Aztra avaa DNA:nsa sisältämää materiaalia raita raidalta

Onni Järvi

Sacramentolaisvaikutteista kokonaisuutta on inspiroinut osittain myös esimerkiksi Biggie.

Lappeenrantalaislähtöinen Aztra julkaisi äskettäin kuudennen sooloalbuminsa. Katakombin kautta julkaistu platta jatkaa artistin viimevuotisella albumilla alkanutta west coast -vaikutteista saagaa.

DNA on siis suoraselkäinen kesälevy, joka sisältää kuusi sacramentolaisvaikutteista raitaa Aztran omalla staililla. Aztran itsensä sekä Pehmee Goon lisäksi albumia onkin ollut tekemässä sacramentolainen tuottaja ZayOnTheBeat.

Vaikutteet ovat siis pääasiassa tulleet länsirannikolta, mutta mistä muualta Kaucas– ja MNTTT-jäsen on löytänyt inspiraatiota uusimpaan hengentuotteeseensa? Entä mikä oli levyn alkuperäinen teema?

Aztra avasi albumiaan hiukan Klangille. Lue Aztran kappalekohtaiset kommentit alta.

Mando

”Mando on semi tajunnanvirta-biisi. Ei mitään himmeempää plääniä tässä. Tajusin biisin tehtyäni, että toka kertsi saa vähän kummallisen merkityksen toisen säkeen jälkeen. Hei hou kättä ilmaan ja samalla ollaan menossa itse krematorion savupiipusta ilmaan. Näin voi käydä kun ei ole suunnitelmaa.

Tässä on yhdysvaltalaisen tuottajan ZayOnTheBeatin biitti snadisti modattuna.”

Nähää Lepras!

”Viime talvi oli parhaimmillaan. Olin hyvillä fiiliksillä talvesta pitkästä aikaan, koska tosiaan talvi oli mitä parhain. Oli yli kakskyt astetta pakkasta ja puuterilunta tuli taivaalta. Olin hakenut naftaliinista untuvatakin, jota olin pitäny ysärillä nuoruudessani. Olin RZA / Wu-Tang Clan -päissäni ja olin tehnyt ”lofi-wu-biittejä” varmaan kuutisen kappaletta ja neljään biisiin oli riimit valmiina. Ajoin innoissani studiolle keskellä puuterilunta ja pyryä. Istuin kylmässä studiossa untuvatakki päällä ja nauhotin yhdeltä istumalta kaikki neljä biisiä ja olo oli kuin oisin ollu ysärillä bäck. Sessariin kului kaksi tuntia. Ja mulla oli EP valmiina. Mulla oli vielä taskussa g-funk -henkinen sample ja riimit. Pistin sen vielä purkkiin. Syntyi Nähää Lepras!. Tässä biisissä omasta mielestä ulosanti on mintissä ja tästä kuuluu, että äänihuulia on lämmitelty jo pari tuntia.

Vaikka biisi on west coast -menoa niin nykimeno tarttui itse asiassa tähän biisin kertsin verran, koska se on lainaus The Notorious B.I.G.:ltä!

Näitä Leprabiisejä on tehty ja tämäkin on jo mun soolotuotannon muistaakseni kolmas. Kaucaan kanssa myös tehty useampi.”

Toteemipaalu

”Tää biisi on vähän tällaista reviirin vetoa, koska Allu on koira. Toteemipaalu liittyy koiralogoon, joka koristaa Aztra-huppareita ja viime levyn sinkun kantta… Biisissä ei oo oikeestaa himmempää sanomaa, perus ilmoittelua. Mitään intiaani-juttua ei tossa biisissä muuten ole, mutta olen pitkään fiilistellyt Pohjois-Amerikan intiaani heimojen kuvitusta ja toteemikuvioita. Koira-hupparin toteemifiguurista tuli myöhemmin mieleen, että jengi varmasti kelaa, että tää on kulttuurista omimista, mutta mun näkökulmasta siitä ei ole kyse. Ennemminkin hatun nostoa sinne suuntaan. Mä oon skidistä saakka fiilannu eri kulttuureita ja niiden kuvallista ilmaisua ja keloja. MNTTT-levylläkin käyn läpi muun muassa Egyptin, Mesopotamian, Haitin, Kiinan meininkejä jollain tapaa. Mulla on kirjahylly täynnä eri kulttuurien opuksia ja esineitä.

Tässä biisissä kuullaan myös ZayOnTheBeatin tausta snadisti modattuna.”

4mula

”Biisi on tilannepäivitys, jossa nykyaika kohtaa fläsärit menneisyydestä. Samaan aikaan ollaan laboratoriossa uuttamassa tuoretta musiikkia. ”Hulluuteen metodi” on viittaus The Undisputed Truth -bändin biisiin Method to the Madness.

Poika skit

”Kuuntelin tässä noin vuosi takaperin Yle Areenasta kuunnelman Maata etsimässä. Se on retro avaruusseikkailu. Yksi tarinan hahmoista on nimeltään Astra. Oon fiilistelly tätä kuunnelmaa huolella. Sieltä löytyy kohtia vielä monelle biisille.”

Impala

”Löysin vanhan kuvan missä faija bostaa Impalan kanssa. Se oli ulkomaan komennusmatkalla meidän perheen käyttöauto. Sitä ei jostain syystä pystytty tuomaan Suomeen, mutta sitä muisteltiin vielä pitkään. Jatkoin tätä muistelua vielä hieman biisin muodossa. Kertosäe sisältää myös isäni kertoman vitsin. Tässä biisissä myös pohditaan perhe-elämää yleisesti.”

Slaidaan

”Slaidaan on DNA-levyn vanhin biisi ja riimeissä on teema mikä oli alun alkaen suunniteltu koko levyn teemaksi. Eli sellanen erämeno jossain notskin ääressä ja ajetaan jonnekin karkuun maailmaa. Varmaan korona jotenkin vaikuttanut tähän ajatukseen. Huomasin että siitä leirinuotio-menosta ei kuitenkaan alkanut syntymään uusia biisejä, joten se teema jäi yhteen biisin.”