteeksi vaihdettiin yhteystietoja ja buukattiin seuraava sessio viikon päähän ja ollaan jatkettu töitä siitä asti aika aktiivisesti, tuottaja jatkaa.
Kaksikko alkoi pikkuhiljaa työstämään uutta materiaalia puhtaasta tekemisen ilosta ajattelematta sen enempää kappaleiden julkaisua, projektimuotoa, levydiiliä tai muutakaan bisnespuolta. Noin puolessa vuodessa levy löysi suunnittelematta muotonsa.
– Tehtiin vaan biisejä ja sit tajuttiin että perkele tässähän on ihan mukava paketti hyviä biisejä, AKEEM kertoo.
AKEEM sanookin levyä yhdeksi omista suosikkiprojekteistaan. Tuottajan mielestä lähimpänä samanlaista henkeä on ollut Tasoi Recordsin artisteihin lukeutuvan Brandon debyyttialbumi, jonka Älä valehtele -kappaleella Nisakin fiittasi.
Isoja visioita
AKEEM ei osaa sanoa onko projektin kohdalla kyse albumista vai EP:stä. Pituudeltaan se menee kuitenkin samaan kategoriaan kuin Kanye Westin viimeisimmät albumeiksi kutsutut levyt, jotka ovat lähempänä perinteistä EP-mittaa kuin pitkäsoittoa.
– Kyl mä ehkä sanoisin tätä enemmän EP:ksi kuin LP:ksi. Mä miellän LP:t enemmän sellasina Good Kid, M.A.A.D City -tyylisinä konseptialbumeina joissa teema säilyy samanlaisena alusta loppuun ja on jotain skittiä siellä välissä elävöittämässä sitä LP:n tarinaa, AKEEM pohtii.
Toisinaan yhteisen nimen alla musiikkia tehneet artistit fiittaavaat toistensa sooloprojekteilla, mutta AK:n yhteenpaluuta tällä julkaisulla ei kuitenkaan kuulla. Live Nationin edustuksessa ollut duo on silti edelleen hyvissä väleissä.
– B.W.A on superkova ja toivottavasti tulevaisuudessa päästään taas jonkinlaisen projektin pariin, Nisa sanoo.
Tällä hetkellä Nisa ja AKEEM etsivät projektille julkaisijaa. Nisan mukaan he ovat vieneet materiaalin kuultavaksi muutamalle potentiaaliselle levy-yhtiölle.
Toistaiseksi mitään päätöksiä ei ole tehty, mutta AKEEM toivoo julkaisijalta ymmärrystä heidän soundiinsa sekä luottoa siihen mihin he haluavat sitä viedä. Samoilla linjoilla on Nisakin.
– Toivon vaa julkaisijalta yhtä isoi visioit tän levyn kaa ku mulla.
Levyltä julkaistiin maaliskuussa omakustanteena single nimeltä Mr. Miyagi. Kuuntele kappale alta.