Sini Sabotage palasi musiikin julkaisemisen pariin UMK:n myötä ja Klangi haastatteli artistia liittyen kilpailuun. Sabotage kertoi, kuinka sosiaalinen media ja ihmisten kommentit loivat aikoinaan traumoja. Nyt artisti on kuitenkin valmis esittelemään uuden artistiminänsä.
Sini Sabotagen UMK-biisi Kuori mua julkaistiin torstaina 18. tammikuuta ja kappale saikin hyvän vastaanoton sen kiikkuessa tällä hetkellä Suomen Spotifyn top 50 -listan sijalla 5. Kuori mua on menevä konemusiikki-vaikutteinen värssy, mutta artistille se merkkaa myös uuden alkua. Julkaisutaukoa oli takana yli kolmen vuoden verran, minkä myötä päätös osallistua kilpailuun otti aikaa.
– Tää biisi sai alkunsa viime keväänä ja olin oikeestaan koko kesän vähän jalka takaoven välissä et haluunko osallistua kisaan. Sit varmaan pari viikkoa ennen hakuajan päättymistä tahtotila voitti pelon ja tajusin et tää on se biisi. En ois voinu elää itteni kanssa jos en olis hakenut. Tää biisi kuvastaa sitä, kuinka mussa on monia eri puolia, artisti kertaa.
Kappaleessa kuuluu tuotannollisesti etenkin kaksi artistille rakasta elementtiä – konemusiikki ja piano. Rakkaus konemusiikkiin on lähtöisin ajoilta, jolloin Sabotage teki DJ-keikkoja, juuri ennen suureksi hitiksi nousseen Levikset repee -debyyttisinglen julkaisua. Pianoa hän kertoo soittaneensa ihan pienestä saakka.
– Mun koko musiikillinen itsevarmuus oikeestaan kulminoituu pianonsoittoon ja laulamiseen yhdessä. Olin pitkään oottanut et milloin saisin tuoda pianon mun biisille ja tää oli nyt se oikee. Konemusa puolestaan liittyy keikkakesään, kun olin JVG:n kanssa lavalla ja huomasin mimmosen energian Levikset saa aikaan yleisössä ja päätin et tätä pitää antaa lisää.
Vaikka Sabotage muistelee lämmöllä kesän keikkoja ja ”Leviksiä”, ei suhde biisiin ole aina ollut yhtä lämmin. Debyyttisinglen menestyessä suuresti, kohdistuu artistiin usein suuri huomio, joka tuo mukanaan myös paljon paineita – eikä Sini Sabotage ollut tähän poikkeus. Hän kertoo äkillisen menestyksen synnyttäneen pysäyttämättömän fiiliksen, joka kuitenkin myöhemmin realisoitui tajutessa, ettei jokainen biisi voi yltää samaan. Sittemmin ajatus on kääntynyt voitoksi siitä, että monella ei ole edes yhtä saman kokoluokan biisiä; nyt hän naurahtaa olevansa mielellään ”yhden hitin ihme”.
”Musta tuntuu, että ihmisten oli tosi vaikee löytää oikeeta Siniä mun artisti-imagon takaa ja ihmisiä ärsytti etenkin mun kovuus.”
Biisin luomat odotukset ottivat koville, mutta saman teki myös sosiaalinen media, joka oli artistin mukaan ennen hyvin erilainen paikka.
– Musta tuntuu, että ihmisten oli tosi vaikee löytää oikeeta Siniä mun artisti-imagon takaa ja ihmisiä ärsytti etenkin mun kovuus. Some oli myös sillon kunnon villi länsi ja vihakommentoijat äänekkäitä. Saatoin maata mun sängyllä ja lukee puhelimesta ilmoituksen siitä, kuinka pelle mä oon.
Sini uskoo sukupuolensa vaikuttaneen ihmisten suhtautumiseen ja kokee, että mukana oli myös misogyniaa.
– En tajunnut sitä vielä sillon mut olihan siinä varmasti misogyniaa mukana. Ajateltiin, että nainen ei voi olla kova ja itsevarma ja samaan aikaan myös herkkä. Ite taas koin et mussa on paljon eri puolia, joten se otti koville.
Hän kertoo, ettei ole enää katkera ja mainitsee yhden levyn ja TV-esiintymisten tuoneen paljon helpotusta. 2022 julkaistu Beyoncén Renaissance rohkaisi tekemään musiikkia entistä itsevarmemmin ja Sini kertoo albumin vaikuttaneen myös Kuori mua -biisin fiilikseen ja ulosantiin.
Muun muassa osallistumisesta Olen Julkkis… Päästäkää Minut Pois! -sarjaan hän on tyytyväinen, mutta sosiaaliseen mediaan liittyy edelleen traumoja.
– Noi TV-sarjat vaikutti hyvällä tavalla muhun. Jotenkin kun kamerat kuvaa 24/7 niin tajusin ettei tässä voi muuta kun olla oma ittensä. Somea tehdessä oon kuitenkin edelleen aika itsetietoinen heti kun avaan etukameran ja siihen vaikuttaa vanhat traumat ja pelkotilat. Toivon että UMK muuttais tota hyvään suuntaan.
Artisti kertoo odottavansa kilpailussa etenkin esiintymistä. MTV:n haastattelussa hän kertoi leuan loksahtaneen auki palaverissa suunnitellessa esitystä, muttei paljasta esityksen yksityiskohdista vielä lisää.
– En voi paljastaa vielä paljoa mutta mut yllätti se kuinka tarkkaan noi esitykset suunnitellaan jopa askeleen tarkkuudella. Oon aina ollut vähän kun joku punkkari et vaan juoksen lavalle, joten tää on uutta.
Nyt, yli kymmenen vuotta artistin uraa kulkenut Sabotage kertoo olevansa kiitollinen hyvästä vastaanotosta ja ihmisistä, jotka ovat toivoneet artistin paluuta. Myös uusi lempinimi ”mother” nostaa hymyn huulille. Erityisesti hän haluaa tulla muistetuksi väkevänä tulkitsijana, joka tekee musiikkia suurella intohimolla. Tästä tulemme saamaan näytteen 10. helmikuuta UMK-finaalissa Tampereen Nokia Areenalla – sitä odottaessa voit kuunnella alta artistin tuoreen biisin.