Bämästä tuttu nelikko määrittelee uudelleen tottelevaisen tytön roolin

"Tässä koulussa rohkaistaan käyttämään omaa ääntään sekä puolustamaan heikompia, ja välillä osoitellaan patriarkaattia karttakepillä", Emilia Ex kertoo.
Sebastian Visa

Emilia Ex:n Hyvä tyttö -kappaleessa vierailee Aina ja Matriarkaatti.

2000-luvun pop-musiikista inspiroituva Emilia Ex julkaisi perjantaina 2. elokuuta kappaleen nimeltä Hyvä tyttö, jossa vierailee Aina ja Matriarkaatti eli Adikia ja Mon-Sala. Näitä neljää on kuultu samassa kappaleessa yhdessä ennenkin, sillä he olivat osa Bämän läpimurtosingleä Kaiken takana on bämä.

Kalle-Aleksi Nissisen ja Matti Suomalaisen tuottamaa biisiä oli Emilia Ex:n kanssa kirjoittamassa Aina. Mitä sä sit luulit? -ep:n alkuvuodesta julkaissut Emilia Ex kommentoi Instagram-tilillään:

– Aina! Löysit biisintekijänä kyl just sinne 2000-luvun poppimaailmaan mun luo! Ja öö se hetki ku tajuttiin, miten hyvin meijän äänet soi yhteen! Oon sanonut tän sulle ennenkin mut oot undiscovered diamond.

Biisi käsittelee teemaa, joka koskettaa monia. Harvassa nimittäin ovat ne naiseksi sosiaalistetut, jotka eivät olisi elämän mittaan kokeneet painetta käyttäytyä tottelevaisesti, näyttää nätiltä, hymyillä nurkassa ja miellyttää muita oman jaksamisensa kustannuksella. Hyvä tyttöys on jopa siinä määrin vakiintunut ilmiö, että siitä puhutaan syndroomana: ”Kiltin tytön kompleksi ei ole pelkkä kielikuva, vaan syvästi sisäistetty kaava, joka muokkaa yksilöiden elämää”, yhdysvaltalainen talouslehti Forbes kirjoittaa.

Sosiaaliset odotukset saavat aikaiseksi käsityksen siitä, että naisen arvo olisi sidoksissa hänen kykyynsä mukailla ja myötäillä. Se johtaa ikuiseen täydellisyyden ja hyväksynnän tavoittelemisen kehään, poistamatta koskaan kiltin tytön sisällä kytevää arvottomuuden tunnetta, Forbes sanoo.

Nämä vahingolliset asenteet, jotka usein istutetaan jo lapsuudessa, kääntyvät Hyvä tyttö -biisissä päälaelleen. Kappaleessa rohkaistaan miellyttämään ensisijaisesti itseään, unohtamaan ulkopuolelta annetut turhanpäiväiset vaatimukset (kuten karvojen ajeleminen) ja heittäytymään odotuksista vapaaksi.

Adikia, Aina, Mon-Sala ja Emilia Ex ovat aiemmin räpänneet yhdessä Kaiken takana on bämä -biisissä.

Sebastian Visa

Syvälle omaan olemukseen kietoutuneista ajatusmalleista pelkän tahdonvoiman avulla irtaantuminen ei toki ole mitään leikkiä, mutta biisissä soiva riemukas riehakkuus kannustaa suhtautumaan asiaan ilkikurisella ilolla iänikuisen suorittamisen sijaan. Hyvät tytöt ovat suorittaneet ihan tarpeeksi, joten ahtaista rooleista irti pyristelemisestä voi yhtä hyvin tehdä juhlaa.

Sitä paitsi bileet ovat aina hauskemmat yhdessä kuin yksin, ja neljän artistin esittäessä omia tulokulmiaan aiheeseen korostuu samanmielisiltä ihmisiltä saadun tuen merkitys.

Hyvätyttöyden purkaminen voi olla pitkäjänteisyyttä ja valtavaa rohkeutta vaativaa työtä, jota yhteiskunnan rakenteet eivät monilta osin missään nimessä tue. Historiallisesti katsottuna suurinta valtaa nauttivat tahot nimittäin tuppaavat parhaansa mukaan tukahduttamaan kapinaa kaipaavien barrikadeille nousemista, eikä nykyaika ole poikkeus. Ei tarvitse kuin käväistä iltapäivälehtien kommenttikentissä tai Ylilaudalla löytääkseen miehiä, jotka andrewtatemaisissa huuruissa täyttävät internetiä materiaalilla, jolla he yrittävät vangita naiseuden pieneen purkkiin omalle hyllylleen.

Siksi Hyvä tyttö -kappale asettuu osaksi yhteistä vallankumousta, jossa yksikään puheenvuoro ei ole merkityksetön. Kotimaisen räpin ja popin maailmassa samoja polkuja on aiemmin kulkenut esimerkiksi F, viimeksi tänä keväänä Self-helpless-albumillaan. ”Kuka kasvatti must näi kiltin, sain litsarin siitäki kiitin”, F toteaa Pahempi minä -biisissään.

Myös muun muassa paha barbi, eli Pihlaja on rikkonut perusteellisesti perinteisen naiskuvan ahdasta kiltteyttä, ja voimakkaassa Ikoni-kappaleessaan Senya räppää siitä, miten ”mä nään bad bitch, kun mä katon peiliin”.

Hyvä tyttö -kappale pelaa koulumaailmaan sijoittuvilla mielikuvilla.

Sebastian Visa

Hyvä tyttö -biisin visuaalinen promomateriaali pelaa stereotyyppisine kouluasuestetiikkoineen suoraan mieskatseen pussiin, mutta saa selityksensä kertosäkeessä: ”Ku sä tuut sisään, ne haluu palan sua, mut et oo niiden katsetta varten tääl, et tullu mitään fantasioita täyttämään.” Lyhyet ruutuhameet kääntyvät siis symboloimaan merkityksiä, jotka ovat naisen itsensä antamia ja kaukana esineellistämisestä, toisin kuin 2000-luvun alussa. Kappale mukailee soundiltaan onnistuneesti tätä tyttöbändien kultakautta, mutta toisin kuin millennium-ajassa, seksikkyys pukeutumisessa liittyy nykyisin paljon vähemmän miehisen himon herättämiseen ja paljon enemmän puhtaaseen kapinaan.

– Tässä koulussa rohkaistaan käyttämään omaa ääntään sekä puolustamaan heikompia, ja välillä osoitellaan patriarkaattia karttakepillä, Emilia Ex kertoo tiedotteessa. – Me nähdään, että tänä päivänä hyvä tyttöys on tilan ottamista ja mielipiteidensä esiin tuomista. Siis kaikkea sitä, mikä ennen vanhaan on mielletty hyvän tytön vastakohdaksi.

– Nyt hyvä tyttö onkin se, joka näyttää keskaria haarojen välistä samalla kun pyllistää jengin oletuksille, Adikia tiivistää.

Kappaleen voi kuulla livenä esimerkiksi Helsingin juhlaviikoilla 21. elokuuta, kun Bämä esiintyy Emilia Ex:n, Ainan ja Matriarkaatin voimin Huvila-teltassa.