Kauan ennen kuolemaansa, hän tapasi ihmisen, jonka kädenjälki näkyy yhä rap-maailmassa, kirjoittaa Manninen kolumnissaan.
George Floyd surmattiin vuonna 2020 Minneapolisissa, Minnesotan osavaltiossa. Poliisi Derek Chauvin tuomittiin Floydin surmasta 22,5 vuodeksi vankilaan. Kolmen mukana olleen poliisin oikeudenkäynnit ovat vielä kesken.
Ennen kuin Floydin kasvot olivat melkein koko maailman verkkokalvoilla, mies tunnettiin lempinimellä Big Floyd. 193 senttiä pitkän miehen lempinimen alkuperää ei tarvinne arvuutella.
Eikä osavaltiona ollut silloin pohjoinen Kanadan rajanaapuri Minnesota, vaan eteläinen Texas. Osavaltio, josta paikalliset räppärit käyttivät myös nimeä 3rd Coast, luodakseen omaa identiteettiään länsi- ja itärannikon räpin viedessä suurimman huomion 90-luvulla.
Kaupunkina oli osavaltion suurin kaupunki Houston, eli räpeissä H-Town, Screwston ja Hustle-Town
Big Floyd varttui Third Wardin lähiössä, josta samasta pitkälti afroamerikkalaisesta ja köyhästä lähiöstä kotoisin on esimerkiksi Beyoncé Giselle Knowles. Beyoncé kuuluikin julkisuuden henkilöihin, jotka pitivät ääntä Floydin oikeuden puolesta.
Ääntä piti myös menestynyt Houston-räppäri Trae, joka tunsi Floydin henkilökohtaisesti kirkon avustustapahtumien järjestelyjen kautta, joissa Floyd oli tunnettu puuhamies myöhempinä vuosinaan.
Lukioaikana Floyd niitti menestystä koulun amerikkalaisen jalkapallon ja koripallon joukkueissa. Hän oli jopa niin hyvä lajeissa, että sai koripallostipendin yliopistoon Etelä-Floridassa. Big Floyd ei kuitenkaan viihtynyt kauan Floridassa, vaan siirtyi pian takaisin Texasiin yliopistoon.
Tällöin elettiin yhdeksänkymmentäluvun alkua, jolloin Texas-räppi etsi vielä omaa soundiansa. Geto Boys -yhtyeen lisäksi eteläräppiä ei osavaltion ulkopuolella oltu juurikaan noteerattu.
Tuolloin Big Floyd tapasi toisen jättiläisen
DJ Screw ei kuitenkaan ansainnut arvonimeä pituudellaan, vaan jäljellään, jonka tulisi jättämään musiikkimaailmaan. Oikealta nimeltään Robert Earl Davis Junior, oli saanut artistinimensä serkultaan, kun hän tuhosi lapsena epämieluisat vinyylilevyt ruuvilla.
Screw oli tehnyt tiskijukan töitä jo hetken, kun hän vahingossa keksi oman tyylinsä. Pajautellessaan hän leikki levysoittimiensa pitch-liu’uilla ja huomasi hitaan musiikin kuulostavan paremmalta.
”It stuck with me, because when you are smoking weed listening to music you can’t bob your head to nothing fast”, DJ kertoi Rap Pages -lehden haastattelussa vuonna 1995.
DJ Screw miksasi kaseteilleen vinyyleiltään rap- ja rnb-kappaleita, joista hän piti, skrätsäili ja miksasi ne yhteen. Usein kasettejen miksauksissa toistettiin sama tahti kahdesti, tai tuotiin räppärin kovempi laini takaisin useamman kerran – tästä juontui termi ”chopped”. Tämä onnistui kahden saman vinyylin yhtäaikaisella soitolla. Tähän lisättynä DJ Screwin tyylissä oli ominaista kappaleiden remiksaaminen eri biiteillä.
Kaikki tämä yhdistettynä hidastettuihin nauhoituksiin, tekee DJ Screwin musiikista hyvin psykedeelistä ja eteeristä kuunneltavaa. Hän teki siis skrätsäilyt ja freestylesessio-nauhoitukset normaalinopeudella ja vasta kasetteja kopioidessa suoritettiin hidastusprosessi.
Oli syntynyt uusi räpin alagenre: Chopped & Screwed
Pian kaikki Houstonissa halusivat ostaa ”screwtapeja”.
Screw halusi myös kaikki räppäämistaitoiset Etelä-Houstonin kaverinsa mixtapeilleen. Pian syntyi käsite ”Screw Housesta”, jonne paikalliset räppärit pääsivät päivien pituisiin freestyle-sessioihin.
Useat Houston-räppärit muistelevat sessioita yhä. Joidenkin mukaan DJ Screw lukitsi talonsa ovet, eikä kellään ollut mitään asiaa ulos ennen kuin kasetillinen vapaatyylittelyä olisi purkissa.
“And once you get to Screw’s house you’re fucking trapped. You can’t go anywhere for three days because once he goes to sleep and he has the burglar bar key in his pocket it’s over”, Z-Ro kertoi Vicen haastattelussa vuonna 2016.
Näihin naapuruston räppäreihin kuului myös Big Floyd
Floyd on mukana ainakin kuudella screwtapella.
Oli todella iso juttu saada oma henkilökohtainen screwtape nimellänsä varustettuna, tai oma syntymäpäivämiksaus Screwiltä. Big Floyd sai molemmat.
DJ Screwin kasetit olivat 90-luvun Houston-räpin internet. Aikana ennen internetin valtavirtaistumista, uudet räppärit pääsivät ääneen screwtapejen kautta. Texas on autoilun luvattu maa, ja paikalliset paukuttivat screwtapeja slab-autojensa takakonteista hiljaa lipuen. Slab tarkoittaakin kirjaimellisesti: slow loud and bangin. Tästä juontuen ”bangin Screw” on yhä käsite.
Radiosoittoon paikalliset underground-räppärit eivät helpolla päässeet, mutta freestyle-kasettien ja chopped & screwed -uudelleenmiksausten avulla levytyssopimus ja suosio saattoi löytyä hyvinkin nopeasti.
Houstonissa ei myöskään kuultu muiden osavaltioiden räppiä kovinkaan paljon, ja Screwin kasetit olivatkin paikallisille yksi parhaista lähteistä uudelle räpille muista osavaltioista. Paljon nauhatilaa kaseteilla sai DJ Screwin lempiräppäri sacramentolainen C-Bo, joka oli myös Pimp C:n lempiräppäri sekä yksi 2Pacin lempiräppäreistä.
DJ Screwin ympärille muodostui Screwed Up Click, toiselta merkitykseltään Soldiers United for Cash ja lyhenteenä S.U.C. Myös Big Floyd oli tämän yhden Houstonin suosituimman räppiklikin jäsen.
Yhtyeen freestylet ja kirjoitetut räpit kertoivat elämästä Etelä-Houstonissa
Lyriikoiden keskiössä pyörivät candy-maalista kiiltävät autot, omien asuinalueiden edustus, väkivalta, naiset ja valuutan hankkimisen vaikeus. Kaikessa kuitenkin kuuluu jollain tavalla positiivinen asenne, hinnalla millä hyvänsä ghetossa selviäminen. Afroamerikkalaisen elämä entisten orjuuden puolesta taistelleiden etelävaltioiden alueella ei tunnetusti koskaan ole ollut helppoa, ja sen kuulee myös musiikista.
Kaikki tämä on puettu paksuun etelämurteeseen. ”Know what I’m talking about”, on mantra, jonka kuulee sekä eteläräpeissä ja esimerkiksi jokaisessa DJ Screw -haastattelussa ainakin kymmenen kertaa.
DJ Screwin Sittin’ On Top Of The World -biisillä Big Floyd hyppää freestyle-session nauhalle kohdassa 4:31. Hän toimittaa asiallisen vapaatyylittelyn DJ Screwin pyörittelemään Da Bratin Sittin On Top Of The World -biittiin.
Screwtapet myivät ja koukuttivat kuin heroiini
Asiakkaita oli jonoksi asti, kun Screw myi niitä ulko-oveltaan murtovaraskaltereiden välistä käsiase vyötäröllään. Poliisit jopa luulivat Screwin pyörittävän huumekauppaa, ja ratsasivat hänen talonsa useaan otteeseen. Z-Ro kertoi Vicen haastattelussa, että Screw kauppasi 15 000 dollarin edestä kasetteja parhaina päivinä. Ihmiset jonottivat niitä ja ajoivat toisista osavaltioista kasettikaupoille.
Screw perusti lopulta vuonna 1998 kaupan, jossa myytiin vain hänen musiikkiaan. S.U.C.-jäsenet nauttivat myös laajaa menestystä: Lil Keke, Big Moe, Z-Ro, Trae, H.A.W.K, Lil Flip ja E.S.G. saivat kuunteluita jo Yhdysvaltojen ulkopuolellakin.
Screw-nauhoja kertyi lopulta järjetön määrä. Tällä hetkellä 356 kappaletta löytyy Screwed Up Recordsin nettikaupasta, modernimpaan cd-muotoon käännettynä.
Mutta niin kuin usean nuorena jättimenestyneen uraauurtavan artistin, myös DJ Screwin tarina loppui liian nuorena ja yllättäen. Vuonna 2000 hän löytyi kuolleena studiotiloistaan, vasta 29-vuotiaana.
Ruumiinavaus paljasti kuolinsyyksi kodeiinin yliannostuksen
Kodeiinipitoinen yskänlääke oli yksi Houston-räpin kulmakiviä, josta heitettiin loputtomasti läppää kappaleissa, ja se myös oli osasyy hitaan genren menestykseen ja koko kulttuurin syntymiseen.
Liiallinen käyttö kuitenkin tappoi Screwin, joskin menehtymistä edesauttoivat sydänongelmat. Violetti juoma vei myös Houston-menestyksen UGK:n toisen osapuolen, Pimp C:n vuonna 2007. Räppärin kuolemaan osasyynä oli myös uniapnea yhdistettynä kodeiinin lamaavaan vaikutukseen.
Rakkaalla paheella on loputtomasti lempinimiä: purple drank, sizzurp, mud, lean ja niin edelleen. Eteläinen tapa on sekoittaa tätä kodeiinipitoista makeaa ainetta Spriteen tai muuhun makeaan virvokejuomaan. Juoma on ällömakeaa ja liisterimäistä, joten sitä hörpitään pikkuhiljaa. Sen takia lauletaan: ”Sippin on some sizzurp.”
DJ Screw ja S.U.C. jätti kuitenkin lähtemättömän jäljen rap-musiikkiin. Soundia voi kuulla monessa nykykappaleessa, aina Drakesta Megan Thee Stallioniin, joka on myös Houston-natiivi.
Ongelmista pelastukseen
Pikkurikoksia seurasi isompi, aseelliseen ryöstöön osallistuminen, josta Big Floyd istui 4 vuotta vankilassa. Vuonna 2013 ehdonalaiseen päästyään hän halusi jättää rikokset taakseen ja alkoi Houstonin Third Wardin kirkon puuhamieheksi.
Resurrection Houston -kirkon pastori kuvaili Floydia lempeäksi jättiläiseksi, jonka O.G.-status auttoi mentoroimaan ja toimimaan isähahmona muille alueen asukkaille. Tässä videossa hän on kyllästynyt lähiönsä ampumavälikohtauksiin.
Floyd oli tuttu kasvo usealle, ja hänet voikin bongata tästä Geto Boysien Scarfacen 2016 Fuck You Too -videon taustalta sporttaamassa S.U.C. -paitaa.
Minnesotaan Floyd lähti paremman elämän perässä kirkon kuntoutusohjelman kautta, New York Times kertoo. Big Floyd teki siellä töitä vartijana pelastusarmeijan tiloissa, kodittomien suojassa, asuntokompleksissa ja ravintolassa.
Floyd oli myös opioidikriisin uhri, kuten myös puoli miljoonaa amerikkalaista, jotka kuolivat opioidien yliannostukseen vuosina 1999-2019.
Koronapandemian takia hän menetti työnsä vartijana, jonka jälkeen Floyd sai surmansa, kun hän tukehtui poliisi Derek Chauvinin polvi niskansa päällä. Tukehtuessaan hän kutsui edesmennyttä äitiään, jonka nimi oli myös tatuoitu hänen kehoonsa. George Floyd haudattiin äitinsä viereen Houstoniin.
Antirasistiset Black Lives Matter -mielenosoitukset saivat tästä uutta virtaa. BLM-liike sai alkunsa vuonna 2013 kun 17-vuotiaan afroamerikkalaisen Trayvon Martinin ampuja George Zimmerman vapautettiin syytteistä.
Tapaus levisi ympäri maailmaa
Floydin tapaus sekä mielenosoitukset rasismia ja poliisiväkivaltaa vastaan innoittivat myös Atlanta-räppäri Lil Babya tekemään The Bigger Picture -kappaleen aiheesta.
“I find it crazy the police’ll shoot you and know that you dead
But still tell you to freeze
Fucked up, I seen what I seen
I guess that mean hold him down if he say he can’t breathe.”
Kyseinen Atlantan uudemman polven jätti Lil Baby esiintyy Suomessa elokuussa 2022 Blockfesteillä.
Lainaan loppuun S.U.C. -jäsentä Chris Wardia Pitchforkin haastattelusta: “If he knew that this happening to him would change the world or the way people would act about the whole situation, in a positive light, he would be all right with that.”
Ei tuoteta siis Big Floydille pettymystä.
Kuuntele alta räppinörtin käsinpoimima soittolista, johon on tällä kertaa lisätty Screwed Up Clickin parhaimmistoa ja muuta ”Dirty South” -klassikkotavaraa, sekä tietenkin Big Floyd räppäämässä ihka elävänä. Soittolista päivittyy ja kasvaa aina uuden räppinörtti-artikkelin yhteydessä.
Kirjoittaja on Screwed Up Recordsin vakioasiakas, jolle screwtapet maistuvat selvinpäin. Hän ei kuitenkaan ole vielä häpeäkseen vieraillut osoitteessa 3538 W Fuqua St, Houston, TX 77045, kivijalkakaupassa. Rasismin kitkeminen on tärkeää aina, venäläisiä ei pidä leimata yhden kusipään (Putinin) takia, eikä vähemmistöjen eriarvoista kohtelua Euroopan rajoilla pidä katsoa läpi sormien.