Adikia haluaa olla artistina monipuolinen.
Ensimmäisen singlensä vasta puolitoista vuotta sitten julkaissut Adikia on onnistunut jättämään lyhyessä ajassa itsestään jäljen kotimaiseen hiphop-kenttään. Feministisistä sanoituksista tunnettu artisti on noussut nopeasti keskeiseksi tekijäksi liikkeessä, joka pyrkii purkamaan aikansa eläneitä sukupuolirooleja rap-skenessä ja yhteiskunnassa.
Ensi viikolla Adikia laajentaa artistikuvaansa uudella Limbo-EP:llä, jota tehdessään hän halusi haastaa itseään kirjoittajana keskittymällä muihin aiheisiin. Siksi levyltä ei löydy kevään ja kesän aikana julkaistuja singlejä, joista etenkin Koskematon RMX herätti videoineen paljon keskustelua.
– Limbo sopi mun mielestä hyvin kattoteemaksi. Biisit ovat ensikuuntelulla enimmäkseen aika kevyitä, mutta kun tekstejä kuuntelee ajatuksen kanssa, niin ne muuttuvat nopeasti darkeiksi. Limbolla viittaan siis sekä siihen tanssityyliin, että katolilaisen uskon välitilaan limbukseen. Yksi biiseistä kertoo unettomuudesta, joka ainakin itsestäni tuntui pahimmillaan juurikin välitilalta jostain todellisuuden rajoilta, josta ei vaan pääse pois, Adikia avaa.
Neljän raidan mittaisen EP:n singlelohkaisussa huomio kiinnittyy aiemmista julkaisuista poiketen enemmän Adikian flow’hun kuin sanoituksiin. Ihan tyhjiä värssyjä ei kuitenkaan tälläkään kertaa tiputella: Kopperfield käsittelee someahdistusta, johon samaistumispintaa löytyy lähes kaikilta.
– Sain joku vuosi sitten Tomorrow-tuottajakollektiivin jäbiltä kasan biittejä, joista osan otin käyttöön heti ja osa jäi muhimaan alitajuntaan. Yksi niistä oli Kopperfieldin biitti, josta mulle tuli tosi vahvat Missy Elliott -vibat, mutta en ollut ihan varma sopisiko se mun flow’hun. Kun elokuussa aloin pahimman keikkasuman jälkeen kirjoittelemaan EP:tä, niin tämän biisin kertsi ja eka verse syntyivät melkein freestailaten kokeillessani erilaisia tyylejä. Toiset verset kirjoitinkin sitten pariin kertaan uudestaan, mutta finaaliversiot syntyivät myös aika lailla lasketellen, Adikia kertaa.
EP:n työstämisen ohella artistin syksyyn on kuulunut muun muassa uusi Matriarkaatti-klubi, jonka kuratoinnista hän vastaa yhdessä kollegansa Mon-Salan kanssa. Naispuolisia rap-kentän tekijöitä esiin nostava klubi järjestettiin ensimmäisen kerran lokakuussa, ja se otettiin Adikian mukaan innostuneesti vastaan.
– Meininki oli niin kova että oli helppo olla tyytis itsekin. Palautteen perusteella jengi oli tullut klubille kuuntelemaan eri artisteja ja löytänyt samalla uusia tuttavuuksia, mikä onkin klubin tavoite. Yleisöä oli jo ekan esiintyjän Pimeän Hedelmän keikalla tosi hyvin. Yllättävän moni ei aikaisemmin ollut kuullut GNUČČI:sta, mutta oli fiilistellyt keikkaa kovasti.
Klubilla olleet pääsivät kuulemaan ensimmäisten joukossa myös Adikian tulevan EP:n kokonaisuudessaan. Ennen julkaisemattoman materiaalin esittämistä livenä hän pitää aina suhteellisen kuumottavana.
– Itse keikasta en muista omalta jännitykseltäni juuri mitään, niin kuin en myöskään yleisön reaktioita. Muuten lähipiiriltä ja muilta EP:tä ennakkoon kuulleilta on tullut innostunutta palautetta. Teksteihin on hiipinyt aika vahva emo-viba, jota en itse eka ollut tajunnut, mutta jengi on antanut kiitosta henkilökohtaisemmista läpistä.
Matriarkaatti-klubi ottaa Korjaamon uudelleen haltuunsa lauantaina 1. joulukuuta, kun tonteille saapuu islantilainen rap-trio CYBER sekä kotimaiset nimet Yeboyah ja ATK. Adikia itse keikkailee samassa paikassa kaksi viikkoa myöhemmin hänen levy-yhtiönsä järjestämässä Rutilus Label Nightissa. Viime aikoina uudehkon labelin artistirosteri on laajentunut kahdella uudella nimellä, joista toinen on Ville Valoton ja toinen Kalle Kinos. Adikian toiveissa on tehdä kummankin kanssa yhteistyötä lähiaikoina.
– Kinoksen kanssa ollaan jo ennen hänen Rutilus-kiinnitystään puhuttu feateista. Oon aina kuunnellu tosi paljon Kalle Kinosta, joten oma flow’ni ja kirjoittamiseni on hänelle todella paljon velkaa. Villen tyyli on taas niin eri, että just sen takia sitä olisi siistiä päästä yhdistelemään omiin juttuihin, Adikia päättää.
Limbo julkaistaan perjantaina 23. marraskuuta. EP:n kannen sekä kappalelistan näet alta.
01. Vihane (tuotanto: Kalifornia-Keke ja Rosewood)
02. Kopperfield (tuotanto: Tomorrow)
03. Hullu (tuotanto: Kalifornia-Keke ja Rosewood)
04. Yhtään Mikään (tuotanto: Kalifornia-Keke ja Rosewood)