Booa Musicin uusin kiinnitys Glögmann tekee oman näköistään musiikkia, jossa kuuluu kokeellisuus ja vahvat tunteet. Artisti kertoi Klangille muun muassa levydiilin synnystä, oman tyylin löytämisestä ja liveistä.
Tulokasartisti Glögmann tunnetaan omaperäisestä tyylistään, jossa artistin ääni on kuin yksi instrumenteista. Vastikään Booa Musicille kiinnitetty artisti julkaisi perjantaina uuden EP:n, HYSTERIA:n, ja vieraili Klangin haastateltavana julkaisun tiimoilta.
Ensimmäiset biisit Spotify-katalogista löytyy vuodelta 2021, mutta muutaman viimeisen vuoden aikana on tapahtunut paljon. Tuore EP on artistin omin sanoin ”isoa jenkkimeininkiä yhdistettynä pohjoismaiseen kylmään ja elektroniseen soundiin, jonka tuotannossa on isoja elementtejä.” Myös pohjoismainen melankolia näyttelee osaansa projektilla ja suomen kielellä on entistä suurempi merkitys.
Alun perin artisti tunnetaan musiikistaan, jossa englannin kieli näytteli suurta roolia.
– Lähin pois suomienkku-jutuista koska tajusin että se kuulostaa usein vähän tönköltä ja entistä useampi alkoi myös tehdä sitä. Uudessa tuotannossa kaikki sanat on kirjotettu suomeks ja auki ja tää korostuu etenkin Hysterialla.
Kysyttäessä äänen käyttämisestä ikään kuin instrumentin roolissa, vastaa Glögmann seuraavasti.
– Kyllä nään että ääni on mulle sanojen lisäksi myös instrumentti. Autotune on vähän kun mun kitara ja äänenkäyttö näyttelee monenlaista roolia mun musiikissa osana kokonaisuutta.
Erityisen tärkeässä roolissa on myös artistin tuottaja Folko, eli Tommy Kalsson, jonka Glögmann kertoo ymmärtävän vision musiikin taustalla yhtä hyvin, kuin hän itse. Kaksikko päätyi yhteistyöhön juuri Booa Musicin kautta ja yhteistä taivalta on edessä vielä vuosia.
Oman tyylin löytäminen ja levydiili
Oman musiikillisen tyylin löytäminen on artistin mukaan laajan kokeellisuuden tuotosta. Se on vaatinut paljon erilaisten tyylien ja biisien kokeilemista.
– Oon kokeillut tehdä paljon biisejä, mitä en oo ikinä ennen tehnyt ja tää tyyli on yhdistelmä kovaa duunia sekä asioiden kulkua myös omalla painollaan. On pitänyt myös uskaltaa olla huono ja tehdä biisejä jotka ei oo toiminut.
Musiikilliset vaikutteet ja inspiraatiot kumpuavat monesta eri suunnasta. Hip hopin kentältä Glögmann mainitsee muun muassa Kanye Westin, Tyler The Creatorin ja Playboi Cartin. Myös psykedeelinen rock ja ”kaikki häröt jutut” ovat tehneet vaikutuksensa. Lopputulos on monen eri tekijän ja vaikutteen sekä oman mieltymyksen symbioosi.
Suomen musiikkikentällä Glögmann tuntuu löytäneen juuri oman rakonsa, johon harva muu artisti osuu. Tavoitteena artistilla on myös luoda uutta suomalaista musiikkia, josta itse tykkää.
– Uniikkia siitä tekee se että se on täysin mun näköistä, kaikki biisit on just semmosia mitä ite haluun ja se et uskallan heittäytyä. Mun koko sielu on jokaisessa biisissä, hän kuvailee.
Artistin musiikillinen tyyli on aiheuttanut kuuntelijoissa usein suuria tunteita ja vastaanotto on ollut vaihtelevaa.
– Alkuun ketään ei kiinnostanut, sit kun porukka huomas niin se aiheutti kovaa polarisaatiota. Siin vaihees tajusin et vaikka tää visio ei oo vielä 100% valmis ni siin on jotain joka herättää laajaa tunnetta. Oon saanut myös paljon arvostusta siitä en teen tosi erilaista musaa mutta monesti ihmiset on ollut myös varautuneita just sen takia ja seuranneet vähän etäältä.
Usko omaan tekemiseen on kuitenkin aina elänyt vahvana ja myös levydiili oli ollut pitkään mielessä. Glögmann kertoo olleensa alusta asti kontaktissa ihmisiin ja lähestyneensä myös nykyistä levy-yhtiötään jo aiemmin. Itse levytyssopimukseen päätyminen syntyi sattuman kautta artistin tavattua Booan toimitusjohtaja Nicholas Klimscheffkijin Turussa.
– Ventsu (Venetia), Jack (Jacques) ja Dave (WavyDave) oli tulossa Turkuun Williamin keikalle ja kysy mua mukaan. Mietin aluks et jäänkö vaan tekee musaa himaan mut sit lähin lopulta mukaan. Sit siellä keikalla näin et Dave istuu lavan takana ja myöhemmin se jutteli Nikin kanssa ja esitteli mut sille.
Lopulta usean palaverin myötä artisti ja Booa Music päätyivät yhteistyöhön, johon Glögmann kertoo olevansa tyytyväinen, koska levy-yhtiö näkee juuri sen reitin, jota hän artistina haluaa kulkea.
EP:n teemat ja live
Tuoreen EP:n artisti kertoo olevan henkilökohtaisempaa ja tuotannollisesti parempaa, kuin aiemmin – juuri sellaista musikkia, mitä hän on aina halunnut tehdä. Projekti sisältää laajan spektrin tunteita ja kokonaisuutena Glögmann kuvailee sitä ääripäiden sinfoniaksi.
– Siinä välittyy vahvasti tekohetken tunnetilat ja kova halu tehdä ja toteuttaa itseään. Konkreettisesti se kuuluu jäätävänä dynaamisena vaihteluna. Tosta hyvä esimerkki on biisi Kaunis.
Teemallisesti EP:lla kuuluu oman identiteetin löytäminen ja hyväksyminen.
– On tärkeetä, että hyväksyy oman ajatusmaailman ja ympäristön. Tää EP kertoo turhautumisesta ja omasta sisäisestä maailmasta sekä siitä et muu maailma löytäis sut. Tää on turhautumisen purkamista ääniraidoille.
Glögmann painottaa, että täyteen loistoonsa musiikki pääsee keikoilla ja että se on tehty livejä ajatellen.
– Se näkyy siinä et biisit on intensiivisiä ja niitä pystyy esittää täysillä. Live on se missä kaikki pääsee oikeeseen kontekstiin ja jossa ulkomaailma sulkeutuu pois ja oon 100% oma itteni.
Audiovisuaalisuus on siis artistille tärkeä arvo ja kysyttäessä unelmakeikasta, hän kertoo seuraavasti.
– Ruissin rantalava, kello on yks yöllä, ihan pimeetä ja savua, hienot visut taustalla ja strobot. Täysin audiovisuaalinen kokonaisuus, mun live tulee siis näyttää siltä miltä musa kuulostaa.
Artisti julkaisi perjantaina myös visuaalipätkän tukemaan EP:n maailmaa. Sen voit katsoa alla olevasta linkistä artistin Instagram-tililtä. Hän myös jättää seuraavat terveiset: ”Jokainen voi tehä just sen mitä ne ikinä haluu, joten muista olla sä, se on tärkeintä!”