Lahtelainen hiphop on latautumassa.
Tapahtuma-alan pitkän hiljaisuuden jälkeen jokainen katukuvaan ja sosiaaliseen mediaan ilmestynyt tapahtumamainos tuntuu vähintäänkin virkistävältä. Monien entuudestaan tuttujen klubien joukkoon on ilmestynyt kovista ajoista huolimatta myös uusia konsepteja, joista yksi on Lahden tuore tapahtumatulokas Jungle Jazz.
Tapahtuman takana on 18-vuotias paljasjalkainen lahtelainen Valle Joenranta, joka on asunut lähes koko ikänsä Launeella. Kuun vaihteessa työnsä Shiba Sushin markkinointitiimissä lopettanut nuori keskittyy nyt sataprosenttisesti oman yritystoimintansa käynnistämiseen.
Joenrannan toukokuussa perustama yritys on Hyperior Records, jonka on tarkoitus levy-yhtiötoiminnan ohella järjestää tapahtumia nimellä Masto Entertainment. Levy-yhtiön ensimmäisenä julkaisuna toimii perustajan oma single Cityboy, joka tulee ulos videoineen syyskuun alussa.
– Tuleva singleni on jotain mitä Lahtiräppi ei ole vielä nähnyt. Kunnon drill-tyylinen träkki, jolle kuvaamme musiikkivideon Fishcock Filmsin kanssa. Biisissä fiittaa Adizi, ja hän vastaa myös biitistä, Joenranta kertoo.
Lahtelaista, totta kai
Lahtelaisen juuret hiphopissa ovat eivät voisi olla juuri enempää lahtelaiset. Joenranta sanoo kuulleensa räppiä ensimmäistä kertaa jo 6-vuotiaana, kun saman taloyhtiön isommat pojat soittivat Cheekiä mankasta.
– Ei siitä sitten kauaa mennyt, kun löysin YouTubesta faijan avulla Cheekin, Eminemin ja 50 Centin musavideoita. 8-vuotissynttärilahjaksi faija ostikin mulle mun ekan levyn, Cheekin JHT 2 -albumin. Sitä sitten kuunneltiin jatkuvalla ripiitillä niin, että mutsin hermot oli kovalla koetuksella.
Edellä mainittujen nimien jatkoksi Joenrannan esikuviksi nousivat muun muassa D12, Fintelligens, Herrasmiesliiga ja Ice Cube. Ehdottomaksi ykkösnimeksi muodostui Lil Wayne, joka pitää Joenrannan kirjoissa edelleen kiinni tittelistään.
Joenrannan mielestä Lahti on räppidiggarin näkökulmasta ideaali kotikaupunki. Hänen mukaansa Lahdella on Chicagon maine, kovimmat räkijät sekä eniten puurtavat tekijät, jotka valoivat kaupungin omalle hiphop-skenelle vahvan pohjan.
– Summer Upissa kerkesin käydä muutaman kerran, ja tapahtumatuotannosta puhuttaessa Martin Mustonen onkin mun isoimpia esikuvia. Muistan ihailleeni tapahtuman toimivuutta ja sitä miten koko Lahti sykki Summer Upille ne pari päivää kesässä. Divan ja 5th Elementin Kasisalin illoista olen kuullut vain katulegendaa, mulla ei ikä riittänyt niitä näkemään.
Tyhjiötä paikkaamassa
Nykyään 5th Elementin ja Summer Upin synnyttäneen LP-Recordsin järjestämät illat ovat kaukainen muisto, eikä muitakaan ruohonjuuritason hiphop-tapahtumia juurikaan ole. Siksi Joenranta päättikin korjata itseään suuresti kismittäneen tilanteen.
– Räppitapahtuman järjestäminen on yksi pitkäaikaisista haaveistani. Jungle Jazzin ideana on tuoda nuoria, vielä hieman tuntemattomampia nimiä isomman yleisön tietoisuuteen samalla kun isommat artistit houkuttelevat yleisön paikalle. Jungle Jazzista on tarkoitus rakentaa kestävä konsepti, joka pystyy kiertämään Suomen klubeja ahkeraan tahtiin.
Pidemmän ajan tavoitteena on kasvattaa tapahtumasta festari. Nuori yrittäjä etenee kuitenkin päivä kerrallaan ja testaa ensin ideaansa pienemmässä mittakaavassa.
– Tapahtumapaikka piti olla Sammiosali, mutta sen valmistuminen viivästyi, joten jouduimme vaihtamaan lokaatioksi Möysän Musaklubin. Möysän Musaklubi valikoitui Lahden venuemahdollisuuksista mieleisimmäksi, koska klubin omistaja Antti Puhakka innostui ideasta ja jousti asioissa missä muut venuet eivät joustaneet. Lisäksi Möysän Musaklubi vetää eniten väkeä Lahden tapahtumapaikoista.
Jungle Jazzin isoimpana vetonaulana toimii Kube, joka julkaisee uuden albuminsa vuorokausi ennen tapahtumaa. Muut esiintyjät ovat porvoolaista Ahtia lukuunottamatta paikallisia, sillä lavalle nousevat Hussa sekä Adizi ja Joenranta itse.
Himmenneen statuksen palautus
Lahdesta on toisinaan puhuttu ”suomiräpin pääkaupunkina”. Joenrannan mielestä väitteelle on todellakin ollut katetta ja tulee olemaan tulevaisuudessakin.
– Uusimman aallon Lahti rap latautuu vielä pinnan alla, mutta henkilökohtaisesti tiedän luunkovia ämceitä joista suurin osa hioo vielä miekkaansa piilossa yleisöltä. Lahessa kuhisee, mut harva on julkaissut vielä mitään.
Tällaiset paikalliset toistaiseksi tuntemattomat talentit ovatkin tärkeä syy siihen, miksi Jungle Jazz järjestetään. Motiivit eivät siis poikkea aiemmin samassa kaupungissa keikkoja järjestäneiden hiphop-kollektiivien motiiveista.
Ylipäätään Joenrannalla on vahva halu olla keskeinen vaikuttaja uusien lahtelaisnimien joukossa. Luotto omaan tekemiseen on kova.
– Lahella on kaikki ainekset lunastaa itselleen takaisin status räppipääkaupunkina.
Jungle Jazz järjestetään Möysän Musaklubilla lauantaina 17. heinäkuuta. Tapahtuma löytyy Facebookista täältä.