PME Recordsille sainattu Etta on yksi suomalaisen hiphopin seuratuimmista tulokkaista.
Useita yhteistyökappaleita urbaanin musiikin kärkinimien kanssa. Täyteen pakatun Ratinan stadionin haltuunotto Pohjoismaiden suurimmilla hiphop-festareilla. Suomen isoimman artistin uran viimeisellä keikalla fiittaaminen Lahden mäkimontussa yli miljoonan televisiokatsojan edessä.
Ei ihan tyypillistä uudelle artistille. Kaikki tämä on silti tapahtunut viimeisen vuoden aikana helsinkiläiselle Ettalle, jonka ensimmäinen julkaisu tuli ulos vasta äskettäin.
21-vuotiaan Ettan esikoissingle Ballerina on kuitenkin ainoastaan alkua kaikelle, ja se myös kuuluu anteeksipyytelemättömällä raidalla.
– Ajateltiin, että se olisi täydellinen sisääntulobiisi. Titlessä tulee jo hyvin esille biisin ydin, eli kun naispuolisena tulen tähän räppigeimiin, en ole baller vaan ballerina. Siinä oli tarkoituksella uhoa ja asennetta. Eihän huoneeseen voi tulla pää alhaalla, suomalaisen hiphopin tämän hetken seuratuin naisartisti toteaa.
Somegeimi nousuun odotettua isommin
Sama asenne heijastui Ettasta jo vuosi sitten, kun hän tuli tunnetuksi sosiaalisessa mediassa julkaistujen rap-videoidensa kautta. Vaikka vantaalaislähtöinen artistitulokas tiesi itsekin tehneensä hyvää jälkeä, niin videoiden saama huomio yllätti hänet totaalisesti.
– Suoraan sanottuna videoiden tarkoituksena oli vain vähän kasvattaa mun ”somegeimiä” ja saada pari seuraajaa lisää. Räppääminen oli mulle silloin niin uusi juttu, että oli siistiä huomata niin monen näkevän mussa potentiaalia. En olisi ikinä vuosi sitten uskonut että olisin tässä, Etta kertaa.
Nyt artistilupauksen taustalla on Suomen isoimpien artistien managerina tunnetun Carla Ahoniuksen lisäksi todelliseksi hittitehtaaksi osoittautunut PME Records. Vaikka muutkin labelit olivat kiinnostuneita uudesta lupauksesta, niin levy-yhtiön valitseminen ei ollut Ettalle vaikeaa.
– VilleGalle oli varmaan ensimmäinen, joka otti muhun yhteyttä. Silloin jo mielessäni päätin, että hänen talliin haluan mennä. Olin aina fiilannut niiden meininkiä, ja jotenkin se oli heti sellainen ”gut feeling”. Enkä ole hetkeäkään katunut mun päätöstä!
https://youtu.be/W52Ptckrw2U
Taustajoukoista motivaatiota omaan tekemiseen
Voisi kuvitella, että heti alussa alan isoimpien nimien joukkueessa pelaaminen tuo helposti lisäpaineita tulokkaalle. Ettan mielestä tilanne on kuitenkin todellisuudessa päinvastainen.
– Kun ympärillä on näin hyvä tiimi, joka uskoo muhun ja siihen mitä haluan saavuttaa, niin se motivoi vaan tekemään entistä kovemmin. Tuntuu, että mulle on annettu parhaat kortit käteen, ja se on nyt vaan musta kiinni miten pelaan ne! PME:n kautta olen päässyt myös tekemään just sellaisten tuottajien kanssa musaa, jotka ymmärtävät mitä haluan.
Luonnollisesti myös Ettan kohdalla luomisprosessiin kuuluu painimista itsensä kanssa, kuten kaikilla muillakin artisteilla. Etenkin sanoitusten hiomiseen menee aikaa.
– Olen koko ajan entistä kriittisempi siitä mitä kirjoitan ja sanon. Haluan että jokainen laini tarkoittaa jotain, oli se sitten punchline tai joku diipimpi sanoma. Mun tuottaja Aleksi Asiala (a.k.a. Alex Leone, toim. huom.) onneksi hoitaa aina tuotannon minttiin, niin sen kanssa ei ole ikinä mitään ongelmaa.
Naisena räppigeimeissä
Kotimaisen rap-kentän naispuoliset tulokkaat törmäävät vuodesta toiseen väistämättä sukupuolikeskusteluun. Tilanne on ollut käytännössä samanlainen aina, vaikka esimerkiksi Femcees Finland -yhteisö pyrki raivaamaan tietä naisille hiphopissa jo vuosituhannen alussa. Miksi naisten kohdalla läpimurtoja on saatu odottaa, vaikka rap on genrenä suositumpi kuin koskaan aiemmin ja monet kuuntelijoistakin ovat naisia?
– Naiset vaan ovat alttiimpia kritiikille ja heidät dumataan tuhat kertaa helpommin kuin miehet. Tuntuu, että naisen täytyy oikeasti olla todella hyvä, jos haluaa päästä valtavirtaan. Tuolla on paljon miehiä, joilla ei välttämättä oikeasti ole suosiotaan vastaavia skillejä, mutta naisille ei anneta niiden näyttämiseen edes mahdollisuutta. Kertoohan se siitä, että näköjään ei olla vielä siellä missä pitäisi olla, Etta pohtii.
Yksi meteliä nostattanut aihe viime aikoina on ollut sukupuolikiintiöt, joilla festareille varmistettaisiin tasapuolinen kattaus nais- ja miesartisteja. Etta ei ihan suoralta kädeltä tue ajatusta.
– Olisihan se mahtavaa, että lavoilla nähtäisiin myös naisia, niitä kun täällä kuitenkin riittää. Mutta ymmärrän myös sen, että festaribuukkaajien pitää miettiä ketkä vetää yleisöä. Se olisi väärin, että buukataan kymmenen miestä ja kymmenen naista vaan tasa-arvon takia. Toivottavasti tulevaisuudessa hommat menevät eteenpäin ja lavoilla nähdään enemmän myös naisia!
Inspiraationa muutokselle?
Muutos asenteissa ja naispuolisiin tekijöihin suhtautumisessa saattaa kuitenkin olla jo käsillä, ainakin jos Ettan saamasta palautteesta voi jotakin päätellä.
– On ollut todella palkitsevaa saada nuorilta tytöiltä viestejä, joissa he kertovat miten olen inspiroinut heitä, ja miten he nyt uskaltavat unelmoida räppäämisestä, vaikka ovat naisia. Ihanaa nähdä, että hommat ovat menossa eteenpäin. Koko ajan tulee uusia naisia, jotka tekevät omaa juttuaan, Etta kertoo.
Mutta mikä on Ettan oma juttu? Ei ainakaan pelkkään rap-genreen jumiutuminen, sillä hänen tavoitteenaan on yhdistellä tulevissa julkaisuissaan kaikkea mahdollista. Yhteistyökuvioitakin hän on valmis tekemään oikeastaan kenen tahansa kanssa, kunhan itse kappale toimii.
– Tuntuu, että ollaan mun tuottajan Allun kanssa luotu jotain, mikä tuo uutta Suomen musaskeneen. Koitan inspiroitua kaikesta mitä näen mun ympärillä ja laittaa sen mun musiikkiin. Mun biiseissä kaikki tulee mun sisältä ja ne käsittelevät mun tunteita ja kokemuksia. Jos ihmiset pystyvät samastumaan niihin, tai saamaan niistä jotain irti, niin that’s all I want!