Haastattelussa itsenäiseksi siirtynyt Artem: ”Jotenkin mä yhdistin kaksi tarinaa, kesästadi ja Monte Rosso”

Artistin tuore biisi yhdistää suomalaisen lyhytelokuvan kaoottisuuden ja tanssimusiikin. Klangi haastatteli Artemia biisin tiimoilta.  

Tänä vuonna debyytti-EP:n julkaissut Artem pudotti perjantaina uuden biisin. Samalla Warner Musicilta itsenäiseksi siirtyneen artistin uusin kantaa nimeä HKI city girl. Klangi haastatteli Artemia ja hän kertoi ajatuksiaan muun muassa itsenäisenä artistina julkaisemisesta sekä paljasti, mikä innoitti tekemään kyseisen biisin.

Artem on jo aiemmin paljastanut elokuvien inspiroineen musiikin teossa. Aavekaupunki EP:n taustalla vaikutti Lost in transition ja tällä kertaa osittaisena inspiraation lähteenä oli Tunna Milonoffin ohjaama lyhytelokuva Monte Rosso. Epäonnekkaan 30-vuotiaan kesäviikonlopusta kertovan lyhärin kaoottisuus kohtaa uudella biisillä helsinkiläisen it girlin.

– Me asuttiin ennen Punavuoressa Joonaksen (Joonas Laaksoharju) kanssa ja fiilisteltiin leffaa ja et se on kuvattu ihan meidän kämpän vieressä. Siitä jäi mielikuva, et se kuvastaa semmosta säätö kesäpäivää. Hain biisin teksteihin sitä läppää et mulla on aina joku tilanne päällä ja etten ehdi ajoissa perille, esimerkiksi treffeille. Jotenkin mä sit yhdistin kaks tarinaa, kesästadi ja Monte Rosso, Artem pohjustaa. 

Itse biisi syntyi myös sopivan kaoottisessa tilassa. Artem kertoo tuottaja Laaksoharjun olleen juuri vaihtamassa studiota, joten musiikkia täytyi hetkellisesti tehdä töölöläisen asunnon keittiössä. Kyseisessä keittiössä syntyi juuri HKI citygirl.

Itsenäisen artistin taakka

Artem solmi aikoinaan levytyssopimuksen Warner Musicin kanssa vuonna 2020, jolloin artistilta kuultiin kaikkiaan neljä singleä. Sittemmin seurasi kuitenkin useamman vuoden tauko musiikin julkaisemisesta ja toistaiseksi viimeiseksi julkaisuksi Warnerin alla jäi Aavekaupunki EP

– Tilanne oli se, että toi viime EP julkastiin Warnerin kautta. Tiesin sillon jo että mulla on loppumassa mun diili jonka olin tehnyt jo ajat sitten. Musta tuntu että se artisti millasena ne mut sainas joskus 2020 oli vähän erilainen hahmo.

– Täytyy muistaa että isot lafkat ei oo mitään kulttuurin keskuksia vaan ne on kuitenkin bisnestä. Ei oo mitään hard feelings ja mun entinen A&R on mun hyvä frendi, Artem jatkaa.

Nyt, artistin siirryttyä itsenäiseksi, on edessä myös paljon itsenäistä työtä. Kun takana ei ole levy-yhtiötä, on budjetti ja vastuu käytännössä kaikesta musiikkiin liittyvästä itsellä.

– Indienä on paljon säätämistä kun pitää ite hoitaa royaltyt, kuvaukset ja kaikki. Ei oo budjettia ja pitää sopia kaikki itse. Ensimmäinen indiejulkaisu on myös kokeilemista että kannattaako kaikki tehdä itse. Pitää pitää julkaisutahtia yllä eikä menettää pienintäkään momentumia. 

Koska musiikkiteollisuuden tahti on yleisesti nykyään kova, aikoo Artem haalia juuri mainittua momentumia – musiikkia kannattaa julkaista aktiivisesti, jos sitä saa aikaan.

Artemin debyytti-EP julkaistiin maaliskuussa.

Karim Awad

Debyytin taakka

Artem kertoo, että debyytti-EP:n julkaiseminen kevensi taakkaa. Ensimmäinen kokonaisuus oli ikään kuin todistamisen paikka, että pystyy tekemään yhtenäisen projektin, jossa on tietynlainen oma maailmansa. Nyt tavoitteena on julkaista singlejä ja saada lisää keikkoja – uutta projektia aletaan työstämään sitten, kun oikeasti tuntuu siltä.

Artem myös kuvailee EP:ta melko henkilökohtaiseksi. Uuden biisin keskiössä ei puolestaan ole artisti itse.

– Yleisesti haluun biisillä sanoa että kaikki helsinkiläiset mimmit jotka identifioi ittensä HKI city girleiks ottaa biisin omakseen. Se on tarkotettu niille eikä pönkittämään mun egoa tai että oisin jotenkin keskiössä siinä. Tää on teille, for the culture, hän kertoo.

Ulkopuolisen näkökulmasta tuntuu siltä, että Artem on viime aikoina liikkunut lähemmäs kohti omaa paikkaa ja profiilia artistina. Musiikki muodostaa oman maailmansa, jossa kohtaavat etenkin eri tanssimusiikin vaikutteet ja nuoren aikuisen kipuilut ja kommellukset.

Alta pääset kuuntelemaan artistin uuden biisin.