Britannian musiikkimyynti huipussaan 2024 – korkeimmat luvut sitten CD-aikakauden!

Kuvituskuva vinyyleistä. Britannian musiikkimyynti huipussaan 2024!
ERA julkaisi vuosiraportin, joka korostaa musiikin vahvaa asemaa viihdemarkkinoilla.
Pexels

Britannian musiikkimyynti nousi ennätyslukemiin vuonna 2024, kiitos striimauspalveluiden ja vinyylilevyjen suosion. Luvut ovat korkeimmat sitten CD-aikakauden.

Vuosi 2024 oli merkittävä musiikkiteollisuudelle Isossa-Britanniassa, sillä striimauspalveluiden suosio ja vinyylilevyjen paluu nostivat alan kulutuksen ja tulot 20 vuoden huipulle. Digital Entertainment and Retail Association (ERA) julkaisi tänään vuosiraporttinsa, jossa korostetaan musiikin vahvaa asemaa viihdemarkkinoilla.

Lue myös: Raportti paljastaa: Spotify täyttää soittolistat halpamusiikilla

Striimaus ja vinyyli ennätysluvuissa

Vuonna 2024 musiikkikulutus nousi 201,4 miljoonan albumin vuositasolle. Pelkästään striimaus muodosti 178 miljoonan albumin vastaavan kulutuksen, mikä ylittää CD-aikakauden huipun vuodelta 2004 (172 miljoonaa albumia).

Musiikkialan tulot olivat 2,39 miljardia puntaa, mikä ylittää aiemman ennätyksen vuodelta 2001 (2,22 miljardia puntaa). ERA:n toimitusjohtaja Kim Bayley kuvaili vuotta näin:

– 2024 oli musiikille lippulaivavuosi. Striimaus ja vinyyli nostivat sektorin kaikkien aikojen huippulukuihin sekä arvon että määrän osalta. Tämä on upea huipentuma musiikin paluulle, joka on yli kaksinkertaistanut myyntinsä vuoden 2013 aallonpohjasta. Nyt voimme sanoa lopullisesti – musiikki on palannut.

Viihdemarkkinat ennätyskasvussa

Musiikin lisäksi koko viihdemarkkinoiden yhteenlaskettu arvo kasvoi 12 miljardiin puntaan, mikä on 50 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019, viimeisenä pandemian edeltävänä vuonna. ERA:n puheenjohtaja Linda Walker kommentoi:

– Olemme todistamassa viihdeteollisuuden perustavanlaatuista muutosta. Digitaaliset palvelut ja jälleenmyyjät ovat nousseet markkinoiden vetureiksi. Tilaukset ja jatkuva kulutus ovat nykyään paljon merkittävämpiä kuin yksittäiset uudet julkaisut.

Pelit menettivät asemansa, video jatkaa kasvuaan

Peliala koki 4,4 prosentin laskun vuonna 2024, pääosin fyysisten pelien myynnin jyrkän pudotuksen (-35 %) vuoksi. Video sen sijaan säilytti asemansa viihdemarkkinoiden suurimpana sektorina, ja sen tulot kasvoivat 6,9 prosenttia. Suoratoistopalvelut, kuten Netflix ja Amazon Prime Video, hallitsivat alaa lähes 90 prosentin osuudella sektorin tuloista.

ERA:n raportti korostaa digitaalisten palveluiden kasvun merkitystä ja fyysisten tuotteiden roolin säilyttämistä. Kim Bayley totesi:

– Digitaalisten liiketoimintamallien houkuttelevuudesta huolimatta uskomme, että fyysisellä kaupalla on edelleen tärkeä rooli.

Vuoden huiput: Taylor Swift ja EA Sports FC 25

Vuoden myydyin albumi oli Taylor Swiftin The Tortured Poets Department, jota myytiin 783 820 kappaletta. Vinyylinä myydyt 111 937 kappaletta nostivat sen myös vuoden myydyimmäksi vinyylialbumiksi. Pelipuolella EA Sports FC 25 (entinen FIFA) oli jälleen suosituin peli, 2,9 miljoonalla kappaleella, joista 80 prosenttia oli digitaalisia.

Musiikki jatkaa vahvaa kasvuaan vinyylin ja striimauksen voimin, mikä osoittaa, että fyysiset ja digitaaliset kanavat voivat tukea toisiaan viihdemarkkinoiden kehittyessä.

Lue lisää päivän ajankohtaisimmista musiikkiuutisista ja pysy ajan tasalla!

Lähde: The Digital Entertainment and Retail Association (ERA)