”Artisteina meillä on moraalinen vastuu tehdä kaikkemme Palestiinan vapauttamiseksi” – Mikä on Flow Strike?

DJ Saffet esiintymässä Flow Festivalissa keffieyh kaulahuivi päällä.
Helsinkiläinen DJ, Saffet, näyttää solidaarisuuttaan palestiinalaisia kohtaan käyttämällä perinteistä keffieyh-huivia kaulansa ympärillä esityksensä aikana.
Konstantin Kondrukhov

Flow Festivalissa nähtiin Palestiinan lippuja ja kuultiin kannattavia huutoja.

Flow Festivalin lähestyessä viime viikolla, monet saattoivat huomata seurattujensa Instagram-päivityksissään jatkuvasti saman kampanjan, Flow Strike. Tämä herätti monissa kysymyksiä, kuten, mikä tämä tarkalleen on, ovatko he osa Flow Festivalia, onko jostain lakosta kyse ja mitä tällä tavoitellaan? Sivu keräsi lyhyessä ajassa suurta huomiota ja on tämän artikkelin kirjoituksen aikaan saanut yli 1700 seuraajaa Instagramissa.

Mikä on Flow Strike ja mistä siinä on kyse?

Flow Strike -kampanja on saanut alkunsa muutamasta suomalaisesta artistista, jotka olivat ennaltaan sovinneet esiintyvänsä Flow Festivalissa ja saivat jälkeenpäin tietää muun muassa festivaalin ekonomisesta, humanitäärisestä ja sosio-poliittisesta asennoitumisesta. Kampanjan painopisteenä on tällä hetkellä maailmalla suurta jakaumaa aiheuttanut Israelin ja Palestiinan välinen konflikti, jossa monien mukaan rikotaan kansainvälistä lakia ja kohdistetaan raakaa väkivaltaa palestiinalaista kansaa kohtaan.

– Olemme kollektiivi taiteilijoita, DJ:tä, tuottajia, filosofeja ja muita kulttuurityöläisiä, jotka kokoontuvat ilmaisemaan solidaarisuutemme palestiinalaisille ja tekemään kaikkemme, mitä voimme tässä hauraassa ja kiireellisessä hetkessä tehdä, sanoo kampanjan avoimen kirjeen alku.

KKR:n rooli ja Flow Festivalin omistajuuden eettiset kysymykset

Erityisesti kampanja nostaa esiin huolensa Flow’n omistajan, Superstructin, mahdollisesta myynnistä yhdysvaltalaiseen pääomasijoitusyhtiön KKR:n omistukseen. KKR:llä on tunnetusti sijoituksia useissa israelilaisissa yrityksissä, mikä on herättänyt kysymyksiä eettisyydestä ja yritysvastuusta. Vaikka kauppa ei ole virallisesti vielä täysin viimeistelty, suomalaisten artistien perustama liike näkee siinä juuri riittävästi aihetta kyseenalaistamiseen ja vastarintaan.

– Hiljattain kansainvälinen sijoitusyhtiö KKR ilmoitti ostavansa Superstruct Entertainmentin, saaden omistukseensa Flow Festivalin sekä noin 80 muuta merkittävää festivaalia Euroopassa ja Australiassa. Yhtenä maailman suurimmista sijoitusyhtiöistä, KKR ei ole ilmoittanut aikomuksestaan vetäytyä sijoituksistaan israelilaisiin yrityksiin tai yrityksiin, jotka toimivat yhteistyössä Israelin valtion kanssa, kerrotaan kampanjan nettisivuilla.

Mitä Flow Strike -kampanja tavoittelee?

Moni saattaa tässä vaiheessa kysyä kysymyksen, että mitä tällä sitten halutaan tehdä? Siihen löytyy vastaukset helposti jälleen kerran aikaisemmin mainituista kampanjan nettisivuilta:

  1. Saada Flow Festival luomaan eettiset ohjeistukset toiminnalleen.
  2. Saada Flow Festival irrottautumaan yhteistyökumppaneista, joilla on kytköksiä Israeliin.
  3. Saada Flow Festivalin uusi omistaja KKR vetäytymään sijoituksistaan israelilaisiin yrityksiin tai yrityksiin, jotka toimivat yhteistyössä Israelin valtion kanssa.

Esiintyjät käyttävät lavan voimaa protestina

Vaikka nimestä Flow Strike voisi päätellä, että kyseessä on suorastaan lakko tai boikotti, todellisuudessa liike toimii enemmän laskelmoidulla tavalla. Se ei pyri rohkaisemaan esiintyjiä olla esiintymättä, vaan toisaaltaan rohkaisee heitä käyttämään näkyvyyttään levittääkseen tietoisuutta palestiinalaisten tilanteesta ja Flow Festivalin omistajista.

Artistit, jotka liittyivät kampanjaan toivat esityksissään esille juuri Flow Festivalin asennoitumisen nykyisessä maailmantilanteessa ja jatkuvasta konfliktista, mutta olivat vapaita myös kävelemään lavalle ja jättää varsinaisen esityksen välistä ja käyttää tilaansa ainoastaan tuomaan huomiota tilanteeseen. Grande Mahogany, yksi lukuisista suomalaisista artisteista, joka on kampanjassa mukana, sai esityksen alkamisen odotusvaiheessa yleisöstä pro-Palestiinalaisia huutoja ilman, että edes astui lavalle. Tämä kertoo jo suuresti myös yleisön kannatuksesta ja siitä, että hekin ovat pitkälti samalla linjalla artistien ja kampanjan kanssa.

– Esiintymisestä kieltäytyminen on vähemmän tehokasta kuin se, että menee 90 000 ihmisen festarilla lavalle ja pakottaa ihmiset kiinnittämään huomiota siihen, että tämä iloinen juhla on vereen tahrittu, kertoo kampanjan tiedottaja Jenna Jauhiainen Helsingin Sanomille.

Flow Strike herättää keskustelua

Monet artistit ovatkin liittyneet tähän liikkeeseen, käyttäen esiintymisiään alustana välittääkseen kampanjan sanomaa ja herättääkseen keskustelua niin festivaalikävijöiden kuin suomalaisen yhteiskunnnan keskuudessa kampanjan ollessa esillä useassa kotimaisessa medialähteessä. Kampanjan nettisivujen mukaan, artisteja on liittynyt riveihin artikkelin kirjoituksen aikaan vajaa 100. Flow Strike -kampanjaan osallistuu sekä tämän vuoden Flow Festivalin esiintyjiä että artisteja, jotka ovat päättäneet olla osa yhteistä liikettä kieltäytymällä työskentelemästä Flow’ssa, kunnes festivaali on irtautunut kolonialistisista kytköksistään.

Musiikki on kautta aikojen ollut saattaja kuulumattomien äänille ja toiminut useasti voimakkaasti siinä. Monet yhteiskunnan ongelmat on tuotu varjosta valoon musiikin kautta ja otettu käsittelyyn musiikissa. Selkeästi Suomestakin löytyy ihmisiä, jotka haluavat käydä vielä meidän oman yhteiskuntamme kesken aktiivista keskustelua kannanotostamme nykyiseen maailmantilanteeseen, ennen kuin annamme tilanteen eskaloitua enemmän.