Julkaisematta jääneen singlen kannessa mukailtiin tuolloin ajankohtaista jatko-osaa.
Osa räppipäistä saattaa yhä muistaa, kuinka Salainen agentti 998 -hitillään pinnalle nousseen Ezkimon esikoisalbumi oli yksi aikansa odotetuimmista suomirap-levyistä. Vaikka artistia kuultiinkin välissä muilla projekteilla, jouduttiin uutta soolomateriaalia odottelemaan debyyttisinglen jälkeen yli vuosi.
Ezkimon omien julkaisujen välin ei kuitenkaan ollut tarkoitus olla niin pitkä alkuperäisissä suunnitelmissa. Kakkossinglen piti tulla ulos jo helmikuussa 2001 ja kokopitkän kaksi kuukautta myöhemmin, mutta julkaisustrategia muuttui levyntekoprosessin kestäessä odotettua pidempään.
Toiseksi singleksi oli alun perin valikoitunut Pyhä mikrofoni, mutta se jäi lopulta ainoastaan albumiraidaksi. Säälimättömän iskulinjaträkin julkaisu singlenä oli kuitenkin lähellä, sillä Ezkimon pikkuveli Juan Muteniac löysi hiljattain veljensä jäämistöstä sille luodun kannen.
Kannesta voidaan päätellä Ezkimon halunneen leikitellä enemmänkin leffaviittauksilla julkaisujensa kansitaiteessa. Siinä missä Salainen agentti 998 lainasi kuvastonsa 007-filkoista, toimi Pyhän mikrofonin inspiraationa Uhrilampaat-klassikolle alkuvuodesta 2001 ilmestynyt jatko-osa Hannibal.
Käyttämättömän kansikuvan sekä Hannibalin alkuperäisen mainosjulisteen näet alta. Kuvat saat suuremmiksi klikkaamalla.
Leffavalinta oli paitsi ajankohtainen niin oikeastaan myös aika osuva: maalailihan mustasta huumoristaan tunnettu Ezkimo itsestään kuvaa häiriintyneenä nerona, joka syö wäkit ämseet aamupalaksi – mahdollisesti favapapujen ja hyvän chiantin kanssa. Ei Ezkimon perustaman klikin nimi ollut ihan turhaan Terroristereo!
Elokuvaviittaukset saivat Pyhä mikrofoni -singlejulkaisun hyllyttämisestä huolimatta jatkoa, sillä Ezkimon debyyttialbumi Iso E:n kansi mukaili Stanley Kubrickin ohjaaman Kellopeliappelsiinin mainoslakanaa. Siitä seurasi baittaamissyytöksiäkin, sillä ainakin Skene-lehti huomautti samantyyppisistä lyriikoistaan tunnetun Eminemin olleen aiemmin vastaavanlaisesti samalla teemalla amerikkalaisen Stress-lehden kannessa.
Niin tai näin, olivat ainakin albumin muut singlelohkaisut eli Näin on ja Entinen kansillaan hiukan mielikuvituksettomia noudattaessaan albumin asettamaa visuaalista linjaa. Lisäksi Kellopeliappelsiini tuntui muutenkin jonkinlaiselta leffaviittauksien päätepysäkiltä Ezkimolle: Kellopeliappelsiinin inspiroima logo syrjäytti Ezkimon alkuperäisen logon ollen mukana artistin kaikissa myöhemmissäkin julkaisuissa lukuunottamatta hänen ja Juan Muteniacin Muteniaatikot-projektia.
Seuraavan levyn eli Vaa ämseen piirretty kansitaide karsi elokuvaviittaukset pois kokonaan tuodessaan mieleen lähinnä tuohon aikaan suositun Soulclap-klubin flyerit. Jollain tasolla elokuvat olivat silti pysyneet kakkoslevyäkin tehdessä Ezkimon alitajunnassa, sillä platan työnimi oli Kubrick-teemaa jatkaen Suuri avaruusseikkailu 2004.
Mikäli Jonny Bron eli Joniveljen tuottama Pyhä mikrofoni on kappaleena unohtunut, niin iske se soittoon esimerkiksi Spotifysta. R.I.P. Ezkimo.