Oman artistiuran yllättäen aloittanut rap-tubettaja kokee olevansa luotu lavoille.
Kun puhutaan rap-aiheista suomenkielistä sisältöä itsenäisesti YouTubeen tekevistä nuorista, tulee useimmille todennäköisesti ensimmäisenä mieleen nimi Osmonautti. Tulevaisuudessa sen takana oleva Oskari Salo saattaa kuitenkin nousta keskusteluissa esiin yhä useammin myös artistina.
Osmonautilla on tällä hetkellä käsillä kaksi isoa elämänmuutosta: takana on muutto pikkukaupungista Helsinkiin ja sen lisäksi tubettajalta tuli äskettäin ulos ensimmäinen oma single nimeltä MOSHPIT. Kuten biisin nimestäkin voi päätellä, on kyseessä anteeksipyytelemätön bängeri täynnä energiaa.
Tubettaminen on selkeästi ollut hyvä tapa verkostoitua, sillä kappale on tehty yhteistyössä lahtelaisen FTI Recordsin Pablon kanssa. Pablon ohella tuotannossa ovat mukana libanonilainen Ram the Slump God sekä raumalainen Aitio, joka miksasi ja masteroi kappaleen.
Mutta millaisia suunnitelmia ”Bossmonautilla” on jatkoa ajatellen – onko tubettaminen siirtymässä taka-alalle vai tuleeko oma artistius kulkemaan tubettamisen rinnalla? Klangi katsoi aiheelliseksi haastatella Osmonauttia.
Miten menee? Millainen on ollut Osmonautin intin jälkeinen kevät ja kesä?
”Mulle kuuluu erittäin hyvää! Reserviin päästyäni oon tehnyt videohommia ja käynyt studiolla tekemässä musaa. Myös frendien kanssa hengannut tietty. Scootti on kans kaivettu talven jäljiltä, se on mun rakas harrastus. Oon harrastellut myös paljon muuta liikuntaa, muun muassa käynyt paljon kuntoportaita juoksemassa. Intin ansiosta aloin tota hommaa tekeen. Pakko pitää kuntoa yllä, haha.”
Droppasit juuri ensimmäisen oman sinkkusi nimeltä MOSHPIT, kuvaile vähän sitä?
”Tää biisi on aggressiivista, hypertrap/rage-meininkiä (jenkeissä muun muassa Playboi Carti ja Ken Car$on tekevät tätä saundia, Suomessa muun muassa MELO). Kuten biisin nimikin on MOSHPIT, tää biisi on moshpit-anthem. Tää biisi kun soi, niin jengi saa haippia päälle.”
Miten MOSHPIT sai alkunsa?
”Biisi syntyi Pablon studiolla Lahdessa. Joskus kauan sitten, tyyliin vuos sitten sovittiin Pablon kaa et otetaan studiosessari ja tehää musaa. Kesti ja kesti, päästiin viimein studiolle yhessä vasta tän vuoden huhtikuussa. Labras pyysin Pabloa soittamaan aggressiivisia biittejä, johon voisin tehä biisin. Pablo sanoi, että kovalevy oli menny rikki pari päivää aikaisemmin. Piti tehdä siis ihan uus biitti. Pablo kysy mitä tyylii haluun duunaa, ja sanoin että ”hypertrap/Whole Lotta Red” -saundia. Pablo kaiveli mailistaan melodialooppeja, mitä muut tuottajat oli lähetelly sille. Löydettiin sit yks kova hypertrap-loop, jonka oli duunannut aiemmin mainittu Ram. Tehtiin biitti noin 10 minuutissa, ja eka mikä mul tuli mieleen biitistä oli että: ”MOSHPIT! MOSHPIT!”. Aloin friistailaamaan sanoja aiheesta, Pablo kertoi myös ideoita. Lisäksi tuottaja Jaicus Harikko oli studiolla kun biisi tehtiin, hänkin jakoi ideoitaan. Kun biisi oli valmis, tiesin heti että tää pitää julkaista asap.”
Mistä ”rap-urasi” sai alkusysäyksensä, muistaakseni testasit jo aiemmin oman biisin tekemistä Nightshift-tuottajakaksikon kanssa? Onko tässä kyse jostain pitkäaikaisesta haaveesta vai päähänpistona tapahtuneesta kokeilusta?
”Mun räppääminen alkoi jo pienenä poikana. Asuin aikoinaan Mäntsälässä, jossa parin mun naapurin kanssa kirjoiteltiin räppejä ja ääniteltiin niitä meidän näppäinpuhelimiin. Olin varmaan 9-vuotias niihin aikoihin. Sitten vähän myöhemmin, 16-vuotiaana (vuonna 2017) mä aloin tekemään ”tosissani” musaa. Julkaisin yhteensä kuusi biisiä noin puolen vuoden aikana SoundCloudiin. Sit musahommat jäi monen vuoden tauolle, kunnes just Nightshiftin MVAbeatsin kanssa keksittiin videoidea, että mitä jos mä testaisin tehdä oman biisin. Menin käymään Nightshiftin jäbien studiolla, jolloin tehtiin eka kunnon biisi ja myös vlogi biisin teosta. Tämä studiosessari laukaisi mussa sellasen fiiliksen, että tätä mä haluan tehdä enemmänkin tulevaisuudessa. Olin aiemmin tehnyt musaa omassa huoneessani porukoilla Turengissa, nyt olen Helsingissä ammattilaistuottajien kanssa, wow. Pienen pojan unelma kävi toteen. Shoutout Nightshift, ne auttoi mut isosti alkuun. Ne on my guys.”
Onko biisejä olemassa jo enemmänkin?
”Mul on valmiita biisejä kolme tällä hetkellä. Demoja, puolivalmiita biisejä löytyy varmaan toiset kolme. Materiaalia aika vähän tehtynä, mutta nyt kun intti on ohi ja muutan Helsinkiin elokuun alussa niin alan käymään studiol enemmän ja enemmän. Tää MOSHPIT-biisi antoi mulle isosti intoa tehä enemmän musaa.”
Suunnitteletko kokonaan artistiuralle hyppäämistä vai pysyykö fokuksesi ensisijaisesti edelleen YouTube-videoiden tekemisessä?
”Ei oo plääneissä että alkaisin tekemään niin sanottua artistiuraa etusijalla, vaan kyllä ne YouTube-videot on mun ykkösintohimo. Mutta musaan aion kyllä silti isosti panostaa jatkossa, ja sitä tulee kyllä ulos. Heti kun biisit valmistuu.”
Videoista puheenollen: kuvasitte tälle sinkulle videon, millaista sen tekeminen oli?
”Kyllä, kuvattiin myös musavideo tälle biisille! Oli aika pirun siistii tehä oma musavideo. Oon paljon vuosien saatossa pyörinyt isojen artistien musavideon kuvauksissa tekemässä Behind the Scenes -videoita sekä myös esiintymässä ite, joten olin saanut niin sanotusti geimiä että miten videossa kannattaa esiintyä ja niin edelleen. Jännitti tosi paljon, ja joku 30 minuuttia ennen lähtöä kuvauksiin oksensin kotona. Jännitti niin paljon! Tehtiin tämä video Shueib Dahirin kanssa, joka on mastermind muun muassa Cledoksen Töis ja Made in Italy -musavideoiden takaa. Behind the Scenes -vlogin oli kuvaamassa ystäväni Antti, joka on ollu aiemminkin kuvaamassa mun videoita, ja sillon 16-vuotiaana tehtiin biisejäkin yhdessä! Kuvattiin tää musavideo Turengissa, missä olen kasvanut. Halusin tuoda kotikulmiani näytille jengille. Se on mulle tosi tärkeetä tässä videoprojektissa. Kuvattiin matskua muun muassa mun entisen yläasteen pihassa, sekä järkättiin keikka laskettelukeskus Kalpalinnassa hyppyrin päällä. Kiitos kaikille ketkä olivat mukana auttamassa videon teossa, kaikki nimet löytyvät musavideon desciboxista Tuben puolella!”
Teet musiikkia omakustanteisesti. Onko tähtäimessäsi diili jonkun lafkan kanssa?
”Tää biisi tuli julki omakustanteena. En ole koodaillut lafkoille tai lafkat eivät ole koodannut mulle sainauksesta liittyen. Ei kukaan edes tiennyt ennen viime viikon alkua, että tää biisi on tulossa tai että aion aloittaa niin sanotun artistiuran Tuben rinnalla. Pikku ylläri jengille! Ollessani Sonylla töissä soitin työkollegoilleni muuten vain jotain biisejäni, en niinkään siinä mielessä että ”sainatkaa mut”. Haluan kokeilla, mihin pystyisin omakustanteena. En usko tarvitsevani levy-yhtiötä, uskon että voisin toimia independentinä. Jos joku lafka kiinnostuu, kuuntelen tietenkin heidän tarjouksensa. En sano millekkään ei. Alkuun ainakin independent.”
Mitä haluaisit omalta musiikiltasi?
”Haluan päästä heittään keikkoja. Se on ehkä ykkösasia mitä haluan musalta. Jengi jotka tuntee mut oikeassa elämässä, tietää että mä vaibailen musaa aina himassa/autossa tai muualla niin, että ihan ku oisin esiintymässä isolle ihmisjoukolle. Toivoisin et jengi sais energiaa päivään mun musasta. Se on mulle musassa tärkeää. Aion erottua muista saundillani, jota ei ole Suomessa kuultu kovin paljoa.”
Onko mitään keikkoja vielä lukittuna?
”Nyt vielä mulle ei ole bookattu keikkaa, biisikin tuli ihan yllärinä. Olis ihan sairaan hienoo päästä heittää keikkaa! Mut on mahdollista bookata esiintymään, laittakaa Instagramissa DM tai sähköpostia osoitteeseen: contactosmonautti at gmail piste com. Mulla on ollut ehkä noin kuusi omaa keikkaa viimeisen vuoden aikana, kun oon musaa tehnyt. Mut on luotu lavalle. Kun biisi lähtee soimaan, meen aivan sekasin. Multa löytyy energiaa. Olen ollut hostaamassa bileitä aikaisemminkin, muun muassa kun olin Sonylla töissä.”
Mitä mieltä olet yleisesti siitä ilmiöstä että monista tubettajista ja influencereista tulee tai ”tehdään” artisteja?
”Se on leijaa, jos ne tubettajat/influencerit itse haluavat tehdä musaa. Mut jos artistiura aloitetaan rahan takia, se ei ole hienoa. Pitää olla intoa omasta puolesta. Omallekin kohdalle tulee varmasti kommentteja ihmisiltä että ”yhyhyh taas yks tubettaja alko tekee musaa” mutta en aio näistä kommenteista välittää. Olen kuitenkin tehnyt musaa jo ennen kuin aloitin Tuben, plus itse sisältöni jota teen someen liittyy räppiin. En näe omalla kohdallani ongelmaa julkaista biisiä näin tubettajana, varsinkin rap-tubettajana.”
Mikä on mielestäsi mielenkiintoisinta rap-kentällä tällä hetkellä?
”Kyl tää hypertrap-saundi on varmaan hienoin juttu rap-maailmassa mitä vuonna 2021 on alettu tekeen isosti. Siks myös halusin tehdä itsekin tätä saundia. Olen ollut tän vuoden aikamoisissa Drain Gang -villityksessä, vaikka oon esimerkiksi kyseisen porukan Bladeen musaa fiilistellyt jo vuosia. Suomeen shoutoutit menee kyl MELO:lle ja sen Glitter-albumille. Mahtava projekti, joka toimi itelle yhtenä inspiksenä lähtee toteuttaa suomeks hypertrappia.”
Entä kolikon kääntöpuoli: mitkä jutut tuntuvat jo ihan totaalisen väsyneiltä?
”Tää kysymys on tosi vaikea, tätä piti miettiä pitkään. Ainakin autotunen, mumblerapin ja niin sanotun ”lyyrisesti köyhän” rapin dissaus on pirun väsynyttä. ”Joo ei oo sanomaa täs” – camoon. Ei kaikes aina tarvi olla yhteiskuntaan liittyvää tekstiä. Tai sit just mumblerap tai autotunemeiningit, miks pitää dissaa erilaisii saundei? Ei oo pakko kuunnella jos ei fiilaa. Antaa kaikkien duunaa omia saundejaan. Yleinen negatiivisuus skenessä ”outoja ja erilaisia” -juttuja kohtaan on väsynyttä.”
Mitä seuraavaksi?
”Aloitin koulun ja suoritan sen. Nyt kun muutin Helsinkiin niin videohommat siirtyvät niin sanotusti nextille levelille. Täällä asuessa ei tarvitse aina matkustaa niin kauheasti ja videohommat helpottuvat paljon. Aion käydä studiolla enemmän jatkossa!”
Ota MOSHPIT haltuun alta. Lyriikat näet Klangin lyriikkaosiosta.