Tuoreella mixtapella kuullaan yhdeksää artistitulokasta.
Monsp Records ja kustannusyhtiö HMC Publishing järjestivät syksyllä yhteisen Rap Studio Bootcampin, joka oli suunnattu naisille sekä trans- ja muunsukupuolisille. Nyt leirillä syntyneistä kappaleista on julkaistu mixtape.
Kokonaisuuden nimi on Monsp Bootcamp Mixtape Vol. 1, ja sillä kuullaan yhdeksän kappaletta leiriläisiltä. Kolmasosa materiaalista on englanninkielistä.
Suomessa ei ole aiemmin julkaistu yhtä laajaa rap- ja r’n’b-mixtapea jolla on ainoastaan ei cis-miehiksi identifioituvien artistien musiikkia. Kuten sen nimestäkin on mahdollista päätellä, on bootcampille suunnitteilla jatkoa.
Mutta millaisia ovat Monspin ja HMC:n historian ensimmäisen bootcampin osallistujat? Klangi esittelee kaikki leiriläiset alla.
EDEN
”Mä haluun tehdä musaa, mä haluun esiintyä ja mä haluun kertoo tarinoita mun sanoilla ja äänellä, se tekee musta artistin eikä niin että mä haluan olla artisti ja sen takia alan duunaa. Musiikki on yksi voimakkaimmista ja hienoimmista asioista mitä täs maapallolla on. Mun intohimo ja halu kehittyy on vienyt mut tähän missä mä nyt oon , simple as that for me. Ensimmäisen lauluni oon säveltäny ja sanottanu ala-asteella ja ensimmäisen kappaleen mä oon käyny äänittää studiossa 2018. Sen voin sanoo et kehitys on real thing!”
”Mun musiikki on tosi iso fuusio monesta asiasta. Soulista, räpistä, r’n’b:stä ja träpistä. Eli ihan oma soundi, jota kehitän tässä parhaillaan joka päivä. Mun äänellä on tosi iso rooli mun musiikissa, nimittäin mä rakastan kehitellä stemmoja ja melodioita jotka on karkkii korville. Myös sanoilla on iso rooli, nimittäin oli se sitten flexausta tai sitten syvällisempää kerrontaa mä seison joka sanan takana. Mä teen aitoo musaa mikä koskettaa, sillä mä en kirjoita päiväkirjaa mut vuosien päästä mä tiedän että pystyn iha tarkalleen palaamaan mun tunteisiin ja ajatuksiin kuuntelemalla mun biisejä.”
”Omal taval on sellanen biisi, ettei sitä pysty kuunnella liikkumatta. Siin on kreisi energia! Biisi syntyi tosi luonnollisesti, paikan päällä Rollojen studiohuoneessa. Mulla ei ollu mitään valmiiksi kirjoitettuna tai mietittynä, se vaan synty siellä. Omal taval on asennebiisi täynnä itsevarmuutta ja itsetietoisuutta. Se on mun viesti maailmalle että mä tiedän kuka mä olen ja mitä mä haluan, ja mä toivon että muillekin tulee sama olo biisiä kuunnellessaan. Kappale ei kuitenkaan kerro liikaa, vaan jättää just sen verran kysymyksiä auki joita tulen sitten avaamaan tulevaisuuden julkaisuissa. Täydellinen debyytti siis!”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Monsp Records / Warner Music Finland.”
Isa
”Oon kasvanut musikaalisessa ympäristössä, ja melko pian siitä kehkeytyi se tärkein ja selvä oma juttu itselle elämässä. Eri instrumenttien kautta laulaminen päätyi siksi kaikista omimmaksi jutuksi, mihin halusin paneutua kokonaan ja aloin tekemään omaa musiikkia ekaa kertaa kun olin 16. Sen jälkeen olen etsinyt ja kehittänyt itseäni musiikin luomisen avulla.”
”Tykkään tehdä enimmäkseen sielukasta musiikkia, tulee se esiin sitten omasta laulusaundistani, tuotannosta tai lyriikoista. Se myös, että mikä itseä inspiroi ja on itselle tärkeää musiikissa, välittyisi kuuntelijalle on validi asia. Loppujen lopuksi tärkeintä on ollut toteuttaa itseäni oman vision kautta tähän mennessä ja jatkan eteenpäin samaan malliin.”
”Eternity kertoo tarinaa ihmissuhteesta, jossa pohditaan kannattaako suhde viedä ”seuraavalle tasolle” vai ei. Ideoitiin ja kirjotettiin tämän biisin tarina yhdessä Figaron kanssa. Halusin mennä ilman odotuksia tai mitään spesifiä ideaa paikan päälle studiopäivänä, sillä minulle oli tärkeää tehdä luovaa yhteistyötä niiden tekijöiden kanssa sekä kokea mitä siinä hetkessä voi syntyä. Muuten se on aika orgaaninen ja sielukas teos saundiltaan, jos nyt näin omin sanoin kuvailen.”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Ei toistaseksi.”
Joanna
”Oon ihan pienestä asti halunnut olla laulaja, omia kappaleita oon tehnyt yläasteelta asti. Rakastan hyvää musiikkia ja sitä oloa, mikä musiikin kuuntelusta tulee.”
”En halua rajoittaa itseä liikaa, jonka vuoksi oonkin tehnyt muun muassa r’n’b:tä, popmusaa ja EDM-toplineja. Meen aina biisi edellä ja ei oo niin väliä genrellä, kunhan se vaan kuulostaa hyvältä.”
”En juuri ikinä valmistele biisejä etukäteen ennen studiolle menoa, vaan kirjotan yleensä sen hetkisistä fiiliksistä. Näin kävi myös tän kappaleen kohdalla. Bootcamp-aamuna herätessä olin selannut Instagramia, ja feedille oli ilmestynyt kuva entisestä kumppanista ja hänen uudesta tyttöystävästä. Tää postaus jäi vähän mietityttämään, niin tuntui tosi luonnolliselta kirjottaa siitä.”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Ei. Oon kuitenkin kustannettu Elements Musicille biisintekijänä.”
KAKKU
”Olen kirjoittanut runoja ja tarinoita ala-asteikäisestä vihkoihin ja myöhemmin aliaksilla nettiin. Rap on genre, jota olen kuunnellut eniten ja jossain vaiheessa kokeilin yhdistää tekstin YouTubesta löytyneen biitin päälle ja innostuin hiomaan tätä taitoa. Studiolla olen treenannut pari vuotta.”
”Teen melodista räppiä. Haluan tehdä isoja bängereitä ja ikivihreitä balladeja. Haluan olla kovis ja herkkis.”
”Beef on punchline-tykitystä, joka yhdistelee suomea ja englantia. Mietin just tässä yks päivä, että jokainen laini toimis kuvatekstinä.”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Minulla on tuore levytyssopimus Universal Musicin Johanna Kustannuksen kanssa, jonka kautta tulen julkaisemaan musiikkia jatkossa! Odotan innolla seuraavaa julkaisua ja sitä, että pääsen näyttämään musiikistani lisää puolia.”
Miina
”En ole lähtenyt tavoittelemaan artisti-titteliä vaan musiikki itsessään on mulle todella tärkeää ja siksi teen sitä. Musiikin parissa oon ollu ihan pienestä saakka, ja kirjotellu musaa paperille jo ala-asteella mutta räpin parissa muutamia vuosia.”
”Tykkään musiikin tekemisessä käyttää omia kokemuksia sanoituksessa ja sitä mitä näen mun ympärillä. Tykkään myös tehdä biisejä joissa tarina tai syvempi tarkoitus joka saa kuuntelijan miettimään. Kuitenkin välillä saan aikaiseksi myös biisejä joissa tärkeintä on hyvä fiilis ja itsevarmuuden kohottaminen, niinkuin tässä uudessa julkaisussa.”
”Biisissäni tulee näkyville sitä itsevarmuutta ja vähän sellanen esilletulo että ”hei mä oon täällä”.”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Levytyssopimusta ei ole.”
Paha Matami
”Olen koko pienen ikäni kuunnellut räppiä ja r’n’b:tä noin 95 % mun valveillaoloajasta. Pari vuotta olen fiilistellyt että mitä jos räppäisin itse, mutta mami loi uraa muissa hommissa. Puoli vuotta sitten räjäytin netin mun ekalla musavideolla ja siitä eteenpäin olen duunannut musaa!”
”Tämä uusin biisi ja sen tulinen musavideo Träppäsin sun äijän näyttää millaista kamaa multa voi odottaa tulevaisuudessa. Paha Matamin musa on strippiklubi-räppiä, jota kuunnellessa haluaa samaan aikaan twerkata ja näyttää keskisormea. Se on kaikille jotka haluavat tuntea olonsa vahvaksi ja seksikkääksi, ja saan paljon viestejä joissa tytöt kertovat että olen nostanut heidän itsevarmuuttaan. Rakastan seksikästä jenkkityylistä mimmiräppiä ja sitä mä teen!”
”Träppäsin sun äijän kertoo siitä kun pakataan parhaat mimmit auton kyytiin ja lähdetään kylille aiheuttamaan kaaosta. Duunattiin siihen ihan hullu bassoraita ja hookki. Tätä biisiä on pakko luukuttaa täysiä autossa! Toivottavasti pian myös klubeilla. Tein musavideon kaveriporukalla ja ohjasin, leikkasin ja tuotin sen itse. Siinä on pyhä kolminaisuus lentäviä seteleitä, isoja pyllyjä ja pahaa asennetta.”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Ei vielä, mun DM:t on auki.”
Quennblessing
”Oon aina halunnut olla artisti ainakin siitä saakka kun olen ollut 9-vuotias. Nicki Minaj on vaikuttanut siihen, että se on just räppiä, mitä haluan tehdä. Olen tehnyt musiikkia kohta kolme vuotta, mutta sen aikana oli pieni tauko.”
”Haluaisin olla niin monipuolinen artisti kun voin. Tietenkin oma tuotanto on yleensä träppiä / räppiä, mutta haluaisin tehdä myös dancehallia, afrobeatia, r’n’b:tä, drilliä ja kokeilla jopa gospelia. Myös kaikkee muuta mitä löytyy, jotta oppisin vaa lisää ja lisää.”
”Kappaleeni aihe on supertärkee ja kirjoitettu omista elämänkokemuksista. Loyaltyn sanoma on, että voin tehdä asioita yksin. Tietenkin ystävät ja perhe on tärkeitä ja heiltä tarvitsisin vain lojaalisuutta. Biisissä on kaikkea muutakin, joita voi tulkita omalla haluammaan tavallaan.”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Ei ole levytyssopimusta, vaikka haluaisin sellaisen todella paljon.”
Rehtori
”Löysin hiphopin tanssin kautta. Ei tullu koskaan mieleen, että vois olla tekijä. Kukaan mun kamuista ei räpänny, jonkun poikaystävä korkeintaan. Vuonna 2017 olin itekseni pienellä freestyle-klubilla, jossa oli Soul Valpio dekeissä ja Are ringissä. Kun mikki kiersi, heitin päässä läppää kuin olisin ollu cypherissa. Otin puhelimen esiin ja aloin kirjottaa riimejä ylös. Kulttuuriyhdistys TUFF!:n hiphop-tapahtumissa tapasin JKL-räppikonkareita, joiden rohkaisemana uskalsin terottaa kynää ja alkaa rokata lattian lisäksi mikkiä. Heti kun uskalsin esittää biisejä julkisesti, lähdin keikoille ja raahasin kaverit mukaan. Kuulun crewiin Kerhokerho, jossa on myös Pandemonium, Vapaa Radikaali a.k.a. Zombie Clit ja Hokkenheim a.k.a. Pilvi Hattara.”
”Haluan tehdä musiikkia joka liikuttaa ja liikuttaa. Stoorit ja fiilis on keskiössä. Hiphop on mulle partymusaa mutta myös havaintoja ja raportteja tekijän etulinjasta. Mä en kirjota mitään larppia L.A.:n pimp-kulttuurista vaan siitä mitä mä nään ja kuulen, mistä mä elän, romahdan ja riemastun. Rakastan rytmimättöö. Toisaalta mun artistihistoriaa värittää härö nykysirkustaide, jossa oon lähes sokkona ja alasti tanssinu puujaloilla muoviin kelmutettuna jättimäisenä avaruushevosena. Että fiilaan semmosta sideshow-meininkiäkin. Ei tää oo niin vakavaa.”
”Matti on tarina Suomesta: esikuvista ja kuningas alkoholista johon kansa hukkuu. Jyväskyläläisenä biisi kertoo tietty Matti Nykäsestä. Päästiin kuvaamaan musavideota Nykäsen hyppyrimäkeen, jonka juurella mä aloin kirjottaa biisiä ku olin Laajavuoressa lenkillä ja friistailailin. Muistin nuoren Matin, mun lapsuuden sankarin, ja entisen mestarin sammuneena rappukäytävään. Lennä ja lepää Masa rauhassa.”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Ei. Tarjouksia otetaan vastaan.”
SiniMini
”En tietoisesti hakeutunut artistiksi, aloin joskus teinivuosina kirjoittelee, mutta silloin oli tosi vähän mimmejä jotka räppäsi, joten sekä omassa lähipiirissä, että skenessä ylipäätään oli tosi vähän tyyppejä joihin samaistua ja joista voimaantua tai joiden völjyssä edetä omassa hommassa. Aikuisiällä palasin kirjoittaa, mutta lähipiiri suhtautui alentavasti mun räppäämiseen, joten se jäi vähemmälle kunnes lähipiiri muuttui. Siinä vaiheessa kun Yeboyah alkoi näkymään Suomen skenessä tuli iso ”Hoooold up..! Tätä voi tehdä näin??” ja siitä eteenpäin lähti ihan eri vaihde tekemiseen. Oon ollut onnekas, että lähipiirissä on ollut paljon tosi lahjakkaita tuottajia kuten Sebastiwan, Samtastic ja R2ISDJ2 sekä jengiä keiden kanssa tehdä ja ketkä on jeesannut etenemisessä paljon kuten Slyrre äS tai Pimeä Hedelmä.”
”Haluan tehdä musiikkia joka resonoi ihmisissä, mulle se voi olla yksinkertaisimmat jutut, jotka lyriikoissa tuntuu inhimillisiltä ja samaistuttavilta. Olen tanssija ja tanssinopettaja ammatiltani, joten olisi siistiä tehdä myös biisejä joka saa jengin joraamaan. Mulle on tärkeää että mun biisien lyriikat vastaa mun arvoja, joten intersektionaalinen feminismi tulee varmasti kuulumaan mun lyriikoissa. Samaistun moniin mun esikuvista, mutta luulen et mun musa on sellainen sekoitus Bahamadiaa, Princess Nokiaa, Missy Elliottia, Oshunia ja Yeboyahia ripauksella BbyMuthan rehellisyyttä ja piittaamattomuutta tabuista tai normeista.”
”Mun biisi Houdini pohtii sitä miten etenkin cis heteromiehet tekee jotain ja saa siitä ylistystä, jengin mielestä ne on taikureita, tekee maagisia juttuja. Ja kun mimmit tai ylipäätään ketkään muut tekee saman niin sitä helposti vähän ylenkatsotaan sekä vähätellään, standardit on yhtäkkiä eri. Mutta ajat muuttuu ja me ollaan osoitus siitä että ”me muut” pidetään sekä yhtä että ääntä.”
Onko sinulla levytyssopimusta? ”Levytyssopimusta ei ole vielä hallussa, hommaa tehdään lähinnä kavereiden olohuoneissa ja vaatekaapeissa räpäten.”