6kulma! tekee musiikkia itsenäisesti ilman taustalla pyörivää levy-yhtiötä, sillä yhtye haluaa panostaa omalaatuiseen soundiin.
Hugo Toosin ja Hazardin muodostama 6kulma! julkaisi uuden albumin perjantaina 27. syyskuuta. Kill Your Idol! ilmestyi reilu vuosi 6>-debyyttilevyn jälkeen, joka oli tuoretta levyä huomattavasti aurinkoisempi ja funkkaavampi.
Sävyltään ja soundimaailmaltaan selkeästi tummempaa Kill Your Idol! -albumia tehtiin jo samaan aikaan kuin debyyttiä, Hugo Toosi kertoo. Oli kuitenkin luontevaa eritellä kappaleet omiksi kokonaisuuksikseen, koska osa biiseistä oli iloisia ja toinen osa vähemmän iloisia.
– Jos olisimme julkaisseet kaikki kappaleet yhdessä, olisimme puskeneet kahta eri genreä vastakkain, Hazard toteaa.
Molempien artistien tavanomaiseen luomisprosessiin kuuluu se, että heidän kynästään syntyy samanaikaisesti eri tyyppisiä kappaleita.
– Jonain päivänä on darkimpi fiilis, toisena aurinkoinen, Hugo Toosi kiteyttää.
Vaikutuksensa on toki myös sillä ympäristöllä, jossa musiikki syntyy. Normaalin arjen keskellä ei välttämättä ole helppoa luoda yhtä aurinkoisia ja huolettomia biisejä kuin esimerkiksi Espanjan-reissulla, Hazard huomauttaa.
6kulma! ei tee musiikkia roolin takaa, mutta kaikki kappaleet eivät myöskään suoraan kerro artistien omasta elämästä. Jokin tosielämän tilanteesta johtunut tunne voi esimerkiksi inspiroida kirjoittamaan kappaleen tapahtumista, jotka ovat osittain keksittyjä, mutta välittävät todellisen tuntemuksen.
– Kun kirjoittaa paljon, oppii tekemään tarinankerronnallisella otteella, Hazard sanoo. – Se ei ole rooli, vaan tapa purkaa asioita.
Lue myös: Shakkiin debyyttialbumi johdattaa kolmen vartin matkalle irti arjesta
Vilpittömyys musiikkia tehdessä voi herättää myös häpeää
Mitä 6kulma! haluaa tuoda suomiräpin kentälle? Onko sellaisia asioita ylipäätään mietitty?
– Mä olen miettinyt tuota ihan saatanasti, Hugo Toosi sanoo. – Olen päätynyt siihen, että ehkä jonkinlainen omalaatuisuus on se juttu. Että tekee asioita, joita muut eivät ole tehneet. Ainakaan ihan samalla tavalla.
– Snoop Dogg sanoo yhdessä haastiksessa, että sä et voi ikinä olla yhtä hyvä kuin joku toinen, eikä kukaan muu ei voi olla yhtä hyvä kuin sinä, Hazard sanoo. – Mä mietin tuota sillä tavalla, että kun tekee omaa taitoaan täysillä, ja tuo esille omaa itseään, niin se natsaa niille, joille se natsaa.
Toisin sanoen 6kulma! ei niinkään tuota laskelmoidusti tietynlaista soundia, vaan tekee omaa juttuaan ulkomusiikillisiin asioihin nojaamisen sijaan.
– En mä tiedä, onko mitään erityistä, mitä me haluamme tuoda, mutta meitä eivät ehkä kiehdo samat asiat kuin monia muita musiikintekijöitä, Hazard pohtii.
Kun tekee jotain sellaista, mistä itse pitää, se todennäköisesti puhuttelee myös muita, Hugo Toosi sanoo. Toisaalta itseään esiin tuodessa läsnä voivat olla myös häpeä, ja pelko siitä, ovatko omat tekemiset tarpeeksi hyviä muiden silmissä, Hazard huomauttaa.
– Yhtäkkiä sitä saattaa ruveta miettimään, että onko yksin niiden asioiden kanssa, joista puhuu. Toisaalta musiikkia julkaistaan nyt niin paljon, että siitä tulee fiilis, että jos kaikki muutkin, niin kyllä vittu mekin, Hazard nauraa.
Molempien artistien konkreettisiin tavoitteisiin kuuluu se, että he pystyisivät tekemään musiikilla elantonsa, ja että keikkoja riittäisi.
– Me tykkäämme esiintyä. Live on meidän vahvuus, Hugo Toosi sanoo.
– Tämä on se asia, jota haluamme tehdä, koska rakastamme sitä. Kokonaisuuteen sattuu myös osittain kuulumaan julkinen huomio, Hazard sanoo. – Se on tässä kohtaa ihan kivaa, kun joku stadissa tunnistaa ja tulee esimerkiksi kehumaan keikkaa. Mutta se, mitä olen kuullut, niin ei sitä feimiä ehkä suoranaisesti halua. Jos sitä tulee, niin se on välttämätön sivutuote.
Taitava kaveriporukka vähentää tarvetta levy-yhtiölle
Siinä missä Hazard julkaisee soolomusiikkinsa Universalin alla toimivan Pihlderbergin kautta, 6kulma! on itsenäinen toimija. Levy-yhtiö olisi varmasti löytynyt, jos yhtye olisi näin halunnut, mutta hyvällä porukalla on helppo tehdä musiikkia muutenkin. Visuaalisten materiaalien ja promoamisen kanssa auttavat Hazardin ja Hugo Toosin ystävät Ora Förbom ja Niklas Kervinen.
– Pieniltä levy-yhtiöiltä saa rahat masteriin, ja he lähettävät tiedotteen, mutta siihen se yleensä jää, Hugo Toosi sanoo. – Niklas ja Ora ovat esimerkiksi hoitaneet meidän musiikkivideoidemme kuvaukset ja hankkineet niihin vaatteita ja rekvisiittaa. Usein se on paljon enemmän kuin mitä pieni levy-yhtiö voi tehdä.
Isoilla levy-yhtiöillä taas voisi olla 6kulma!n musiikista näkemyksiä, joita yhtye itse ei haluaisi toteuttaa.
– Parasta, mitä voimme nyt tehdä, on julkaista ne biisit, jotka olemme tehneet, ja jotka ovat meidän näköisiämme, Hugo Toosi sanoo.
– Mitään rajoitteita ei ole tarvinnut miettiä, vaikka raha onkin tässä projektissa suurin asia, joka aiheuttaa harmaita hiuksia, Hazard sanoo. – Mutta kun ympärillä on läheisiä tyyppejä, kaikki on pysynyt hyvin käsissä. Tämä on sataprosenttisesti meidän näköistämme.
6kulma!n alkuaikoina kaksikko asui yhdessä, mikä toi kappaleiden tekemiseen spontaania sessarointia ja pallottelua. Vuosien mittaan ystävyys on kehittynyt, ja tavat tehdä yhteistä musiikkia luonnollisesti myös.
– Tällä hetkellä sessarit ovat enemmän sellaisia täsmäiskuja, Hugo Toosi kuvailee. – On joku valmis biitti, jonka lähetän Hazardille, ja studiolle mentäessä hänellä on jo valmiina tekstejä, joita aletaan sovittaa biitteihin.
Albumin biiteistä on vastannut Hugo Toosin lisäksi Otto Uusitalo eli Oudy, joka on myös miksannut kaikki biisit. Kappaleet syntyvät kuitenkin pitkälti kolmikon orgaanisessa yhteistyössä, jossa kaikki sanovat sanansa ja muokkaavat soundia ja kokonaisuutta yhdessä.
– Levyllä on tehty paljon kompromisseja, eikä kenenkään yli ole kävelty, Hazard sanoo.
Punavuori kaiken ytimessä
Hugo Toosin kohdalla albumin musiikillisiin referensseihin kuuluivat muun muassa Ruudolf ja Davo.
– Siitä on heitetty läppää studiolla, että Hugo räppää jonkun nelosen, ja me ollaan että ”ihan kuin Davo olisi ollut studiossa”, Hazard sanoo.
– Soitin kerran meidän Ei kannata! -biisin Davolle, ja se kommentoi, että kuulostaa aika tutulta, Hugo Toosi virnistää.
Hazard taas pitää etenkin kirjoittamisen kannalta esikuvanaan Area, sillä Hazardille tekstien tekeminen on taito, jota hän haluaa alati kehittää. Kill Your Idol! on myös vahvasti ”stadilevy”, kuten Hazard kuvailee, ja siinä mielessä luonteva yhtymäkohta on juurikin Ruudolf.
– Levyllä on paljon sellaista kotikaupunkihommaa, ja siksi henkilöiden sijaan suurimpina innoittajina ovat toimineet enemmänkin kaupunkielementit. Helsinki on läsnä esikuvana ja henkenä, Hazard sanoo.
Albumin toiseksi viimeinen kappale on nimeltään Monte Rosso!, mikä on saanut innoituksensa Jon Sundellin ja Tuomas Milonoffin ohjaamasta samannimisestä lyhytelokuvasta vuodelta 2008.
– Se oli sairaan vanha idea, Hugo Toosi sanoo. – Otto on tehnyt sen biitin ehkä samoihin aikoihin, kuin näin sen leffan, ja mulla jäi se nimi ja tietty melodia pyörimään mieleen ainakin kahdeksi vuodeksi.
Eräänä ilta kertosäe syntyi kuin itsestään. Kappale tiivistää teemaltaan paljon myös siitä, mikä on 6kulma!n yksi määrittävä tekijä, sillä Iso-Roballa sijaitsevan seksikaupan kellarista alkunsa saanut yhtye on ytimeltään silkkaa Punavuorta.
”Tykkään Good Boysin musiikista ihan saatanasti”, sanoo Hugo Toosi
Albumilla vierailevat Good Boys ja Kari Tapiiri. Good Boy! / Bad Boy! -kappale tehtiin varta vasten Good Boysin kanssa yhteiseksi, sillä 6kulma! halusi yhtyeen ehdottomasti mukaan albumille.
– Olemme alkaneet tehdä musiikkia samoihin aikoihin, ja tunnemme heidät hyvin. Se oli luonteva featti, Hazard sanoo.
– Halusimme tehdä yhteistyötä myös periaatesyistä, sillä olen käynyt usein feattaamassa heidän keikoillaan, ja tykkään heidän musiikistaan ihan saatanasti, Hugo Toosi lisää.
Kari Tapiiri taas tuli mieleen, kun Hugo Toosi tajusi, ettei pystyisi itse laulamaan Moido!-kappaleen kertosäettä niin hyvin kuin olisi halunnut.
– Teimme Tapiirin kanssa yhteisbiisin mun soolojulkaisulle joskus kuusi vuotta sitten, mutta sitä kappaletta ei ikinä julkaistu, Hugo Toosi sanoo.
– Mä olen kuunnellut Kari Tapiiria joskus junnumpana, kun hän oli enemmän esillä, Hazard muistelee. – Levyllä on myös sämplätty Avionin Prinssiä, koska halusimme antaa kunnioitusta vanhemmalle rap-aikakaudelle. Tuntuu kivalta, että levyllä on mukana tyyppejä, jotka merkitsevät meille itsellemme paljon. Ug-tyyppejä, jotka antavat mukanaolollaan ikään kuin approved-leiman sille, mitä me teemme.
Vanhan koulun vaikutteet näkyvät myös albumin visuaalisessa ilmeessä. Esimerkiksi Ylen Rikostarinoita Suomesta -dokumenttisarja ja Rööperi-elokuva (2009) ovat inspiroineet levyn tummasävyistä ja hämyistä ilmettä, Hugo Toosi kertoo.
– Siinä on sellaista lättähattu geezer -vibaa, Hazard jatkaa. – Me aloimme tehdä musaa yhdessä vuonna 2019, kun mä pääsin armeijasta. Jos miettii, miten suuria asioita viidessä vuodessa on tapahtunut maailmanhistoriallisesti katsottuna, niin mitä muutakaan tämä levy voisi olla, kuin Rööperi Noiria?
Lue lisää päivän ajankohtaisimmista musiikkiuutisista ja pysy ajan tasalla!